Airbus A220, Bombardiers tidigare C-serie och som nu ingår i Airbus produktkatalog, har gått från att vara en regionalmaskin till att ha kapacitet för betydligt längre sträckor. En av storkunderna, Air Baltic använder den till exempel på flygningar till Mellanöstern.
Nu ger Airbus flygplanstypen än mer muskler när den maximala startvikten höjs för båda modellerna: A220-100 kan nu starta med 63,1 ton ombord medan den större A220-300 får en max startvikt på 69,9 ton. Det ger maskinen kapacitet att flyga cirka 6400 kilometer, beroende på kabinkonfiguration. Det ger den i princip samma möjlighet att trafikera Atlantrutterna som de nu åldrande Boeing Boeing 757 har. Det är dock knappast troligt att det är där den i första hand kommer att sättas in. Airbus själva nämner linjer mellan Europa och Mellanöstern och Sydostasien till Australien som tänkbara långa regionala rutter.
I dagsläget har Airbus beställningar på 530 maskiner av de två modellerna.