Skriv ut  

Norwegian säljer verksamheten i Argentina

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 december 2019
Norwegian gör allvar av planerna och lämnar Argentina. Hela verksamheten säljs till en av de främsta konkurrenterna JetSMART Airlines. Långlinjerna från London ingår inte i affären.

Den stora satsningen på inrikestrafik i Argentina har inte gått enligt de förväntade planerna. Redan i våras flaggade ledningen i Norwegian för att, om inte siffrorna förbättrades, då kunde det bli aktuellt att dra sig ur Argentina.

Den stunden har nu kommit.

Dotterbolaget Norwegian Air Argentina, NAA, säljs till JetSMART som tillsammans med Flybondi konkurrerat hårt med Norwegian i Argentina. Därmed fortsätter Norwegian de hårdhänta besparingar och utförsäljningar som krävs för att stabilisera ekonomin i bolaget.
– Det här en viktig åtgärd för att återfå lönsamhet, säger Geir Karlsen, tillförordnad koncernchef och finansdirektör på Norwegian i ett uttalande.

JetSMART övertar driften av NAA med omedelbar verkan och fortsätter att flyga Norwegians åtta tidigare linjer med tjugotalet dagliga avgångar från Aeroparque flygplats utanför Buenos Aires. De båda flygbolagen räknar med att Norwegians varumärke successivt fasas ut under de kommande månaderna. Norwegian har den senaste tiden haft tre B737-800 baserade i Buenos Aires och de ersätts av JetSMARTs egna Airbus A320-plan. De tre Boeing 737–800 planen returneras till Norwegians linjenät i Europa.

– Norwegian befinner sig i en fas där bolaget går från tillväxt till lönsamhet. Vi har de senaste månaderna genomfört viktiga förändringar i linjenätet för att säkerställa långsiktig lönsamhet. Med den rådande situationen i Argentina har det varit svårt att uppnå tillfredsställande lönsamhet för dotterbolaget. De flesta kostnader är i dollar medan vi får intäkter i pesos. Den kraftiga försvagningen av peson mot dollarn har skapat ett betydande gap mellan kostnader och intäkter, fortsätter Geir Karlsen.

I och med affären blir JetSMART som startade så sent som i juli 2017, det tredje största flygbolaget i Argentina med cirka tio procent av inrikesmarknaden. Flygbolaget har idag tretton A320 i flottan och ska på sikt växa till 92 flygplan där bland annat A321XLR ingår.

Norwegians långdistanslinjer mellan London och Buenos Aires påverkas inte av det nya avtalet då de trafikeras av det brittiska dotterbolaget Norwegian Air UK. Alla Norwegians anställda på NAA blir anställda hos JetSMART, förutom de som arbetar på kundtjänst som fortsätter att jobba för Norwegian. De kommer att tillhandahålla tjänster både till JetSMARTs kunder som flyger inrikes samt till Norwegians kunder som flyger mellan Europa och Sydamerika.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Ubbe
Skrivet av Peter, 2019-12-09 18:47:41
CDG får 10 avgångar i veckan till LAX, 9 till JFK, 5, ORD och AUS. FCO ökar sina avgångar... så kärrorna behövs. Betydligt mer frakt från dessa destinationer och bra kabinfaktor. Här tjänar DY betydligt mer pengar än från Skandinavien. För att inte nämna nya slottarna från LHR...
När man säljer Argentina och ökar intjäningen kan man bara gissa vad det gör för balansräkningen. Yield upp hur många procent redan nu i november redan nu? Någonting börjar de göra rätt.
Anmäl inlägget
Karma..
Skrivet av Ubbe, 2019-12-07 09:08:25
Till sist kom tiden ifatt även DY då.
Företaget blöder ekonomiskt.

Pri 1 blir att bli av med surplus 787 planen som är mkt dyra om dom inte snurras runt i driften alt har en låg cabinfaktor….

Max mardrömmen därtill så förstår man ju att alla bolag som har Max plan stående leasar in ersättnings kapacitet till mkt dyra kostnader.
Boeing har ännu ej visat upp ngt större initiativ att betala ut medel till drabbade Max kunder......
Anmäl inlägget
lönsam
Skrivet av Flygare, 2019-12-06 21:56:40
Nej Argentina projektet var inte lönsamt, inte direkt långlinjer från Skandinavien heller.. Frågan är vad som är lönsamt inom Norwegian...
Anmäl inlägget
Lönsamhet?
Skrivet av Gabriel, 2019-12-06 15:44:31
Byt ut frasen ”från tillväxt till lönsamhet” mot ”från bankruttmässig till fortsatt existens”
Anmäl inlägget
Gullan Carmen Purser trollar på
Skrivet av Gullan, nej jag menar Carmen.., 2019-12-05 22:33:31
Gullan, det heter Senior Cabin Crew Member på DY, men trolla vidare du ;)
Anmäl inlägget
Frågan
Skrivet av Tailspin , 2019-12-05 17:44:17
Borde vara varför man överhuvudtaget startade verksamhet där.
De flesta flyganalytiker skakade på huvudet och förklarade verksamheten dödsdömd
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Johan, 2019-12-05 16:10:35
Tror du på fullaste allvar att DY hade lämnat Argentina om underlaget var stort? Tror nog att Karlsen o co har LITE mer koll på hur underlaget ser ut där än vad du har.
JetSmart har räddat er, och faktiskt DY också. Perfekt att bli av med en verksamhet som aldrig varit lönsam.
Anmäl inlägget
ÅÅh vad sorgligt
Skrivet av Carmen Purser på DY de Buenos , 2019-12-05 08:42:44
Men så synd , jag hoppas verkligen kunderna blir omhändertagna, och så synd att Dy inte fortsätter, kundunderlaget är stort och priserna går att trissa upp.
Hoppas Star Alliance går in och räddar oss
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev