Norwegian SAS
Det pågår en kraftig föryngring av världens flygplansflottor, det vittnar bland annat de stora beställningar som ligger inne hos Air bus Och Boeing. Faktum är att snittmedeåldern bland de cirka 30 000 flygplan som flyger i det globala passagerarflyget är tolv år. Det visar en analys som schweiziska CH-aviation gjort. Asien är den världsdel där flyget expanderar snabbast just nu och där är flygplanens medelålder än lägre, 8, 5 år.
– Vi ser fortsatt en kraftig tillväxt bland de asiatiska flygbolagen och framför allt bland lågkostnadsbolagen. Lägg till en god tillgång på kapital för att investera i nya flygplan och det ger den yngsta flygplansflottan i den delen av världen, säger Thomas Jaeger, vd för CH-aviation i en kommentar.
Vänds fokus mot Europa visar det sig att Sverige och Skandinavien kan visa upp en allt yngre flygplansflotta. Norwegians svenska verksamsamhet, Norwegian Air Sweden, är det flygbolag som har den yngsta flottan i världen. Visserligen är det bara fem maskiner som hör hemma i den delen av flygbolaget men de kan å andra sidan visa upp en medelålder på bara 0,74 år. Norwegians brittiska enhet, Norwegian UK, ligger även de i topp på världsrankingen, tredje plats med en flotta med en snittålder på 1,04 år. Där emellan har Wizz Air UK trängt sig in med 0,94 år i snitt på A320-flottan.
På en hedrande fjärdeplats kommer sedan SAS Ireland. De nio A320 som flyger från den irländska basen har en medelålder på 1.30 år.
Sammantaget är det alltså mindre enheter inom stora flygbolag som håller en mycket låg medelålder på flygplansflottorna, detta till skillnad mot de stora nätverksbolagen med stora flottor av bland annat långlinjemaskiner som har betydligt fler år på nacken. Räknas moderbolagen blir alltså listan över flottans snittålder en helt annan. I första hand gäller det lågkostnadsflygbolagen som dels som en del i affärsmodellen, dels som en oro inför Brexit, etablerar dotterbolag i olika europeiska länder. Inte sällan överförs också de allra senast levererade maskinerna dit. Sas Irland är ett exempel på det där alltså nio A320neo ur den stora beställningen som ligger hos Airbus placerades där.
Siffrorna visar dock att även flygbolag med relativt stora flygplansflottor har en låg snittålder. Aeroflot har 250 flygplan som håller en snittålder på bara 4, 70 år. De följs av kinesiska Hainan Airlines vars 237 maskiner bara är 5,06 år gamla i medeltal.