Skriv ut  

Landvetter: SAS A321LR är klockren för oss och New York

Flygnyheter, Redaktionen, den 22 januari 2020
SAS första A321LR ska flyga från Köpenhamn. Men någon av de andra två borde avdelas till Göteborg. Det skulle i så fall äntligen ge staden en linje till New York.

Säg order ”linjeutveckling” på Landvetter flygplats och det givna svaret är New York. Det är den destination som i årtionden varit högst upp på önskelistan på göteborgsflygplatsen, de korta perioder undantagna då SAS flög bland annat en Boeing 747 Combi från Köpenhamn via Göteborg till New York. Av allt att döma är det också SAS som är det flygbolag som till slut ska kunna öppna den efterlängtade linjen.

- SAS nya Airbus A321LR är klockren för oss men den första maskinen är ju öronmärkt för sträckan Köpenhamn – Boston. Men vi tycker naturligtvis att den andra eller tredje maskinen som ska levereras under året borde vara vikt för oss, säger flygplatschefen Anna Strömwall till Flygtorget.

Att Göteborg kan bära en reguljär långlinje visar det faktum att Qatar numera gått upp till daglig trafik från Doha. Vid sidan av den goda passagerarutvecklingen är det en rutt som också lyckats attrahera stora mängder frakt. I sommar står det nya terminalbygget på Landvetter klart där den typ av ”non-Schengen”-flygningar som en rutt till USA representerar kommer att kunna hanteras på ett betydligt smidigare sätt än tidigare. I väntan på den efterlängtade direktlinjen till USA är det fortsatt Köpenhamn, Amsterdam och London, möjligen Frankfurt, som tar hand om trafikströmmarna västerut.

Önskelistan på Landvetter har till del kunnat bokas av under förra året då 15 nya reguljärlinjer och tre charterlinjer etablerades på flygplatsen. Det finns också destinationer på gång för det här året, bland annat startar Laudamotion trafik till både Stuttgart och Wien. En fem-i-topp, vid sidan av New York som alltså alltid finns högst upp, består av Birmingham, Madrid, Milano, Reykjavik och Lissabon. 

- Madrid är en viktig hubb för flygningar till Sydamerika, Reykjavik för transit till USA medan Birmingham, Milano och Lissabon är eftertraktade av näringslivet här i regionen, fortsätter Anna Strömwall.

Vid sidan av det internationella linjenätet finns också efterfrågan på en del direktdestinationer inrikes, främst till norra Sverige: Umeå, Skellefteå och Luleå. En del har funnits som säsongstrafik med ett mindre antal rotationer i veckan men utan att bli kvar på årsbasis. Det beror till del på att det relativt täta utbudet av trafik norrut via Bromma eller Arlanda ger den flexibilitet i tidtabellen som är viktigare än en nonstop-linje med få dagliga avgångar. Just inrikestrafiken är även den stora utmaningen för flygbolagen just nu. Landvetter tillhör de flygplatser som tappade mest inrikes förra året, 14 procent. Utrikes låg dock på plus, en procent upp under 2019. Sammantaget reste 6 670 892 passagerare via Landvetter i fjol, fördelat på 5 468 099 utrikes och 1 202 793 inrikes.



   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev