Skriv ut  

Gatwick bygger en andra bana

Flygnyheter, Redaktionen, den 6 september 2019
Gatwick har egentligen två banor. Det handlar bara om att ställa den i ordning. Ledningen för flygplatsen har därför ansökt om att börja använda den breda taxibanan för starter. Det är samma metod som Gardermoen använt under sommaren.

Gatwick
Gatwick
 
Gatwick räknades länge som den flygplats i världen med störst antal passagerare och bara en landningsbana. Den äran kan inte flygplatsen i London ta åt sig längre, Chhatrapati Shivaji Maharaj International Airport i Mumbai i Indien är numera den flygplats som bäst utnyttjar en rullbana. Men Gatwick slår fortfarande storflygplatsen Heathrow när det gäller antalet rörelser och passagerare per bana. Trots det gick Heathrow segrande ur kampen om var den tredje banan i Londonområdet ska ligga, en lokalisering som nu har stött på hårt motstånd från miljögrupper och boende i de områden som berörs.
 
Gatwick å sin sida måste öka kapaciteten, med 46 miljoner passagerare förra året riskerar verksamheten i taket och har därför påbörjat planeringen för en egen andra bana. 

Vad det handlar om är att den 2 656 meter långa taxibanan som ligger parallellt 200 meter norr om huvudbanan ska uppgraderas till en riktig bana. Just det korta avståndet banorna emellan har hittills omöjliggjort att de utnyttjas parallellt och den relativt breda taxibanan har bara använts för trafik korta tider när den 3 255 meter långa huvudbanan varit stängd för reparationer och underhåll. 
Det är samma metod som Gardermoen använt under sommaren och som Flygtorget rapporterat om. Där byggdes en av taxibanorna om till Runway Tango och häll kapaciteten uppe när en av de två banorna reparerades i sommar.

Fortfarande kvarstår dock det faktum att banorna ligger tätt inpå varandra så den kommande bana2 på Gatwick ska enbart användas för starter av kort- och mededistansmaskiner. Den växande långlinjetrafiken, bland andra Norwegian har mycket interkonttrafik från Gatwick är fortsatt hänvisad till långa banan.

Projektet är döpt till Gatwick Airport Northern Runway och just nu förbereds de ansökningar och miljöprövningar som måste till. Om de går i lås kan Northern Runway vara igång redan 2025 och Gatwick kan hjälpa till att avlasta det hårt trafikerade Londonområdet. Det skulle också vara en fjäder i hatten för flygplatsen som förlorade striden mot stora Heathrow.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Helt korrekt
Skrivet av Flygare, 2019-09-08 20:37:56
att Arlandas flygledning är bland världens mest ineffektiva, res til LGW eller LHR och lär hur man gör!
Anmäl inlägget
Bra tänkt
Skrivet av Gh, 2019-09-08 17:31:56
Detta borde man göra på GOT också då det är underhåll på banan.
Anmäl inlägget
Re:abc
Skrivet av GVR, 2019-09-08 14:18:06
Obegåvat att relatera antalet passagerare per år med antal landningsbanor
Anmäl inlägget
Jo men, Kalle Flygare
Skrivet av AN12, 2019-09-06 21:06:11
Flygtrafikledningen på Arlanda tillhör de mest ineffektiva i världen. Något som få verkar känna till. Läs gärna Olof Stenhammars inlägg i SvD i juli. Huvudet på spiken!
Anmäl inlägget
Arlanda is too big!
Skrivet av Kalle Flygare, 2019-09-06 16:41:18
Det handlar om flygplansrörelser under peak perioder. Inte pax! Skillnaderna blir liksom mindre då.
Anmäl inlägget
Forstår ikke helt
Skrivet av pf, 2019-09-06 13:40:26
hva som menes med "forlorade mot Heathrow", LGW har sitt influensområde, LHR sitt.
Anmäl inlägget
Arlanda is to big!
Skrivet av Sir Henry, 2019-09-06 13:03:03
Gatwick närmare 50 miljoner passagerare per år. Arlanda ligger runt 25 miljoner per år. Gatwick klarar sig med en bana, Arlanda klarar sig inte med tre banor!
Anmäl inlägget
Där störtdök värdet på slottar..
Skrivet av ABC, 2019-09-06 11:17:29
Så fort att plan har landat med hjulen i backen kan ett annat starta på banan intill. Borde dramatiskt öka flygplatsens kapacitet. Värdet på LGW slots borde just nu skrivas ned till nära noll.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn