Skriv ut  

Stockholmare: Bygg ut Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 april 2019
Stockholm hör hemma i en global elitserie. Men då krävs det också en flygplats i världsklass, alltså bör Arlanda byggas ut för att bli en storflygplats. Det menar sju av tio stockholmare i en ny undersökning.

Arlanda ska bli den ledande flygplatsen i Norden. Det menar regeringen med infrastrukturminister Tomas Eneroth i spetsen. Han har tidigare pekat på den nationella samling som finns i Danmark kring Kastrup och där den danska regeringen aktivt stöttar flygplatsens utveckling. Därför finns sedan ett år det så kallade Arlandarådet där politiker, näringsliv och flygplatshållare ingår. De ska snart presentera en rapport som ska ge en helhetsbild av hur flygplatsen ska växa de kommande 20 åren, allt med ambition att bli störst i Norden.
 
Det är tankar som får stöd av en majoritet av stockholmarna i en undersökning som Stockholm Handelskammare presenterat i dagarna. Faktum är att 66 procent tycker att det är bra för Stockholm med en utbyggd flygplats. 
 
– Vi tycker att ambitionen att göra Arlanda till Nordens ledande flygplats är utmärkt och ska den visionen kunna bli verklighet måste flygplatsen kunna hantera större trafikvolymer som gör huvudstadsregionen mer tillgänglig och sammankopplad med landet och omvärlden. Det kommer kräva upprustning och expansion med nya landningsbanor, säger Andreas Hatzigeorgiou vd på Stockholms Handelskammare.
 
I undersökningen svarade 60 procent av de tillfrågade ställer sig positiva till påståendet. Störst är stödet bland män, 69 procent, samtidigt som samtliga undergrupper har en övervägande positiv andel svarande.
– Stockholm-Uppsala tävlar i en global elitserie. Invånarna och företagen inser hur viktigt det är med en flygplats i världsklass. Det är avgörande för att vi ska kunna uppnå målet att bli Europas bästa huvudstadsregion, säger Andreas Hatzigeorgiou.
 
Det stora stödet till trots är utvecklingen av Arlanda och de närmare femtio miljarder som ska satsas på utbyggnaden, en het politisk potatis som redan orsakat en spricka i regeringen. Om den striden blockerar utvecklingen av flygplatsen, försenas också den ambitiösa tidplanen som säger att en fjärde bana ska vara klar senast 2040.



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Heathrow
Skrivet av Bjørn, 2019-04-16 20:33:51
Jo, heathrow kan håntere langt flere passasjerer på to rullebaner da gjennomsnitts størrelsen på fly der er mye større enn på Arlanda! I tillegg har de endel mildere vinter, og dermed færre timer med vinterstengte rullebaner!!
Anmäl inlägget
Arlanda och konkurrens
Skrivet av Mr €, 2019-04-16 10:41:17
Konkurrens är nyttigt, då staten tar över Arlanda Express så låt den gå till Skavsta och Ärna. Låt privata bolag driva civilt flyg på Ärna i konkurrens med Arlanda, staten kan äga all infrastruktur. Det gör att Swedavia måste fokusera på en effektiv flyg+pax+frakt administration och inte vara ett ganska amatörmässigt bygg & P-bolag som idag. Arlanda kan då bygga en ny pax terminal och frakt som är gjorda för effektivitet och inte krångel och tax free intäkter.
Anmäl inlägget
Flera rullbanor?????
Skrivet av Jan, 2019-04-16 10:37:43
Hur kan Heathrow hantera mångdubbelt mer trafik än Arlanda med bara 2 rullbanor istället för Arlandas 3?
Arlanda måste vara i grunden felbyggt.
Anmäl inlägget
Flygnav
Skrivet av Fakta, 2019-04-15 23:14:05
Arlanda skulle mycket väl kunna vara nav för SAS Asientrafik. Men till skillnad från HEL har vi inget nationellt flygbolag som försvarar vår position. Istället pumpas svenska pengar in i Kastrup. Ett helägt svenskt flygbolag skulle gagna inte bara Stockholm/Mälardalen/Norra Sverige men också Västsverige, den senare regionen också styvmoderligt behandlat av SAS.
Anmäl inlägget
Geografiperspektiv
Skrivet av Christina , 2019-04-13 19:43:06
Huvuddelen av allt flyg går söderut, till Europa. Skapa ett flygplatssystem mellan Arlanda och Stockholm Skavsta som gör att vi får både klimatmässiga och samhällsekonomiska vinster. Alla flyg måste inte lyfta i peaktid och är kabinfaktor eller turtäthet viktigast? Ge Arlanda möjlighet att växa och Stockholm möjlighet lösa markinfrastrukturen genom att nyttja ledig kapacitet på Stockholm Skavsta och äntligen bygga Ostlänkenlänken.
Anmäl inlägget
Klokare beslut
Skrivet av Förnuftig, 2019-04-13 12:02:59
Arlanda ligger off, halvägs in i Norrland. Största delen av Sveriges befolkning bor i de södra delarna tillväxten går starkare på västkusten. Bättre att satsa på tex GOT eller MMX eller möjligen Skavsta. Istället för att lägga pengar på prestigeprojekt som vi skattebetalare ändå inte har någon nytta av
Anmäl inlägget
Peak
Skrivet av J, 2019-04-12 23:43:26
Vill inte ha Ryanplan eller fler gräddvispar under peakhour. Låt Bromma och Skavsta vara kvar. Arlanda är inte maxat på antal pax. Men på antal flygrörelser.
Anmäl inlägget
Dumma svenskar
Skrivet av Göran, 2019-04-12 22:57:35
Svenska folket har valt sina politiker, tydligen ett ganska korkat val.
Glöm Arlanda som något att räkna med. Den har varit, är och förblir en lokal liten flygplats som allt färre vill komma till.
Varför köpa gammalt lösgodis, när det finns fräscha praliner? OSL, HEL, CPH mfl.


Anmäl inlägget
Byt ut
Skrivet av Byråkrat, 2019-04-12 21:28:55
Om man ska lyckas med en vettig utbyggnad av Arlanda så krävs det att stora delar av Swedavias ledning byts ut. Ta in expertis från utlandet som vet och kan hur flygplatser utvecklas och drivs.
Anmäl inlägget
Prestige
Skrivet av Kenneth, 2019-04-12 21:06:58
Vad ska man utnyttja? Finns inget underlag att tala om tyvärr i övriga landet. Östbolag eller turbopropp som tex flyger från Göteborg säger väl det mesta om att det inte finns underlag eller köpkraft i Sveriges andra stad. Rent ut sagt pinsamt. Sverige är ett litet land så det enda att tala om är Arlanda..
Anmäl inlägget
ARN gør alt det rigtige...
Skrivet av Harald B, 2019-04-12 18:31:33
men man må blot konstatere, at ARN's lokale optageområde i Mälardalen-regionen er begrænset, og at ARN's geografiske placering gør den mindre velegnet som hub.

HEL er i øvrigt tæt på at overhale ARN mht international trafik, har for længst godt det mht interkontinental trafik. CPH er forstsat størst i Norden på både total, international og interkontinental trafik.
Anmäl inlägget
Prestige
Skrivet av Hepp, 2019-04-12 18:14:35
Varför inte utnyttja den kapacitet som finns på landets övriga flygplatser istället för att lägga miljarder på prestige projekt? Har en känsla av att det är den klassiska prestigetävlingen mellan de övriga Nordiska flygplatserna som hägrar.
Anmäl inlägget
Konkurrerande terminal
Skrivet av ORD, 2019-04-12 14:13:45
Bygg en fjärde bana norr om 08/26. Bygg en ny terminal mellan de båda banorna. Låt någon annan än Swedavia driva den terminalen. Det är konkurrens mellan handling-bolag och flygbolag. Swedavia med sina höga vinster behöver konkurrens de också. Då kanske det kommer att finnas öl för under SEK 95.
Anmäl inlägget
Det krävs modiga beslutsanvariga politiker !
Skrivet av Resenär , 2019-04-12 11:28:57
Det är dags att gå från ord till handling när det gäller utvecklingen av Sveriges viktigaste flygplats.
Det räcker inte med goda visioner och idéer om huruvida Arlanda ska utvecklas eller inte. Politikerna måste inse att det står på spel en viktig del av hela landets framtid utvecklingen om de inte fatar det korrekta beslutet om en omfattande renovering, upprustning och utvecklingen av Arlandas flygkapasiteten i god tid, dvs, NU.
Anmäl inlägget
Vi har inte tid att förlora!
Skrivet av Kalle Flyggare, 2019-04-12 11:01:47
Hoppas att de politiska beslut som krävs med bestämdhet och pragmatism inte bara för Stockholm utan också för hela Sveriges intresse, när det gäller en effektivare och kompetents kraftigare flygförbindelse av hela landet med omvärlden, inte dröjer åratal innan det blir försent!
Vi har inte råd att vänta med onödig och oendlig tid för att kunna skaffa och fixa den viktiga ledarrollen som just ARN skall ha för hela rikets tillväxten, så väll på ett kortsiktigt som långsiktigt perspektiv.
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Anonym , 2019-04-12 09:05:09
Bygg ut Arlanda flygplats nu omedelbart så att flygtrafiken från Bromma & Skavsta kan flyttas till Arlanda. Bromma flygplats borde bli som Säve flygplats i Göteborg. Med endast allmänflyget/samhällsnyttiga flyget 112 verksamhet helikoptrar etc.
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Saltkammargutten, 2019-04-12 08:36:36
Klart vi ska. Mer långlinjer. Behovet finns. Inte mata till andra flygplatser - det är dåligt miljötänk.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn