Skriv ut   Tipsa en vän  

Stockholm kvar när Nordica avvecklar fler linjer

Flygnyheter, Redaktionen, den 25 juni 2019
Oslo drogs in tidigare i år och nu följer Trondheim och Köpenhamn efter när Nordica allt mer förändrar affärsmodell minskar den egna linjetrafiken. Men Stockholm är fortsatt kvar på linjekartan.

Nordica uppstod i ruinerna efter Estonia Air och tog över som nationellt flygbolag i Estland. Medan Nordica är den virtuella delen är Regional Jet den operativa verksamheten och flyger idag dels linjetrafik, dels ACMI-produktion för en rad flygbolag.
 
– Vi har marknadsfört oss som en capacity provider en längre tid och det ger resultat. Idag flyger vi bland annat för LOT, Air Serbia, Adria, Luxair och Logan Air, sa Regional Jets vd Jan Palmér till Flygtorget i en intervju i början av juni.
         
Nu förstärks den delen av verksamheten ytterligare när Nordica bantar bort alla utom tre egna linjer och överlämnar över biljettförsäljning och en del av administrationen till polska LOT som sedan tidigare är både delägare till 49 procent och samarbetspartner.
         
Det är främst den allt hårdare konkurrensen från Air Baltic som just nu bygger ut flygplansflottan till upp mot 50 flygplan som trycker tillbaka Nordicas verksamhet vid hemmabasen i Tallinn.  Air Baltic har även börjat analysera möjligheterna att köpa nya A321XLR och starta USA-trafik från Riga, något som skulle cementera flygplatsen som den stora hubben i Baltikum. 
         
I spåren av det stänger alltså Nordica fem linjer, som man menar är olönsamma, till bland annat Köpenhamn, Wien och Trondheim. Kvar finns då bara tre egna linjer, till Stockholm, Bryssel och Warszawa som samtliga ska flygas av LOT. Den tuffa konkurrensen och Nordicas reträtt innebär dock inte att Tallinn står utan utrikestrafik. I dagsläget finns linjer till 37 destinationer i Europa, en utveckling som Nordica menar att de varit med om att driva på. 
         
Fokus nu bli att ytterligare satsa på rollen som leverantör av flygproduktion till andra flygbolag, bland andra SAS med en flotta på fyra ATR72-600. Den förändrade affärsplanen ska inte heller ge några konsekvenser för de närmare 500 medarbetarna i flygbolaget.





Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev