Skriv ut  

Ryanair: Alltid fullsatt

Notiser, Redaktionen, den 16 januari 2020
I det närmast fullt i kabinen. Vid varje flygning. Det kan Ryanair visa upp när kabinfaktorn hamnade på 96 procent förra året.

Ryanair tillhör de flygbolag som drabbats av MAX-krisen. De maskiner som skulle funnits på plats redan förra året lär inte bli levererade på långe än. Trots det blev förra året ett rekordår för det irländska flygbolaget: 152, 4 miljoner passagerare. Det innebär att de 368 Boeing B737-800 som ingår i flottan haft en kabinfaktor på 96 procent. Samtliga flygningar under förra året var alltså i princip fulla, en situation som inte många andra flygbolag kan skryta med.

Trots de imponerande siffrorna finns en tydlig irritation hos Ryanair över flygförbudet för MAX-maskinerna. Michael O’Leary har beställt 135 flygplan av den helt nya modellen B737-MAX200 som alltså tar upp till 200 passagerare och de ska användas till en fortsatt expansion i flygbolaget. Men de står alltså fortsatt på marken.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Statistik
Skrivet av sv Janne /ABC, 2020-01-18 18:42:06
bygger inte på ett fåtal flygningar mellan Gdansk och Växjö. Om du tror dig att kunna beräkna RYR's kabinfaktor, på det undermåliga underlaget.
Då är det dax att lära sig något om statistik.

ABC Varifrån får du att mängder av att tidigt sålda biljetter aldrig används?

Galley gossip som vanligt?
Anmäl inlägget
SAS har fått stora belopp statskassan
Skrivet av sv Skattmasen, 2020-01-17 15:45:42
Under monopoltiden, då SAS gjorde brakförluster.
Då pytsade staten in de pengar som behövdes.
Det kan INGEN förneka.
SAS borde ha konkat på sjuttiotalet!
Anmäl inlägget
SAS har gett statskassan stora belopp
Skrivet av Skattmasen, 2020-01-17 08:39:02
Sedan SAS bildades har deras verksamhet inbringat en hel del till statskassan och kommuner!

Inga skattepengar har gått till SAS som inte återbetalats med råge. Visst har staten borgat för lån men det är ingen kostnad.

När staten senast sålde en del SAS aktier gjorde man en mycket stor reavinst.

Ett bolag registrerat utomlands ger marginell intäkt till Sverige om någon.

De anställda i Sverige ger många skattekronor till kommuner och staten.
Anmäl inlägget
Gdansk-Växjö
Skrivet av Janne, 2020-01-16 20:11:30
Jag åkte med Ryanair mellan Gdansk och Växjö nyligen. En linje som jag använt flera gånger. Nu senaste gången var det maximalt 25 passagerare ombord på en kärra med 189 säten. En kabinfaktor på cirka 13% måste dra ner den totala kabinfaktorn en hel del.
Anmäl inlägget
Instämmer
Skrivet av FO737, 2020-01-16 18:57:42
I relation till hur mycket skattepengar SAS ätit upp likt ett förbannat slukhål hittills hade bolaget kunnat tillföra oss mer.
1. Byt ut den minst sagt inkompetenta ledningen som borde sparkats för länge sedan.
2. Inför rekonstruktion av bolaget
3. Sänk biljettpriserna markant
Anmäl inlägget
Räknar på sitt eget vis..
Skrivet av ABC, 2020-01-16 16:47:30
Räknar antal sålda stolar och inte beläggning. Säljer mängder av billiga biljetter ett halvår före avgång som nästan ingen använder, och tur är väl det eftersom skatten oftast är dyrare än vad kunden betalar.
Anmäl inlägget
Sas
Skrivet av thomas, 2020-01-16 11:36:48
SAS skulle kunna öka sin kabinfaktor markant
Sänk priserna markant vid låg beläggning, skapa en superlågpris app. Ett snowflake i bolaget.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn