Skriv ut   Tipsa en vän  

Så mycket har flygskatten kostat flygbolagen

Flygnyheter, Redaktionen, den 3 juli 2019
Flygskatten överträffar budget. Det första året har dragit in mer än det förväntade. Men någon återbäring till flygbranschen är ännu inte beslutad.

Det var den 1 april förra året som flygskatten infördes, trots att 90 procent av remissinstanserna var kritiska. Enligt beräkningarna skulle de inbringa cirka 1, 6 miljarder till statskassan per år och det visar sig vara en beräkning som håller och det med råge, enligt siffror från skatteverket.

April: 126 323 440
Maj: 136 928 690
juni: 165 012 700
juli: 157 562 500
Aug: 139 301 940
Sep: 143 593 050
Okt: 157 726 810
Nov: 135 296 990
Dec: 162 763 514
Jan: 122 832 163
Feb: 134 333 400
Mars: 130 520 881

Sammantaget har skatten under de tolv första månaderna kostat flygbolagen som flyger i eller från Sverige drygt 1, 7 miljarder eller 1 712 196 078. Ett sätt att tolka de siffrorna, någon officiell utvärdering av skattens effekter har inte gjorts, är att den inte haft någon direkt effekt, inte när summan och därmed antalet passagerare är i nivå med den förväntade. Å andra sidan har inrikestrafiken i Sverige minskat märkbart med upp till tvåsiffriga procenttal på en del destinationer. Däremot ökar fortsatt utrikestrafiken och främst långlinjerna med de högsta skattesatserna vilket då gör att de kompenserar för bortfallet på inrikes. Å andra sidan var en av regeringens mål med flygskatten att minska den interkontinentala flygtrafiken. 

Att den svenska inrikestrafiken skulle drabbas av en flygskatt, fanns med i regeringens förslag. Därför utlovades en kompensation till de mindre regionala flygplatserna i landet, pengar som skulle täcka det minskade passageraravgifterna. Men under förra året betalades inte någon ersättning ut och inte heller i år har flygplatserna sett någon kompensation. Däremot har Transportstyrelsen nyligen fått i uppdrag att utreda hur en modell för utbetalningarna ska se ut, ett uppdrag som de själva säger sig tveka inför. 

– Det är väldigt svårt att hänvisa till en enskild faktor som flygskatten som orsaken till en nedgång i passagerartrafiken. Det finns många andra faktorer som kan spela in. Det kan dels vara konjunkturen eller den så kallade flygskammen. Flygskatten infördes också under en generell nedgång som inleddes redan under hösten 2017.

– Tittar vi bakåt i statistiken förekommer det också nedgångar såväl som uppgångar i trafiken. Det är svårt att peka ut enskilda händelser och man bör vara försiktig med det. Flygbolag kan också ändra på frekvensen för vissa linjer eller på produktutbudet vilket påverkar trafik och passagerarantal. Det gör det också svårt att peka ut en enskild faktor som flygskatten som orsaken till en passagerarnedgång och därmed förlorade intäkter för flygplatser, säger Jean-Marie Skoglund, utredare på Transportstyrelsen sjö- och luftfartsavdelningen till nyhetssajten fPlus.

I väntan på att Transportstyrelsen ska komma fram till en ersättningsmodell tillförs statskassan i snitt 150 miljoner i månaden. Pengar som alltså inte går tillbaka till de drabbade flygplatserna eller till några miljöåtgärder för att minska flygets klimatpåverkan. 

– Det stora problemet med flygskatten är att det är en rent fiskal skatt. Den har ingenting med klimatarbetet att göra, sa Christian Clemens dåvarande vd för BRA till Flygtorget när skatten infördes.





Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Alla betalar undervägsavgift
Skrivet av Linkan, 2019-07-04 12:59:36
Alla luftfartyg över 2 ton som passerar Sverige (i Svenskt luftrum) betalar undervägsavgift. Detta oavsett de landar i Sverige eller ej. Det är för att täcka kostnaden för trafikledning.
Anmäl inlägget
Flightradar 24
Skrivet av Rolf, 2019-07-03 22:12:33
Har någon politiker någonsin kollat vad som försiggår i svenskt luftrum, utan pålagor som flygskatt. Alla 380:of som passerar exempelvis
Anmäl inlägget
445
Skrivet av Dennis, 2019-07-03 20:37:03
Vi vet nog alla vart och varför staten behöver mer pengar. Dvs skapar nya typer av skatter för att finansiera dom enorma bidrag som arb.lösa nya medborgare tynger moder svea med...
Anmäl inlägget
Ingen effekt
Skrivet av Akktu Stakki, 2019-07-03 16:37:38
Folk klagar över en liten flygskatt.
Men att utlandsresan har blivit 15% dyrare på grund av valutakursen är det ingen som reagerar på.
Anmäl inlägget
Ingen effekt
Skrivet av Akktu Stakki, 2019-07-03 16:36:49
Folk klagar över en liten flygskatt.
Men att utlandsresan har blivit 15% dyrare på grund av valutakursen är det ingen som reagerar på.
Anmäl inlägget
Kostnaden betalas av passagerarna
Skrivet av Nils, 2019-07-03 13:25:55
Alla kostnader som ett flygbolag har skall betalas av kunderna. Det är bara att höja priset med 60:- /passagerare och flygbolaget går skadelös.

Vi skriver inget inte på motsvarande sätt när bränslepris, flygplansdelar mm. stiger i pris. Skatten är konkurrens neutral.

Kunderna skall alltid betala vad det kostar annars blir bolaget inte långlivat.
Anmäl inlägget
Sverige det sjunkande skeppet
Skrivet av TG, 2019-07-03 12:58:57
Alla skatter och avgifter som nu införs eller höjs är för att kompensera för de obeskrivligt stora kostnader staten dragit på sig när de har haft gränserna vidöppna under många år. Alla andra krystade orsaker är bara ren lögn. Blir förvånad om detta ”rasistiska” inlägg passerar PK sensuren.
Anmäl inlägget
Kalkulasjonen
Skrivet av pf, 2019-07-03 10:37:12
må være feil, flyselskapene overvelter kostnaden til passasjerene, e.g. tar den neppe selv !
Det flyselskapene forlorar er en prosentiell etterspørsel etter flyginger.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
Volflight
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev