Skriv ut  

Efter Flybe: Vem tar över slotarna?

Notiser, Redaktionen, den 11 mars 2020
Det mest värdefulla i konkursboet efter Flybe är slotarna. Bara de fyra på Heathrow anses vara värda en bit över en miljard. Nu börjar dragkampen om dem.

Flybe trafikerade merparten av de stora, slot-kontrollerade flygplatserna i Storbritannien, i första hand Heathrow, Birmingham och Manchester. Men även sådana mer regionala flygplatser som Bristol är slot-kontrollerad under sommarsäsongen. Tidigare konkurser, bland annat i Monarch och Thomas Cook, orsakade en tävling bland olika flygbolag om de attraktiva landningstiderna. Konkursförvaltaren lär försöka pressa ut så mycket som möjligt ur slotarna.

Vid sidan av slotarna börjar nu också tävlingen om de drygt 200 linjer som just nu står utan operatör, främst i Storbritannien men också regionalt från de brittiska öarna till kontinenten. Flybe räknades som ett av de största regionala flygbolagen i Europa.

Redan nu står det klart att ett annat regionalt flygbolag, skotska Loganair, tar över ett antal av de övergivna linjerna. I ett första skede blir det 16 rutter som överförs och på sikt kan det bli fler. Även Eastern Airways, tidigare delägt av Flybe, plockar upp en handfull linjer.

Samtidigt börjar dragkampen om det mest värdefulla i konkursboet, de fyra slotarna på Heathrow. I dagsläget är det värda cirka en miljard och till det finns ett antal på andra viktiga flygplatser som I dagsläget är de värda cirka en miljard och till det finns slotar på ett antal på andra viktiga flygplatser som Birmingham och Manchester.




Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn