Skriv ut  

Flygbolagen byter passagerare mot frakt

Flygnyheter, Redaktionen, den 27 mars 2020
I går flög SAS en A330 till Chicago med enbart frakt ombord. Också andra flygbolag fyller nu flygplanen med allt annat än passagerare.

I går flög SAS en av sina A330E från Arlanda till Chicago utan en enda passagerare ombord. Däremot var lastrummen fyllda med 27 ton frakt.

- Det stämmer, det var en ad-hoc charter för en kunds räkning som behövde flyga över produkter till USA, säger Alexandra Lindgren Kaoukji, informationschef på SAS Cargo till Flygtorget. 

Fraktflygningar i passagerarmaskiner är en av de åtgärder som coronakrisen fört med sig. Behovet av att flyga framfört allt medicinska produkter och hjälpmedel till olika delar av världen har vuxit kraftigt de senaste veckorna. Samtidigt är kapaciteten inskränkt i och med att allt större del av den reguljära passagerartrafiken ligger nere. I stora drag är flygfrakten uppdelad på dels renodlade fraktflygningar, dels belly-cargo, frakt som transporteras i den vanliga linjetrafiken. På Arlanda står belly-cargo för 70 – 80 procent av den totala fraktvolymen och när i princip all interkontinental passagerartrafik ligger nere, har en stor kapacitetsbrist uppstått.

- Den renodlade frakttrafiken flyger fortfarande så Korean Air, Turkish Airlines, FedEx, DHL och TNT kommer regelbundet till Arlanda. Men det behövs ytterligare kapacitet så vi hoppas på att andra aktörer, säger Ylva Arvidsson på Swedavia.

De resurserna ser nu ut att komma från flygbolag runt om i världen som använder de nu parkerade passagerarflygplanen till att flyga frakt. Utan passagerare i kabinen ökar lastkapaciteten, den A330E som flög till Chicago i går, kunde ha tagit med ytterligare cirka tre ton i lastrummen. Bland andra Lufthansa nöjer sig inte med att plocka in belly-cargo utan fyller även passagerarkabinen, dock utan att ta ut stolarna. Istället säkras lasten i stolsraderna med nät och spännband. Det är en utveckling som återfinns också hos Swiss, China Eastern, Austrian och Alitalia.

I takt med att allt fler passagerarflygningar försvinner, enligt IATA har närmare 200 000 ställts in när gränser stängts och restriktioner införts, vänder sig kunderna direkt till flygbolagen, även de utan renodlade fraktmaskiner.

- Ja, förfrågningarna har ökat på olika typer av charterflygningar med enbart frakt ombord. Varje sådan kräver en noggrann bedömning bland annat när det gäller de olika typer av tillstånd som krävs, de är ju alla unika, säger Alexandra Lindgren Kaoukji.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ang frakten och flygplanstypen
Skrivet av Loadmaster widebody, 2020-03-31 09:10:28
Ett litet förtydligande här, när vi pratar om ”belly cargo” så är de på mellan modeller och mindre maskiner dvs a320 familjen / B 737 familjen osv. När vi pratar om SAS nya 330 så pratar vi om palleter, och container, detta kan även DY utföra med sina 787:0r och andra aktörer som har widebody maskiner utan att behöva lasta i cabinen. Precis som SAS gjorde så gör man oftast på alla flygningar men då med något. Mindre vikt på cargon. Flygningarna går alltid i regel med någon form av frakt.
Anmäl inlägget
Widebody fraktplan
Skrivet av Mr €, 2020-03-29 13:59:52
När dess värde är mellan $10-$20 millioner brukar vissa typer byggas om för frakt för ca: $20$30M, problemet är strukturen på SAS pilotavtal där frakt inte fungerar lönsamt.
Anmäl inlägget
Finnair till Sydkorea
Skrivet av Niklas, 2020-03-28 23:21:12
Finnair började i dag med fraktflygningar till Seoul. Efterfrågan är stor och Airbus A350 utan passagerare tar rejält med frakt, t.o.m. 23000 kg.
Anmäl inlägget
Bygga om till frakt??
Skrivet av A340, 2020-03-27 17:58:42
Vad tror du att det kostar? Det är inte bara att riva ut stolar och pentry. Kraftig ombyggnad. Fraktdörr ska monteras, golv ska förstärkas osv. Utöver det en komplicerad certifiering.
A340 är olämplig som fraktmaskin, då den lutar framåt på marken. De A330F som Airbus har byggt har förlängt nosställ, för att motverka det.
Anmäl inlägget
A340
Skrivet av Oskar, 2020-03-27 07:43:43
Tycker SAS kan behålla ett par A340 som dem bygger om till renodlade fraktflyg. Flygbränsle billigt nuförtiden....
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev