Drygt 40 flygbolag hann sätta B737MAX i trafik innan flygförbudet infördes i mars förra året. I takt med att maskinerna blivit kvar på marken betydligt längre än vad någon räknat med, har kraven på ekonomisk ersättning radat upp sig hos Boeing. Redan i juli reserverade den amerikanska flygplanstillverkaren 4,9 miljarder dollar, alltså drygt 50 miljarder, för att möta kraven från flygbolagen. Sedan dess har förhandlingarna pågått där flygbolagen visat på de kostnader som de drabbats av för bland annat inhyrning av ersättningsmaskiner. Det rör sig om allt från 1,5 miljarder hos TUI till närmare nio miljarder hos Southwest Airlines. Icelandair var ett av de första flygbolagen att få en uppgörelse med Boeing dock utan att summorna har offentliggjorts.
Nu har även Turkish Airlines och Norwegian nått hemligstämplade uppgörelser med Boeing där summorna som flygplanstillverkaren betalar har läckt ut till media. Turkish, som i slutet av förra året hotade att stämma Boeing har enligt den turkiska tidningen Hürriyet fått 225 miljoner dollar varav 150 miljoner at kompensation för stillestånden och resterande 75 miljoner är för reservdelar och utbildning. Turkish Airlines hann ta emot 12 MAX-maskiner av en sammanlagd beställning på 75 innan flygförbudet.
Norwegian ska också de, enligt uppgift, vara klara med förhandlingarna om ersättning för de 18 stillastående maskinerna. Norska analytiker har med utgångspunkt från summorna som Turkish fått kommit fram till att Boeings kostnader gentemot Norwegian borde hamna på cirka 330 miljoner dollar, alltså en bra bit över tre miljarder svenska kronor. Det är pengar som behövs i flygbolagets kassa och som ger nye vd:n Jacob Schram en bra start på det nya året.
Det finns 13 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Skillnad
Skrivet av Re DH Comet, 2020-01-06 12:41:02
Menar du att MAX 8 flögs i flera år före den kraschade eller att Comet flög flera år efter sina krasher? Comet utvecklades efter sina krasher med ny konstruktion (andra rutor), därmed kunde pax tydligt se att det var uppdaterat. Hur ska pax se att det är rätt ettor och nollor när MAX 8 börjar flyga igen? Visst att folk glömmer, men det finns stora skillnader mellan dessa två fiaskon.
|
|
@sv Jasså
Skrivet av Jasså, 2020-01-06 12:22:05
Givetvis gäller det samma för Airbus, men motsatt B737 är A320 en moderna konstruktion, som från början designades för att kunna utvecklas.
|
|
Hitte på
Skrivet av Max, 2020-01-06 10:39:17
Flygtorget - var har ni fått uppgiften ifrån att förhandlingarna mellan Norwegian och Boeing är klara? Har inte gått ut något pressmeddelande om det vad jag vet. Känns som ni mest hittar på.
|
|
Info
Skrivet av Alex, 2020-01-05 14:48:58
Flygbolagen lär ju bara låta bli att säga det är en 737Max och så kommer 95% av alla pax inte märka något
|
|
Va?
Skrivet av Calle, 2020-01-05 03:14:15
Re 787 787 ställde till lite problem? Ehhhh Testa nya droger. Första 1-2 åren var 787 en planet för flygbolagen. DY med många flera sub leasade in ersättnings flyg på löpande band. Pax stodvid gate plikttroget men inga flyg fanns där. Hotel nekades. Tältsängar vid gate erbjöds.
Summa Gjorde stora hål i deras ekonomi. Å nu turbin problemen. Summa Sluta skämta??
|
|
Samma
Skrivet av sv Jasså, 2020-01-04 18:55:00
regler gäller även Airbus.
|
|
DH Comet
Skrivet av sv ABC, 2020-01-04 11:02:20
Den flög i många år med pax. Folk glömmer!
|
|
Nu får vi se
Skrivet av Jasså, 2020-01-04 08:10:36
vad som händer, det är på inget sätt säkert att fiasko flygplanetB737MAX får flyga med pax igen. FAA vet att om man ska få någon form av tillit igen , då måste man vara helt säker på att flygplanet är okej, bra blir det aldrig. Båda FAA och EASA måste strama väldigt upp på reglerna när det gäller sk. grandfather rights, det är dessa regler som har gjort att det var möjligt för Boeing att tillverka detta misfoster
|
|
90% har ingen koll....
Skrivet av ABC, 2020-01-03 21:19:41
Det sa man om DH Comet också. Man kanske borde lära sig av historien!?
|
|
Folk
Skrivet av Johan, 2020-01-03 18:49:53
90% av folket har noll koll på vilken maskin de flyger i så det är nog inga problem.
|
|
787
Skrivet av M.P, 2020-01-03 18:02:41
Skillnaden på 787 och 737MAX är väl att en stor samling människor dog efter att ha suttit ombord på MAX:en....787 var ju bara väldigt strulig och ställde till lite problem.
|
|
Glömska
Skrivet av Sv ABC, 2020-01-03 15:55:20
Hur snabbt glömde inte paxen 787 problemen? När man frågar folk om vilket plan de flög med. Svaret bli ofta, vet inte men det var fräscht och verkade nytt.
Galley gossip as usual.
|
|
Problemet är inte nuet utan framtiden.
Skrivet av ABC, 2020-01-03 13:19:18
Maxkundernas problem ligger inte i nutid utan i framtid. D.v.s. den dagen MAX åter är i luften och passagerarna inte vill resa med maskinen/bolaget. Vissa bolag tänker dölja och vilseleda sina resenärer och andra gör sig förmodligen av med de maskiner man har. Gissat på att de flesta tillverkade MAX-maskinerna byggs om till frakt och Boeing återupptar produktionen av 737-800 tills dess att man konstruerat en ny B7?7.
|
|