Skriv ut  

Kostnaderna rusar när Norwegian hyr in kapacitet

Flygnyheter, Redaktionen, den 11 september 2019
Tio Dreamliners står på marken tillsammans med 18 MAX. Det ger inte bara problem i flygplaneringen, kostnaderna för att hyra in ersättningsflygplan rusar nu i höjden.

Norwegian
Norwegian
 
När Norwegian lanserade de första långlinjerna 2013 var det en satsning som drabbades hårt av de tidiga barnsjukdomarna på Boeing 787. De två första Dreamlinermaskinerna i Norwegians färger tillbringade mer tid på marken än ute på linjerna. Nu har flygbolaget än en gång drabbats av att ha stora delar av Dreamlinerflottan på marken. I dagsläget står tio 787 parkerade, antingen på grund av skador, med problem med Rolls Royce-motorerna eller helt enkelt inne på planerad service. Det är drygt var fjärde maskin i långlinjeflottan som för närvarande omfattar 37 Dreamliners i båda versionerna, 787-8 och 787-9.

En av orsakerna är ett konkret tillbud, när en av motorerna på en Boeing 787 tappade stora mängder delar över hus, bilar och människor efter start från Fiumicino i Rom. Det skedde i början av augusti och sedan dess har flygplanet stått på plattan i Rom. Men det är inte bara den maskinen som ger trafikplanerarna på Norwegian problem, faktum är att sju av de åtta 787-8 som ingår i flottan just nu står på marken, några av dem sen närmare tre månader. Det är dels problemen med Rolls Royce Trentmotorer som är orsaken, dels de utökade och tidskrävande inspektioner som nu kontinuerligt genomförs. Men också de nyare Boeing 787-9 dras med lång tid på marken, några för att genomgå schemalagd service, andra med lättare skador eller i väntan på motorinspektioner.

I sin tur tvingar det Norwegian att kontinuerligt hyra in kapacitet för att klara trafikprogrammet. Det har bland annat gjort att HiFlys A380 gått i reguljär trafik från Arlanda, kompletterad av en rad andra maskiner från olika wetlease-bolag. Det skapar kostnader som alltmer tynger flygbolagets budget och som av allt att döma når rekordnivåer i år. Sedan 2015, när kostnaderna för inhyrd kapacitet stannade på cirka 120 miljoner, slog de förra året över miljardnivån och i år är de redan efter sex månader uppe i cirka 790 miljoner kronor. Allt enligt Norwegians kvartalsrapporter.

I den summan ingår också kostnaderna för de Boeing 737 MAX som sedan i mars står på marken och sammantaget har alltså Norwegian i dagsläget 28 maskiner tagna ur trafik, i de flesta fall av orsaker utanför den egna kontrollen. I flera av fallen räknar dock flygbolaget med att få ersättningar från både Boeing och Rolls Royce. Björn Kjos var snabbt ute och menade att Boeing måste betala till sista kronan för MAX-stoppet.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Cge
Skrivet av Flygare, 2019-09-14 08:51:30
Det är väl klart att alla flygbolag som har köpt B787 har samma problem med dom som Norwegian har. Men andra bolag har också andra flygplans typer, så att man inte drabbas lika hårt som Norwegian.
Anmäl inlägget
Airbus
Skrivet av JBOY76, 2019-09-13 19:46:51
Tänk vad pengar Norwegian skulle spara om dom hade en enhetsflotta av Airbus ! ????????
Anmäl inlägget
Bara DY?
Skrivet av Cge, 2019-09-12 14:06:11
Hör inte att andra 787 operatörer sliter med liknande mängd problem som DY?
Anmäl inlägget
Driftsförsäkring
Skrivet av Martin, 2019-09-11 16:56:36
I det bolaget jag jobbar så går vår driftsförsäkring in efter 72tim och tar kostnaden rakt av för att fortsätta hålla produktionen uppe, Norwegian för inte ha sämre försäkring än oss.
Anmäl inlägget
Re: Dys Problem
Skrivet av försäkring, 2019-09-11 15:44:11
Försäkringsbolag betalar bara ut ifall de verkligen är tvungna. Uppenbart kommer Boeing behöva ta en smäll för detta så jag tror nog försäkringsbolagen sitter på pengarna tills dessa skuld och ersättningsfrågan är utredd. Tyvärr hjälper det inte ett bolag som har akut likviditetskris även om de skulle haft rätt i slutändan.
Anmäl inlägget
Är 787 optimal?
Skrivet av ABC, 2019-09-11 15:35:32
Vad sägs om begagnade A333 eller B773? Det tycks vara mer nöje än nytta med B787.
Anmäl inlägget
Dys plan på marken
Skrivet av thomas , 2019-09-11 14:49:09
Om planen står på marken oavsett anledning utfaller sådana försäkringar, kolla med IAG de försäkrar nästan hela flygbranschen.
Finanskrisen 2008 var det nära att de gick i kk det hade groundat nästan hela flygbranschen.
Anmäl inlägget
Driftsförsäkring
Skrivet av sv thomas, 2019-09-11 12:01:53
Hur funkar en driftsförsäkring, vet du eller tror du?
Anmäl inlägget
Norwegian 787-8
Skrivet av Mr €, 2019-09-11 10:00:13
Det vore kanske smart att byta in de leasade 787-8'orna mot nya 787-10'or mer optimerade för Norwegians transatlant trafik. Boeing/RR borde kunna hjälpa till och leasa ut 8-10st 787-10 med GEnX motorer tills RR kommit ikapp med sina Trent 1000 uppgraderingar.
Anmäl inlägget
Dys problem
Skrivet av thomas, 2019-09-11 09:16:13
De har väl drifts försäkringar på flygplanen
Stilleståndet bör inte påverka så mkt.
Anmäl inlägget
Billigare att hyra in?
Skrivet av Sven, 2019-09-11 08:44:05
Det skulle inte förvåna mig om Norwegian sparar pengar genom att hyra in kapacitet.
Anmäl inlägget
Klart att
Skrivet av Flygare, 2019-09-11 08:38:52
Boeing och RR måste betala ersättning pga deras undermåliga produkter.
Frågan är dock om det gör någon vidare skillnad för Norwegians eländiga ekonomi.
Affärsmodellen funkar inte, helt enkelt. Det går inte längre att fortsätta sälja biljetterna för billigt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn