Skriv ut  

Norwegian och SAS har de yngsta flygplansflottorna i världen

Flygnyheter, Redaktionen, den 26 augusti 2019
En medelålder på bara något år. Det kan både Norwegian och SAS Irland visa upp. Det gör de enheterna inom respektive flygbolag till de som flyger de absolut yngsta flygplansflottorna i världen.

SAS och Norwegian
Norwegian SAS
 
Det pågår en kraftig föryngring av världens flygplansflottor, det vittnar bland annat de stora beställningar som ligger inne hos Air bus Och Boeing. Faktum är att snittmedeåldern bland de cirka 30 000 flygplan som flyger i det globala passagerarflyget är tolv år. Det visar en analys som schweiziska CH-aviation gjort. Asien är den världsdel där flyget expanderar snabbast just nu och där är flygplanens medelålder än lägre, 8, 5 år. 

– Vi ser fortsatt en kraftig tillväxt bland de asiatiska flygbolagen och framför allt bland lågkostnadsbolagen. Lägg till en god tillgång på kapital för att investera i nya flygplan och det ger den yngsta flygplansflottan i den delen av världen, säger Thomas Jaeger, vd för CH-aviation i en kommentar.

Vänds fokus mot Europa visar det sig att Sverige och Skandinavien kan visa upp en allt yngre flygplansflotta. Norwegians svenska verksamsamhet, Norwegian Air Sweden, är det flygbolag som har den yngsta flottan i världen. Visserligen är det bara fem maskiner som hör hemma i den delen av flygbolaget men de kan å andra sidan visa upp en medelålder på bara 0,74 år. Norwegians brittiska enhet, Norwegian UK, ligger även de i topp på världsrankingen, tredje plats med en flotta med en snittålder på 1,04 år. Där emellan har Wizz Air UK trängt sig in med 0,94 år i snitt på A320-flottan.

På en hedrande fjärdeplats kommer sedan SAS Ireland. De nio A320 som flyger från den irländska basen har en medelålder på 1.30 år. 

Sammantaget är det alltså mindre enheter inom stora flygbolag som håller en mycket låg medelålder på flygplansflottorna, detta till skillnad mot de stora nätverksbolagen med stora flottor av bland annat långlinjemaskiner som har betydligt fler år på nacken. Räknas moderbolagen blir alltså listan över flottans snittålder en helt annan. I första hand gäller det lågkostnadsflygbolagen som dels som en del i affärsmodellen, dels som en oro inför Brexit, etablerar dotterbolag i olika europeiska länder. Inte sällan överförs också de allra senast levererade maskinerna dit. Sas Irland är ett exempel på det där alltså nio A320neo ur den stora beställningen som ligger hos Airbus placerades där. 
Siffrorna visar dock att även flygbolag med relativt stora flygplansflottor har en låg snittålder. Aeroflot har 250 flygplan som håller en snittålder på bara 4, 70 år. De följs av kinesiska Hainan Airlines vars 237 maskiner bara är 5,06 år gamla i medeltal.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Saknar info om SAS Scandinavia
Skrivet av Nightflight, 2019-08-27 14:06:06
Rubriken är vilseledande !
Först i ingressen nämns att med rubrikens "SAS" avses "SAS Irland" och inte moderbolaget SAS. Deras flygplans medelålder är minst 10 till 15 år.
Anmäl inlägget
Minst är inte alltid nyast!
Skrivet av Trötter, 2019-08-26 13:16:03
Det är skillnad på att äga 20 flpl i jämförelse med 200!
Anmäl inlägget
Fel
Skrivet av Julle.F, 2019-08-26 11:17:22
Men i DY´s fall är snittet felaktigt ju.
Jag menar, Max planen är ju mkt unga på pappret men står ju groundade….
Anmäl inlägget
I framkant
Skrivet av Gullan Purser&FlygplansExpert, 2019-08-26 08:44:54
ÅÅÅh vilken glad nyhet.

Vi ligger verkligen i framkant med service , miljöarbete och fina flygplan.

Dessutom har vi världens godaste rättvisemärkta kaffe ombord, som jag och tjejerna gärna bjuder på , helt gratis.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn