I svallvågorna efter konkursen i Thomas Cook genomfördes den största ”räddningsorganisationen sedan andra världskriget”, som brittiska medier kallat Operation Matterhorn. Ett femtiotal flygbolag hämtade hem cirka 140 000 strandade turister till Storbritannien. Kostnaden för operationen, 100 miljoner pund, alltså en bra bit över en miljard svenska kronor och det vill myndigheterna undvika i framtiden. Något år tidigare genomfördes en liknande, om än inte lika stor operation, när Monarch gick i konkurs, ett hemflygande som kostade skattebetalarna iorka 50 miljoner pund.
Därför finns nu ett förslag att konkursade flygbolag ska ha en karenstid och inte omedelbart ställas på marken. Genom att hålla dem i luften en kortare tid efter en konkurs blir det möjligt att flyga hem passagerare utan att ta till kostsamma inhyrningar, bekostade med skattemedel.
Det finns 3 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Flyga vidare några dygn efter konkurs
Skrivet av thomas, 2019-10-17 08:59:32
Man löser problemet med att betala alla leverantörer kontant för hemflygningarna Det är mycket billigare än att hyra in externa aktörer. Det finns ju redan pengar i resegarantierna.
|
|
Flygkonkurser
Skrivet av Alx, 2019-10-16 17:23:31
Hur skulle detta kunna ske rent praktiskt då företaget är på obestånd med alla underleverantörer och personal vid en konkurs? Även om staten skulle gå in som garant för just de flygningarna, så är det föga troligt att underleverantörer kommer leverera sina tjänster då föregående betalningar förfallit.
|
|
Flyg konkurser
Skrivet av thomas, 2019-10-16 15:41:17
Att man inte tänkt på detta tidigare England har haft hur många stora flyg charter konkurser som helst Court Line, Brittania, Monarch Dan air, Brittish world, European aviation charter, etc etc. Medans våra Ving Spis Tjareborg etc etc har funnits sen 60 talet, tyvärr dessa bolag hamnade helt uppenbart i fel ägarhänder
|
|