Skriv ut   Tipsa en vän  

Southwest på väg till Airbus?

Notiser, Anders Carlsson, den 25 april 2019
Världens mest lojala Boeingkund. Men enligt uppgifter har Soutwest börjat studera Airbus A220. Det vore ett drömkap för Airbus.

Southwest
Southwest
 
En av framgångsfaktorerna för Southwest Airlines – alla lågkostnadsflygbolags moder – är att de hållit sig till en enhetsflotta, i det här fallet B737. Faktum är att Southwest räknas som Boeings mest lojala kund och enligt myterna finns det inget annat flygbolag i världen som betalat mindre för en B737 än vad Southwest gjort genom åren. Följaktligen är flygbolaget också utrustat med B737MAX.
Men nu kan det ha börjat knaka i relationerna.

Sedan MAX-familjen hamnat på backen med flygförbud har representanter för Southwest gjort besök hos Airbus i Toulouse för att se närmare på A220. Kommentarerna från det amerikanska flygbolaget är att det är helt naturligt att man vill hålla koll på de flygplan som finns på marknaden. Man varför då A220 som ju är ett mindre flygplan än de som ingår i B373-familjen? Svaret är framför allt räckvidden, A220 kan flyga cirka 2 000 km längre än de nya MAX-maskinerna. Dessutom är kabinen och stolarna något bredare.

A220 i Southwests färger vore naturligtvis en dröm för Airbus och det är inte otroligt att rabatten hamnar på en nivå som gör att inget annat flygbolag kommer att betala mindre.





Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Toulouse!
Skrivet av Niclaspe, 2019-04-27 06:47:20
Kanske läge att åka till Montreal istället ??
Anmäl inlägget
A220?
Skrivet av sv Benni, 2019-04-26 17:02:16
Southwests flotta är på över 700 plan.
Ska man delta i debatten, vore det klädsamt med fakta!
Anmäl inlägget
A220
Skrivet av Benni, 2019-04-26 16:38:24
A220 har bredare säten. 738 max har en större räckvidd, men kräver längre landningsbana. A220 är billigare och har bättre brännsleekonomi. Det är som att jämföra äpplen och päron. Men en flotta på över 200 plan har Southwest förmodligen råd med ett andra plan i flotta anpassad till rutter mer lämpande för den typen av flygplan. Tex vissa sträckor med mindre pasagerar underlag.
Anmäl inlägget
Eh...
Skrivet av Julle, 2019-04-26 12:05:26
Han menar såklart att den totala lediga bredden mellan stols raderna är bredare/större.

Han menar A320. A220 har inte samma räckvidd+har för få säten….
Anmäl inlägget
A220
Skrivet av Ffgggg, 2019-04-26 08:13:50
Jag tror att han menar a220 och han menar att kabinen i jämförelse med antalet stolar är bredare
Anmäl inlägget
Snälla korrekturläs det ni skrivit
Skrivet av Leif, 2019-04-25 18:13:00
OM det skulle vara A220 så är de knappast bredare än B737. Så hur ska ni ha det? Är det A220 eller A320?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev