Skriv ut  

Arlanda haltar när en bana är stängd i sommar

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 juli 2019
Den långa banan på Arlanda är stängd för reparationer under större delen av sommaren. Det påverkar flygbolagen och från pilothåll är kritiken bitvis hård.

Den 1 juli i år stängde bana 1 på Arlanda för reparationer. Det innebär att under åtta veckor är den långa banan på 3 301 meter ur drift och all trafik under sommarens högsäsong är hänvisad till de två kortare banorna på vardera 2 500 meter. Det är en återupprepning av förra året då bana 1 också var stängd under i princip samma tidsperiod. 

– I samband med förra årets arbeten upptäcktes brister som behöver omhändertas innan de blir mer omfattande. Vi tvingades under 2018 fokusera på den östra sidan av banan och i år kommer vi att fokusera på den västra delen, skriver 
Anders Östlings, Head of Airside & Landside Operations i ett mailsvar till Flygtorget.

         De återkommande problemen med banorna på Arlanda är ett bekymmer för flygbolagen särskilt de som flyger långlinjer från Stockholm.

– Ja, när vår långa bana inte är tillgänglig så påverkar det den tunga frakttrafiken och långdistanslinjerna. Bolagen kan helt enkelt inte ta med sig lika mycket last som när Bana 1 är tillgänglig. Min uppfattning är att flygbolagen har en förståelse för att vi måste genomföra regelbundet underhåll av flygplatsen och detta är ju på inget sätt unikt för Arlanda. Vi har en mycket bra dialog med flygbolagen och vi informerar kontinuerligt om de åtgärder vi planerar att genomföra, fortsätter Andres Östlings.

         Men det minskar inte den kritik som finns från pilothåll och som pekar på att det inte enbart är de senaste två åren som bana 1 varit stängd. 
         Grundproblemet är att Arlanda saknar två banor som kan möta kraven för den tyngre trafiken. Det menar Tomas Gustafson som är ordförande i FSK, Flygsäkerhetskommittén inom svensk Pilotförening. 

– Vi har nu under många år och i flera forum, bland annat i regeringens arbete med en svensk flygstrategi, försökt få gehör för de operativa utmaningar som följer av att ha Europas kortaste banor, säger han och menar att det saknas ett gensvar från Swedavia.
– De slår ifrån sig och försöker lägga ansvaret på operatörerna. 2015 konstaterade Swedavia att den längre banan planerades stänga för underhåll i 4 veckor vart tredje år. Vi ser nu en stängning i minst 16 veckor på två år och min bedömning är att operatörerna inte delar Swedavias syn på acceptabel nivå på tillgänglighet.

De planer som finns på en fjärde bana, kan den komma att minska problemen?
– Den ligger minst 20 år in i framtiden och det löser inte utmaningarna som är aktuella redan idag. Det är hög tid för en genomlysning av Arlandas grundläggande problem kring den operativa infrastrukturen. Arlanda brottas inte bara med de planerade underhållen utan tvingas dessutom till akuta reparationerna som de senaste åren drabbat alla tre banor. 



Kommentera artikeln
Det finns 19 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

En bekjent
Skrivet av pf, 2019-07-10 10:21:40
reiste for noen dager tilbake BGO-ARN-HEL og skulle videre til en baltisk hovedstad.
Finnair fikk betydelig delay på begge anløp på ARN(også inbound flight gikk HEL-ARN-BGO), og hinnade ikke Connection.
Finnair skylte, sikkert med rette, på ATC i ARN, og nekter kompensasjon etter EU 261 til pax.

Gir ARN et meget dårlig omdømme.
Anmäl inlägget
@pf
Skrivet av Larven, 2019-07-09 14:24:35
På Gardemoen brukar de en taxibana till start/landning.
Anmäl inlägget
Oscar kan ha et poeng...
Skrivet av pf, 2019-07-08 11:50:24
egentlig en annen diskusjon, men det går store mengder fisk for eksport fra Norge, med tog Narvik-Gardermoen. Togene passerer Luleå....tror ikke jeg behøver skrive mer.
Anmäl inlägget
Kent avslører statshemmeligheter,
Skrivet av pf, 2019-07-08 09:58:25
at Sverige har en regjering.
Anmäl inlägget
Det finns andra långa banor
Skrivet av Oscar, 2019-07-07 18:15:04
Luleå har Sveriges längsta bana 3350*45.
Nyttja den för frakt i stället för Arlanda.

Anmäl inlägget
"Regeringen"
Skrivet av Kent, 2019-07-07 18:07:40
hoppas exportera begreppet flygskam till andra nordiska länder, så att trafikken där minskar mer än på ARN. Alternativt vill man bygga ut tågstationen på ARN i takt med att flygtrafiken minskar, och på så sätt blir tågtrafiken på ARN större än vad den är på CPH och OSL
Anmäl inlägget
Jeg er ikke kjent med Larvens
Skrivet av pf, 2019-07-07 15:29:25
påstand om bruk av taxiway på OSL.

Men se på LGW, der er taxiway back-up for den ene runway som finnes. Fråga om lengde, spesielt bæreevne osv.
Anmäl inlägget
Arlanda ledande!
Skrivet av Larven, 2019-07-07 09:18:15
Aldrig, och Arlanda kommer tappa ännu mer tyvärr. Titta gärna på Vanda där underhåll på banorna sker i dialog med operatörer. I Oslo jobbar man i sommar med starter på en taxibana vid underhåll på en landningsbana. Hur är detta möjligt?
Anmäl inlägget
Kompetens?
Skrivet av MaxP, 2019-07-07 09:01:58
Swedavia liksom LFV bedriver gemensamma projekt som kommer att sänka flygets infrastruktur. I det här fallet är det Swedavia som inte tycks kunna prioritera vad som är viktigast.
Anmäl inlägget
Pinsamt
Skrivet av SweAtc, 2019-07-07 07:31:29
Arlanda ska enligt infrastrukturminister Eneroth bli ledande flygplats i Norden. Har ministern någon som helst kunskap kring hur det ser ut på Arlanda?
Anmäl inlägget
ESSB
Skrivet av BMA, 2019-07-06 18:38:14
Skönt att BMA finns kvar för inrikestrafiken...
Anmäl inlägget
Restriktioner
Skrivet av Olle S, 2019-07-06 16:46:32
Förseningarna pga detta problem lär blekna när man ser till LFV;s oförmåga att locka till flygledare samt behålla de flygledare man har.
Många går i pension, många flyttar och nästan inga söker till utbildningen.
De kommande tio åren lär helt ohållbara med dagliga restriktioner som får problemen med banarbete att blekna.
Anmäl inlägget
ESSA
Skrivet av 763, 2019-07-06 13:14:06
Fullständigt obegripligt att inte bana 3, 01R/19L inte från början planerades till minst 3000 meter. Finns det inga flygoperativa människor i ledningen för Swedavia eller dåvarande Luftis.
Anmäl inlägget
Hm
Skrivet av Gj, 2019-07-06 08:59:19
GOT lyckas renovera med bara en bana nattetid varför skulle inte ARN klara detta???
Anmäl inlägget
CB
Skrivet av PF, 2019-07-05 22:10:24
Lägg till några CB över Stockholmsområdet och det råder fullständig kaos. CTOT all over.
Anmäl inlägget
Om det ändå vore så bra...
Skrivet av Erik, 2019-07-05 21:10:55
2 av 3 banor har varit ur bruk de senaste dagarna. 01L/19R är avstängd pga planerat arbete. 08/26 andvänds ej pga att den är i dåligt skick. Swedavia I ett nötskal!
Anmäl inlägget
Förläng
Skrivet av SASA330, 2019-07-05 18:11:33
kvarvarande 2 banor, ASAP, Tack.
Vi tvingas ofta att inte ta med full frakt kapacitet pga Arlandas/ Swedavias oändliga inkompetens. Vet att det är samma för alla andra bolag.
Arlanda som ledande i Norden....Hahahaha
Anmäl inlägget
svar DXB
Skrivet av SAS 1520, 2019-07-05 16:22:39
DXB har kommit överens att mindre plan som boeing 737 ska delvis flytta till deras mindra flygplats och stå på plattan annars. Flyg på väg till australien via DXB flyttas att gå via. Singapore. Altså är denna renvoering inget lätt arbete och kan inte gemföras med Arlandas.
Anmäl inlägget
DXB
Skrivet av Ali Yilzid, 2019-07-05 14:58:14
Hur gör DXB när de renoverar banorna?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev