Flygbrand
Kabinbesättningen på Aeroflots maskin som kraschade på Sheremetyevoflygplatsen den 5 juni gjorde en heroisk insats vid utrymningen av det brandhärjade flygplanet. Enligt vissa uppgifter knuffade och drog de passagerarna mot utgången i den främre delen av flygplanet. Men det var en hjälteinsats som, enligt filmbilder inifrån kabinen, stördes av att passagerarna envisades med att ta med sig sitt handbagage, något som kan ha sinkat utrymning och i värsta fall bidragit till fler dödsoffer.
Det ansluter till liknande rapporter från några andra krascher de senaste åren, främst British Airways flight från Las Vegas i september 2015. En av motorerna på maskinen, en Boeing 777-200, fattade eld och den påbörjade starten avbröts omedelbart. Liksom vid olyckan i Moskva brann det utanför flygplanet när utrymningen genomfördes, som även den stördes av att passagerarna drog med sig sitt bagage när de evakuerades via rutschbanorna. Händelsen, trots allt överlevde alla 177 passagerare och besättningsmedlemmar, fick brittiska flygmyndigheten BCAA att utfärda en tydlig instruktion till flygbolagen att inget handbagage får tas med vid en utrymning.
Instruktionerna har dock inte haft effekt vid liknande händelser som inträffat vid en med en av American Airlines Boeing 767:or i Chicago och Emirates Boeing 777 i Dubai, både gångerna under 2016. Och inte heller vid den betydligt allvarligare olyckan nu senast i Moskva.
Ett passagerarflygplan ska kunna tömmas på 90 sekunder även om hälften av dörrarna är blockerade. Visar det sig nu att en evakuering tar betydligt längre tid på grund av det mänskliga beteendet, kan det resultera i ändrade certifieringar för flygplanen. Enligt australiensiska analytiker kan det begränsa det tillåtna antalet passagerare betydligt: En Boeing 737 från cirka 180 passagerare till 65 och en 777 från närmare 400 till cirka 185 passagerare, allt för att 90-sekundersregeln ska fungera. Ett så dramatiskt ingrepp i kapaciteten på passagerarflygplansflottan lär knappast inträffa.
Ett annat sätt att möta problemet och hålla flygbolag och flygplanstillverkare utanför, är det som amerikanska FAA skissat på: böter till de passagerare som äventyrar en utrymning på upp till 250 000 dollar. Vilken väg som än blir aktuell skickar de olika förslagen en signal till flygbranschen om att problemet med passagerare som i en nödsituation inte lyder instruktioner utan i första hand ser till sig själva, är nog så allvarligt.
Det finns 15 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
HBG problem ligger hos flygblagen
Skrivet av Anders, 2019-05-11 17:02:54
Jobbar som RA och ser detta djävulskap till HBG hela tiden. Tyvärr så har du inte tid att väga och kolla alla HBG som pax tar med sig in. Du ska vända flyget inom 30 min. Folk tar med sig allt och för stora HBG. Ni som inte är i branschen kommer aldrig förstå vilka jävla problem detta är. Tar man en så ska det skrikas och hotas och folk blir förbannade.Flygbolagen måste reagera. Hitta en lösning.
|
|
Förbjud Handbagage
Skrivet av PerÅke, 2019-05-10 10:39:48
enkelt förbjud all handbagage och allt bagagage måste checkas
|
|
Begränsa storleken på handbagaget!
Skrivet av Alicantemannen, 2019-05-09 21:35:50
Bort med kabinväskorna i kabinen tillåt endast mindre väskor som placeras under sätet. Kabinväskorna är numera som en resväska som kånkas in i kabinen, dessutom ofta alldeles för tunga, resenären orkar ibland inte ens lyfta upp dem i hyllorna. Ska passagerarna då ha med sig sina kabinväskor vid en evakuering är katastrofen ett faktum.
|
|
"Vem äger problemet"
Skrivet av Kalle Viking, 2019-05-09 17:33:16
Avsikten med overhead-bins, är att avlasta säten från ytterrockar,kappor, etc, samt för mindre cabinbagage. Att sedan ta med sig alltifrån microvågsugnar, till överstora rullväskor, som tas in i "lönndom", så skall dessa stoppas, om inte förr, så vid själva gaten. Blir det då "bråk" om detta, så är det bara att ställa frågan, "vem äger problemet".
|
|
Handbagagets utveckling
Skrivet av Rolf A, 2019-05-09 16:30:33
Man får nog skylla på flygbolagen själva som skapat detta problem. För ett större antal år sedan jagades paxen på handbagage dels för volym och vikt när de gick ombord. Idag tillåter man vikter på upp till tio kg och även mer alltför att slippa hanteringen av bagage av handlingagenten. Dessutom har man infört avgift för incheckat bagage. Var skall det sluta?
|
|
Enkel lösning
Skrivet av Pennywise, 2019-05-09 11:37:03
Montera bort overhead bins och checka in allt bagage inkl handbagage.
|
|
Finns de som ändå vill försöka!
Skrivet av Envis, 2019-05-09 10:57:34
Oavsett lås mekanismer finnas det dom som ändå vill försöka öppna. Tror bara på 250.000 dollar bestraffningen att man innan får avge ett löfte at om det upptäcks att du tagit ditt handbagage med dig får betala den avgiften! :-)
|
|
Hm
Skrivet av Rutger, 2019-05-09 10:47:54
Folk kommer ta ännu längre tid på sig om man låser dem, de kommer försöka bryta upp dem istället
|
|
Suck
Skrivet av Johan, 2019-05-09 10:46:41
Folk är så korkade så jag orkar inte, är en sak om de själva dör för att de ska få med sig väskan. En helt annan att de blockerar för de andra som vill ut. Hur svårt ska det vara?
|
|
Handbagage
Skrivet av Reply, 2019-05-09 10:37:02
Kanske en första åtgärd kan vara att begränsa mängden bagage som släpas in i kabinen: - Ett handbagage och inte extra laptopväskor,påsar etc. - Säkerställa att inget handbagage över maxmått kommer in i kabin. - Säkerställa att max vikt inte överskrides.
|
|
För mycket handbagage
Skrivet av Mike H, 2019-05-09 10:35:06
Iden med lås på overhead är bra. Men på fulla flyg finns det ju också massor av bagage på golvet. Tror att man också måste titta på konceptet "biljett utan bagage", som är med och driver på att det blir mer handbagage i kabinen.
|
|
Stora handbagage
Skrivet av Markus, 2019-05-09 10:33:08
Ett annat problem som berör ämnet handbagage är just hur skrymmande handbagaget har blivit. Det är nästan som fullstora resväskor. Är det en kvinnlig resenär så har hon inte bara en väska med sig, utan fler. Det stora handbagaget på hjul, överstor axelväska och en överstor shoppingkasse i ena näven.
|
|
Enkel lösning
Skrivet av Leif , 2019-05-09 10:10:34
Bara att spärra vid start och landning för alla flygplans typer. Borde inte vara svårt för varken airbus eller boeing etc.
|
|
låsbara overhead lockers
Skrivet av Svantespeedy, 2019-05-09 10:03:12
ett alternativ vore kanske att förse overhead lockers med en lås mekanism så att de vid ett olyckstillfälle inte går att öppna. Teknikerna kan säkert komma på något sätt: förslag magnetiska lås
|
|
Tryckfelsnisse
Skrivet av Mats, 2019-05-09 09:33:44
Jaså? Flygtorget ser in i framtiden? 5 maj menar ni väl? Inte 5 juni.
|
|