Skriv ut   Tipsa en vän  

SAS: Tre Airbus A321LR kan bli fler

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 april 2019
Om ett år anländer den första Airbus A321LR till SAS flotta. Det gör att arbetet på att placera in den i flygprogrammet är högaktuellt och ska vara klart innan sommaren. Redan nu menar SAS att det är en ”perfekt maskin för Skandinavien” och tre flygplan kan bli fler.

Det börjar dra ihop sig till introduktion av Airbus A321LR i SAS flotta. Den första maskinen levereras under första halvåret nästa år och ska vara i trafik i juni 2020. Sedan följer ett andra flygplan som fasas in lagom till att vintersäsongen nästa år inleds och slutligen en tredje i början av 2021.
Men redan nu pekar det mesta på att det blir fler flygplan av modellen i SAS flotta.
 
Den är en fantastisk maskin, perfekt för skandinaviska förhållanden. Vi sliter emellanåt med att fylla widebodykapaciteten från Oslo och ibland Stockholm, säger Aron Backström på SAS till Flygtorget.
 
Det första flygplanet är ännu inte inplanerat i flygprogrammet men de förberedelserna är på upploppet och ska kunna presenteras inom ett par månader. Det handlar främst om vilka destinationer som passar maskinen bäst. Räckvidden är till del beroende på vilken kabinkonfiguration som SAS väljer, två eller tre klasser. Enligt Airbus har en A321LR med två klasser ombord kapacitet att flyga 7 400 kilometer och med det radar ett möjligt linjenät upp sig. 
 
Det ger oss möjlighet att nå 30 procent av interkontmarknaden, säger Aron Backström.
 
Det innebär nordöstra USA och Kanada, en av SAS viktigaste marknader och städer som Washington, Boston, Toronto och naturligtvis New York, den destination som en rad mellanstora flygplatser i Skandinavien ropar efter. Lika väl öppnar sig möjligheten att flyga österut, till Delhi och Mumbai. Det är en utveckling som även Finnair studerar med tanke på att sätta in egna A321 på en del kinesiska destinationer. Mellanöstern är också med i planeringen, men den kommer knappast att sättas in på den nya linjen till Beirut.
 
Dels har våra Airbus A320neo kapacitet att flyga dit och dels är det en tydlig semesterdestination. A321LR ska flyga sträckor med ett affärsresebehov. 
 
Beroende på hur flygprogrammet läggs upp kan redan den första maskinen tillföra ett par helt nya destinationer till SAS linjenät. Det kan bli fråga om långlinjer från exempelvis Göteborg och Billund men lika väl om att knyta mindre städer i USA och Asien till de tre vanliga storflygplatserna i Skandinavien. 






Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inte troligt GOT-EWR
Skrivet av Janne, 2019-04-18 05:34:08
Göteborg har dagliga direkttåg till Cph flygplats. Tro inte det finns tankar att ta resande från sina egna flighter därifrån. Det kommer inte att finnas underlag för varken affärs eller ekonomiklass från GOT. Man behöver inte lösgöra sig 330:or, då 350 är på väg in i bolaget och man sagt att man inte har för avsikt att behålla i stortsett alla 340. 321 kommer in på nya linjer samt kanske någon enstaka befintlig flight.
Anmäl inlägget
Suck
Skrivet av Pax, 2019-04-18 03:59:04
Single isle long haul.... *suck*
Anmäl inlägget
Boston
Skrivet av Niclas, 2019-04-17 02:48:26
CPH-Boston är en bra start och frigör en 330
Anmäl inlägget
Det kommer en vassare version (XLR)
Skrivet av Greger, 2019-04-16 21:30:19
A321XLR ligger något år borta med lite längre räckvidd än LR och det kan behövas under vinterhalvåret då västliga vindar över Atlanten ställer till det för västgående trafik.(ev fuelstops)
Anmäl inlägget
A321
Skrivet av M.P, 2019-04-16 18:40:51
Asien kommer det inte att blir...tveksamt med något från GOT! Blir en nog en nordamerikansk destination från ARN, OSL eller CPH!
Anmäl inlägget
@Utanför boxen
Skrivet av Neo, 2019-04-16 16:18:08
"Med kommande A321LR kunna flygas av dagens A321Neo förare. Om så är fallet,
Så kan tex det SAS irländska firma köra dem från Skandinavien till Amerika. "

Skulle det vara något att sträva efter då menar du?
I så fall, varför...??
Anmäl inlägget
WA
Skrivet av Laxo, 2019-04-16 14:58:20
Tackarrrrr
Anmäl inlägget
Passa på att tänka nytt
Skrivet av Utanför boxen, 2019-04-16 13:52:09
Med kommande A321LR kunna flygas av dagens A321Neo förare. Om så är fallet,
Så kan tex det SAS irländska firma köra dem från Skandinavien till Amerika.
Anmäl inlägget
Kanske inte alls blir vad man tror...
Skrivet av ABC, 2019-04-16 10:26:56
Vem vet om det blir GOT-EWR, det kan väll lika väl bli dubbla avgångar med A321LR på ARN-EWR och en A333 används på någon helt annan destination från CPH? Lösgör de fyra långdistansmaskiner kanske SAS kan växa på t.ex. Kina, Japan och Korea.
Anmäl inlägget
Gbg
Skrivet av Kurt, 2019-04-16 08:58:21
Så efterlängtat
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Volflight
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev