Skriv ut  

SAS: Så ska trafiken komma igång efter Corona

Flygnyheter, Redaktionen, den 8 april 2020
Inrikes, de stora destinationerna i Europa och New York och Chicago. Det är SAS strategi för att växla upp flygtrafiken när restriktionerna tas bort. Inom två veckor från klartecken kan flygprogrammet vara återstartat.

Norge är i princip den enda marknad där SAS har en kontinuerliga flygningar igång. Samtliga norska inrikesdestinationer har flygtrafik om än med betydligt reducerade frekvenser. Det är därför där och i viss mån i Sverige som trafiken kan komma igång relativt snabbt när restriktionerna släpper och resandet kan återupptas.

-       Vi räknar med en gradvis ökning. Passagerarströmmarna behöver tid på sig att återupptas så vi planerar för en startperiod på cirka två veckor, säger Gonzalo Pernas på SAS Network till Flygtorget.

I de olika scenarios som avdelningen nu arbetar med är urvalet av vilka marknader och vilka destinationer som ska trafiksättas först i fokus. Vid sidan av den norska inrikesmarknaden är den svenskt inrikes till del fortsatt igång. Med start i måndags drog SAS visserligen ner trafiken till enbart fyra destinationer i norra Sverige och Gotland men regeringen har nu också infört trafikplikt på ytterligare fyra destinationer vilket gör att det finns flygverksamhet igång som snabbt kan byggas ut. SAS har också en del flygplanskapacitet i stand by vid sidan av de maskiner som är parkerade på längre sikt och därför behöver tid för att sättas i trafik igen. Inrikestrafiken i Sverige kräver 19 flygplan för att hållas igång enligt den tidtabell som gällde innan coronakrisen. Motsvarande summa för hela Skandinavien är 74 flygplan.

När flygningarna i Europa ska dras igång är det i första hand de stora hubbarna som startar först: London, Frankfurt, München, Paris, Bryssel. De följs sedan av fas två med mindre linjer till bland annat Geneve, Warszawa och liknande destinationer. Liksom när det gäller inrikes skruvas antalet frekvenser successivt upp från enstaka rotationer per dag till de flygprogram som ska gälla. 
Långlinjerna återstartas även de enligt samma mönster och det blir troligen ”sist ut, först in” som gäller. Alltså är det New York och Chicago som är först ut.

-       De är båda hubbar för vår Star Alliance-partner United vilket gör det möjligt att snabbt få förbindelser till västkusten i USA innan vi själva får igång linjerna till Los Angeles och San Fransisco, säger Gonzalo Pernas.

Den internationella trafiken, till både Europa, USA och Asien är beroende av att restriktionerna i de olika länderna tas bort. Det gäller också den mer fritidsbetonade flygtrafiken till bland annat medelhavsområdet. Troliga destinationer som snabbt kan komma igång är Palma, Malaga, Alicante, Aten och Rom. De följs sedan av destinationer med mindre passagerarunderlag. 

-       Ännu vet vi inte med säkerhet när trafiken kan vara igång. Men genom att ta fram olika scenarier är vi förberedda med planer som snabbt kan sättas igång. Under tiden stämmer vi av utvecklingen för att vara så uppdaterade som möjligt. 



   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev