Skriv ut  

Elflyg kan rädda det regionala flyget i Sverige

Flygnyheter, Redaktionen, den 12 februari 2020
Små flygplatser och tunna inrikeslinjer linjer lever just nu osäkert. Men ett eldrivet och kostnadseffektivt regionalflyg kan bli räddningen undan sotdöden

Elflygplan
Elflygplan
 
Det svenska inrikesflyget rasar och ingenting pekar just nu mot att det är en nedgång som stoppar den närmaste tiden. Det är ett problem för flygbolagen, flygplatserna och i förlängningen av det, tillgängligheten på många platser vid sidan av de stora städerna. I ett framtida skräckscenario läggs en del av de minsta flygplatserna ute i landet ner.

Det var dock ett en framtidsbild som inte var närvarande under ett seminarium om elflygets framtid i går. På plattan stod en tvåsitsig, eldriven maskin från tjeckiska Onix parkerad. När den inte var uppe och flög med passagerare, vill säga. I sig ser inte den eller liknande eldrivna flygplan mycket ut för världen och i dagsläget kan de inte tillgodose något större flygande transportbehov.

Men som symbol för framtiden är signalvärdet stort.

- De representerar den första generationen elektriskt drivna flygplan. Nu är vi inne i den andra generationen dör vi tar befintliga flygplanskroppar och sätter in elmotorer. Nästa steg är generation tre när vi bygger flygplan som är baserade på elteknik från start.

Det sa Anders Forslund, en av initiativtagarna till Heart Aeropspace i Göteborg som har den ambitiösa agendan att ha en eldriven maskin med två otorer i luften för första flygtester inom ett par år. ES-19 som maskinen heter ska ha 19 stolar ombord och en räckvidd på 400 kilometer.

- Kraften är mellan 800 och 1 000 kilowattimmar, som åtta teslabilar ungefär.

En framtida verklighet med eldrivna regionalflygplan med den typen av kapacitet kan bli räddningen för det i dagsläget plågade svenska inrikesflyget.

- Elflyg kommer att kunna ersätta konventionellt flyg med förbränningsmotorer på kortare regionala linjer. Elflyg är en viktig pusselbit tillsammans med biodrivmedel och effektivisering i luften, skriver Transportföretagen i en programförklaring.

Det är bland annat de betydligt lägre driftkostnaderna som ger mindre regionala flygbolag möjlighet att driva linjer som idag är olönsamma med konventionella flygplansflottor. Visionen är en småskalighet, både vad gäller flygplatser, passagerarunderlag och flygbolag. Men knappast vad gäller ett möjligt linjenät. I Norge, där Avinor har målsättningen att allt inrikesflyg ska vara eldrivet, har sträckan Bergen – Stavanger utsetts till testplats. Det är knappt 20 mil de två städerna emellan och i dagsläget flyger cirka 600 000 passagerare där årligen. En tät trafik med elflygplan kan minimera den klimatbelastningen väsentligt, säger Anders Forslund.

Hans Dunder ansvarar för Greenfly Away, den testarena för elflyg som just nu byggs upp på flygplatsen i Östersund. För övrigt en kort eldriven flygresa från Trondheim där Rolls Royce num lagt hela sin utveckling av elmotorer. Han tar ett motsvarande svenskt exempel.

- Linjen från Östersund till Umeå, en av de få rutterna som går på tvären i Sverige är ett självklart val. Det är en upphandlad linje som flygs med Jetstream 32 och vi räknar just nu på hur mycket billigare det blir med ett eldrivet flygplan. Siffrorna är inte klara men det kan inte vara tal om annat än att den linjen är en lågt hängande frukt för eldrift, säger han. 

Just möjligheten att flyga på tvären i Norden, en stor del av den nu pågående utvecklingen av elflyg sker inom ett brett nordiskt samarbete, är ytterligare något som talar till det regionala flygets framtid. Idag måste merparten av alla flygningar inom Sverige, Norge och Finland passera huvudstadsflygplatsen. En resa från norra Norge till norra Sverige går därför via både Gardermoen och Arlanda, istället för tvärs över gränsen. Hans Dunder pekar på en rad möjliga linjer för elflyget, Stockholm – Visby, Karlstad – Sundsvall, Skellefteå – Vasa, Göteborg – Köpenhamn. En del av de flygs idag med jet och turboprop.

- Just det, elflyget ersätter de maskinerna på den typen av korta sträckor vilket gör att de kan överföras på linjer där elflyget inte längre klarar räckvidden. Kan de dessutom tankas med biobränsle har vi ytterligare förbättrat flygets hållbarhet.
- Den typen av korta flygningar med högt antal frekvenser varje dag gör att det småskaliga flyget i princip blir en del av den vanliga kollektivtrafiken.

Fredrik Kämpfe, branschchef flyg på Transportföretagen håller med.
- Elflyg är inte längre en vision utan verklighet och uppskalningen av tekniken pågår snabbt.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inga nedlåtande missvisande kommentarer, tack
Skrivet av Flygkonsult, 2020-02-13 21:45:29
Istället för att spekulera utan faktagrund bör de som kommer med negativa kommentarer här ta kontakt med Heart istället.
Inga flygplan kommer upp i luften utan att de är godkända
av luftfartsmyndigheterna. Och de utvecklas just utifrån vad som krävs därifrån inkl både Transportstyrelsen och EASA.
Anmäl inlägget
Trams
Skrivet av P Ilot, 2020-02-13 15:57:24
Med en räckvidd på 400km så kan man kanske flyga mellan Bromma och Arlanda. Bromma-Visby är c:a 200km Visby har en bana dvs att flygningen måste planeras med minst ett alternativ, Kalmar c:a 150km torde vara närmast och till detta tillkommer 30 minuters "Final Reserve Fuel". Hela tanken med elflyg är utopisk med dagens batteriteknik och inget annat än ren kapitalförstöring. Svenskt inrikesflyg står för en försvinnande lite del av utsläppen men är nödvängigt för hela Sveriges välbefinnande.
Anmäl inlägget
Heart ES-19
Skrivet av Flygkonsult , 2020-02-13 10:05:06
Bästa redaktionen: Korrigering om antal motorer från vår sida.
ES-19 har självklart fyra motorer. Vi hade en annan uppgift framför oss som uppgav fel fakta.
Anmäl inlägget
Turnaround
Skrivet av Refuel, 2020-02-13 09:42:14
Elflyg på kortare sträckor kan säkert vara ett alternativ, men jag undrar vilka turn-around tider de räknar med. Alltså, hur lång tid tar det att "refuel"/ladda en maskin. Kommer crew att behöva byta till en annan maskin som står stand-by laddad och klar, eller skall de vänta tills maskinen är laddad igen, det lär väl ta en stund...
Anmäl inlägget
ES-19 har två motorer
Skrivet av Flygkonsult, 2020-02-13 09:32:22
Bästa redaktionen: Heart Aerospace flygplan ES-19 har två (2) motorer och inte fyra (4).
Anmäl inlägget
Inre Norrland
Skrivet av Ali, 2020-02-12 22:14:57
Med Umeå som regional bas behöver inte så många flygplan flyga parallellt till Arlanda från Norrland. Med transfer i Umeå når man alla orter utom Kiruna norr om Umeå med 400 km räckvidd. Frågan blir väl om elen räcker till ett alternativ. Det behövs nog hybriddrift att ta till då.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn