Skriv ut  

Inrikes med nya underleverantörer i vinter

Flygnyheter, Redaktionen, den 28 augusti 2019
De tre stora inrikesoperatörerna ser just nu över storstadstrafiken inom Sverige. Av allt att döma blir det en del förändringar kommande vinter och allt fler underleverantörer i trafiken, bland annat hos Norwegian.

Inrikestrafiken i Sverige står inför förändringar kommande vintersäsong. Det gäller främst de tunga linjerna från Stockholm till Malmö och Göteborg. I och med att BRA fasar ut Avro-flottan med ambition att den ska vara borta kanske redan i mars nästa år, ska ett antal av storstadslinjerna flyga med ATR72 men BRA arbetar också intensivt med vad man kallar en ”jetflyglösning” som troligen innebär att ett visst mått av jettrafik finns kvar även i framtiden, då med en utländsk underleverantör. Mycket pekar på att de maskinerna i så fall sätts in på de tunga storstadslinjerna.

SAS å sin sida förändrar successivt flygplansflottan mot det som på sikt ska bli enbart A320 på kort och medeldistans. Det har resulterat i att preliminärt minskar antalet frekvenser till Göteborg och Malmö när Boeing 737 byts mot Airbus A320. Samtidigt finns alltid beredskapen att sätta in inhyrda CRJ900 och även ATR72 på sträckorna, vilket redan nu sker.

Norwegian är det flygbolag som i dagsläget har minst antal dagliga avgångar till Göteborg och Malmö, i snitt fyra daglige jämfört med de upp till tolv avgångarna hos BRA. En tydlig förändring är att redan idag flygs den sista avgången från Stockholm till Göteborg av inhyrda Blue Air Aviation. Den rumänska underleverantören har tidigare flugit för Norwegian men det är av allt att döma första gången de sätts in på inrikestrafiken. Om det blir fler inrikesflygningar är oklart.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Blue Air
Skrivet av Cen, 2019-08-29 09:24:25
Det var den snabbaste säkerhetsgenomgången någonsin. När man sitter på exit brukar Crew alltid ta de tre stolarna per sida för sig. Här buntade man ihop två rader och 12 sittplatser i ett svep, så var det klart för take off..
Anmäl inlägget
Race to the bottom
Skrivet av PF, 2019-08-28 23:28:58
Vem tar över åt BRA? Blir det Air Baltic eller Nordica?
Eller någon annan operatör som budar lägre?
Anmäl inlägget
Grattis
Skrivet av Benny, 2019-08-28 11:38:56
Grattis alla som bokat Norwegian och hamnar på Blue Air................det har jag gjort en gång från Palma till Arlanda. Så sunkit, slitet och risigt och det bara av det jag kan se i kabinen.
Anmäl inlägget
BRA är bra?
Skrivet av Per, 2019-08-28 10:37:43
93 procents punktlighet för BRA hittills i år betyder att BRA toppar världsrankningen för flygbolags punktlighet överlägset. BRAs punktlighetsstatistik inkluderar alla avgångar, till samtliga orter i Sverige från årsskiftet fram till den första augusti. 93 % av flygen på tid är den bästa flygpunktligheten i världen.
Anmäl inlägget
Blue air
Skrivet av S, 2019-08-28 08:49:56
Inte alls första gången Blue Air flyger inrikes.! Det har dem gjort sedan start från att dem började flyga för Norwegian!
Anmäl inlägget
Folke
Skrivet av Folke, 2019-08-28 08:29:24
Race to the bottom
Anmäl inlägget
Outsourca mera!
Skrivet av Rikard, 2019-08-28 08:24:11
Outsourcing är framtiden, det kan vi tacka pilotfacket för.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn