Skriv ut  

Finnair ökar västerut – dubbla dagliga till New York

Flygnyheter, Redaktionen, den 17 februari 2020
Dubbla dagliga flygningar till New York under kommande sommarsäsong. Finnair frigör nu kapacitet och ökar trafiken västerut.

Det är trafiken österut som är ryggraden i Finnairs långlinjeprogram. Men det har också alltid funnits trafik västerut.
- Ja, vi har flugit till New York i 50 år vid det här laget och det är vår flaggskeppsrutt i Nordamerika, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair till Flygtorget.

De senaste åren har den klassiska linjen utökats med fler destinationer i USA: Los Angeles på helårsbasis och San Fransisco, Chicago och Miami under sommar- respektive – vintersäsong. Sammantaget har Finnair de senaste fyra åren ökat antalet stolar på USA med 117 procent.

Kommande sommar blir det ytterligare ökning av kapaciteten när flygbolaget sätter in ytterligare en A350 på sträckan och därmed går upp till dubbla dagliga flygningar ett par dagar i veckan.
- Det finns en efterfrågan och just nu har vi kapacitet att möta den. Dels har vi nyligen fått vår senaste A350 från Airbus i Toulouse, den femtonde i ordningen, dels har vi kapacitet som frigjort på grund av läget i Kina. Den använder vi nu, fortsätter Robert Lönnblad.

Den extra rotationen flygs på som kvällsavgång och sätts in den 4 april med tre dagar i veckan och utökas en månad senare med ytterligare en avgång. Under den riktigt intensiva högsäsongen, 8 juni till 3 augusti blir det ytterligare en extra avgång vilket alltså innebär fem double-daily i veckan under den perioden. Den 24 oktober, när vintersäsongen börjar återgår trafiken till en avgång per dag till JFK. Sammantaget blir det 250 extra flygningar från Helsingfors till New York under perioden.
- Då blir det en utvärdering för att se om det kan bli aktuellt med dubbla avgångar någon dag i veckan också under vintersäsongen.

Finnairs Asienlinjer har ett stort upptagningsområde i Sverige, framför allt i Mellansverige. Men även flygningarna västerut till USA lockar svenska resenärer, bland annat i Umeå och Göteborg som har egna direktlinjer till Helsingfors. Resenärerna från norra Sverige får nu direkt tillgång till kvällsflygningen vilket kan öka antalet som väljer att åka den finska vägen istället för via Arlanda.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sverige....
Skrivet av Nielsen, 2020-02-18 13:38:53
Med svenska politiker får man ett land som Sverige inte att växa.
Se bara på MP ?
Flygskatten ? Skall vara till att ta fram nya miljövänliga flygplan inte till att straffa den resande folket och flygbolagen.
Anmäl inlägget
Bra Pekka
Skrivet av Nielsen, 2020-02-18 13:34:20
AY är jäkla fint bolag !
Även SK .
Anmäl inlägget
Varför satsa på ARN ?
Skrivet av Nielsen, 2020-02-18 13:32:58
Folket väljer HEL eller CPH.
Varför välja ARN som ligger sämre än HEL ?
AY kanske fyller sina maskiner med finnar, ryssar och japaner , men dem lyckas !
CPH ligger i centrum av kakan , så än n gång , varför välja ARN ?
Om något bolag väljer ARN så kanske kanske blir det ANA.
O inte behöver man bygga ytterligare en fjärde bana. LHR klarar det galant med 2.
Typisk svensk storhets vansinne !
Anmäl inlägget
@Saltkammargutten
Skrivet av Malte, 2020-02-18 13:11:06
Eller hur? Låt den svenska flygbranschen frigöra sig från SAS helt eftersom ARN kommer alltid att få agera dörrmatta åt CPH. Sälj skiten till Danmark och låt istället CPH vara dess enda hub i framtiden.
Anmäl inlägget
@Henrik
Skrivet av Kalle, 2020-02-18 11:53:24
Det där är din åsikt. De facto reser finska medborgare mest (per capita). Om det finns tillräckligt underlag för två dagliga NYC är förstås en annan fråga.
Anmäl inlägget
HEL
Skrivet av CJ, 2020-02-18 09:16:04
Finnair fyller USA flygen med ryssar, lika som de fyller tre dagliga, med japaner till Tokyo. Det är ett långsiktigt samarbete och en strategi mellan Finavia och Finnair som ger resultat. När får ARN fem destinationer i Japan som HEL har.
Anmäl inlägget
Vinst på att flyga till JFK/EWR?
Skrivet av Mr €, 2020-02-18 08:11:25
Kan vara svårt att tjäna pengar på att flyga till/från NYC även om det finns volym av resande. BOS, ATL, FLL (Fort Lauderdale–Hollywood International Airport), Mexico City och GRU-Sao Paulo kan vara lättare att få bra priser på samt du fyller frakten.
Anmäl inlägget
Finnair
Skrivet av Henrik, 2020-02-17 21:34:57
Som Jan skriver er der slet ikke grundlag til 2 daglige NYC afgange fra HEL. AY er dybt dybt afhængige af transferpassagerer, da den finske befolkning er yderst prisfølsom og på ingen måde rejser lige så meget som nordmænd, danskere og svenskere. At kalde Finnair innovativt kan diskuteres. De var ihvertfald de første i Nordeuropa til at smide deres finske kabinepersonale på porten og ansætte billig asiatisk arbejdskraft
Anmäl inlägget
Underlig strategi
Skrivet av Jan, 2020-02-17 17:59:20
Underlig strategi. Det er ikke trafikkgrunnlag il Helsinki med 2 daglig NYC avganger. De fleste skal videre til Kina, det grunnlaget er gone. What’s the point?
Anmäl inlägget
@ Saltkammargutten
Skrivet av Jay, 2020-02-17 11:40:25
Svaret stavas politiker. Dåliga sådana. De håller hellre på med allt annat, och gärna sådant som står i direkt kontrast till att lyfta flygindustrin och få landet att leva. Fokus ligger istället mycket på att skapa problem för skötsamma invånare. Det ser annorlunda ut i det övriga nordiska länderna.
Anmäl inlägget
Wao
Skrivet av Pecka, 2020-02-17 10:22:07
Finnair har verkligen visioner!
Finnair agerar verkligen snabbt.
Finnar har en mega ung flygplans flotta!

Det finns många flygbolag som har mkt att lära av våra finska vänner i öst!

Anmäl inlägget
HEL
Skrivet av Saltkammargutten, 2020-02-17 09:13:04
Kan någon förklara. Speciellt dem som hugger på allt som har med Stockholm att göra, i den aldrig sinande kampen mellan ARN och CPH. Finnarna gör som vanligt ett bra jobb. Finnair kommer att vara det dominerande flygbolaget i norra Europa eftersom SAS satsar på CPH, för långflygen. Hur är det möjligt? Varför är ARN i ständig skugga från grannarna?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev