Skriv ut  

SAS säger upp 5000 anställda

Flygnyheter, Redaktionen, den 28 april 2020
Som en följ av covid-19 förväntas efterfrågan påverkas väsentligt under återstoden av 2020 och det kommer att ta flera år innan efterfrågan är tillbaka på nivåerna före utbrottet. SAS måste därför vidta avgörande åtgärder för att anpassa verksamheten till en miljö med lägre efterfrågan. Därför inleder nu SAS en process för att minska antalet anställda med upp till 5000, skriver SAS i ett pressmeddelande.

SAS pressmeddelande: 
Utbrottet av covid-19 har tagit bort den mesta efterfrågan på flygresor och därmed den kommersiella grunden för flygbolag. För närvarande bedriver SAS enbart verksamhet inom ett mycket begränsat inrikesnätverk i Norge och Sverige. På grund av de aktuella restriktionerna förväntar sig SAS en begränsad aktivitet under den viktiga sommarsäsongen. Dessutom kommer det sannolikt att ta flera år innan efterfrågan är tillbaka på nivåerna före covid-19.

SAS medarbetare har i genomsnitt uppsägningstider på omkring sex månader. Osäkerheten avseende efterfrågan och hur lång tid det tar att anpassa organisationen innebär att SAS måste agera proaktivt. Det ger SAS flexibiliteten att snabbt skala upp verksamheten om efterfrågan återkommer, men också att vidta ytterligare åtgärder om återhämtningen tar längre tid än förväntat.

Den förväntade övertaligheten om 5 000 anställda kommer att fördelas på cirka 1 900 heltidsanställda i Sverige, 1 300 i Norge och 1 700 i Danmark. Processerna kommer att genomföras i enlighet med arbetsmarknadslagar och -rutiner i respektive land. Under processen kommer SAS att föra en aktiv dialog med fackföreningarna för att försöka hitta lösningar för att sänka det faktiska antalet uppsägningar i koncernen.

– Covid-19 har tvingat SAS att ta ställning till en helt ny verklighet som kommer att ge återverkningar inte bara under de närmaste månaderna, utan de närmaste åren. Vår ambition är att fortsatt vara det ledande flygbolaget i Skandinavien och därmed ha en bärande roll i den Skandinaviska infrastrukturen som garant för nationell och internationell tillgänglighet. För att kunna fortsätta att uppfylla denna viktiga samhällsfunktion måste vi anpassa våra kostnader till de rådande omständigheterna. Det oerhört tråkigt och ledsamt att vi tvingas anpassa vår personalstyrka till en lägre efterfrågan. Inte minst med tanke på företagets framgångsrika resa de senaste åren, som har gjorts möjlig tack vare det fina arbetet som utförts av SAS kompetenta och uppskattade medarbetare. Tillsammans med företrädare från fackföreningarna ska vi nu arbeta intensivt för att hitta lösningar för att så få personer som möjligt ska drabbas. Dessutom är vi redo att snabbt skala upp verksamheten och minska antalet berörda tjänster om efterfrågan återhämtar sig snabbare, säger Rickard Gustafson, VD för SAS.



Kommentera artikeln
Det finns 24 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Piloten
Skrivet av Jonte, 2020-04-30 14:37:13
Bra skrivet. Det är en unik kombination av väldigt hög kvalité på träningsavdelningar och dess resultat i professionella piloter i en utmanande miljö som riskerar att försvinna.
Anmäl inlägget
kenneth
Skrivet av Svensk, 2020-04-29 11:45:54
Jag som Svensk har alltid sett SAS som Svenskt. Det är ett Svenskt bolag och huvudkontoret ligger i Sverige.

Aktieägares hemland
Sweden 47.73%
Denmark 39.47%
United States 10.42%
Norway 3.54%

På samma sätt ser jag Ericsson som Svenskt trots att de har verksamhet i många andra länder.
Anmäl inlägget
Wetlease
Skrivet av PF, 2020-04-29 01:31:33
SAS skriker efter statsstöd, säger upp halva personalstyrkan och ska samtidigt enligt olika medier betala för att hålla Cityjet och Xfly vid liv.
Anmäl inlägget
Döden för en hel yrkeskår
Skrivet av Piloten, 2020-04-28 23:25:02
Personalen som bemannat SAS och Norwegians maskiner i Skandinavien har varit proffs. Att flyga i vårat väder och på korta banor i Nordnorge kräver en sällsynt kompetens som är ovärderlig ur säkerhetssynpunkt. Dessa piloter har nu förlorat sina karriärer och sprids för vinden ut på andra marknader. Kommer de ta risken att ge sig in i flygbranschen igen om två år? Högst tveksamt. Man spelar rysk roulette med familjens försörjning. Tack för oss! Allt är raserat..
Anmäl inlägget
Att Mike, re SAIL
Skrivet av E, 2020-04-28 18:43:15
Varför skulle det ur företagets, eller kundernas synvinkel vara svårt att motivera SAIL?

Snarare är det väll så att man nu, mer än någonsin, behöver minska kostnaderna.
Anmäl inlägget
Svenska Staten !
Skrivet av Ehrmantrout, 2020-04-28 15:29:52
Bör sälja ut sina 14 % omgående ! Och SAS göra sig av med all markpersonal och hyra in dom via Handlingbolag ! Vidare bör man göra som Ryanair,hyr även in Pilot och Kabin ! Om man ska ha en rimlig chans att överleva i framtiden !
Anmäl inlägget
Mike
Skrivet av kenneth, 2020-04-28 14:57:25
Danmark har alltid sett SAS som deras, dom får det mesta dom pekar på så är det ju, Sverige förlorar alltid, eller oftas när det gäller jobb mm.
Anmäl inlägget
SAS lyder under Danmark
Skrivet av Mike, 2020-04-28 14:06:56
Verkar som om SAS enbart ser till danska intressen i första hand i alla lägen. Sälj skiten och låt danskarna finansiera dom.
Anmäl inlägget
SAS eller Norwegian
Skrivet av Acorn, 2020-04-28 13:36:28
Tror vi snart kommer till en punkt där fler inser att det inte längre finns behov av båda i denna marknad. Låt en försvinna och låt staterna och andra satsa på den kvarvarande. Med tanke på hur de båda gick ekonomiskt innan krisen så blir den natyrliag vinnaren, SAS. Låt Norska staten köpa tillbaka sin del.
Anmäl inlägget
Mike,
Skrivet av pf, 2020-04-28 12:10:16
her må man følge med på om mer kan bli lagt til SAIL-det KAN forekomme !
Anmäl inlägget
SAIL eller inte?
Skrivet av ABC@Mike, 2020-04-28 12:07:13
Antingen tar dom bort SAIL eller så får SAIL hyra in personal från CAE till lägsta nybörjarlöner med bas CPH/OSL/ARN. Gissar att administrationen i Dublin är billigare än den i Frösunda.
Anmäl inlägget
Spekulationer
Skrivet av Felix, 2020-04-28 11:37:17
Inget beslut är taget ännu om hur många som ska sägas upp. Det ska även nämnas att det är en proaktiv hantering, dvs skulle det värsta inträffa så står många utan jobb efter nyår, men med en snabb omväxling kanske man behåller fler än räknat. Senast 2022/2023 bör detta ha återgått till normal trafik för bolagen som finns kvar.
Anmäl inlägget
SAIL
Skrivet av Mike, 2020-04-28 11:11:14
I och med detta beskedet så är det svårt att motivera SAILs existens.
Anmäl inlägget
Tröttsamt
Skrivet av Gullan serverar nog ändå, 2020-04-28 10:55:22
Ni ska nog se att Gullan är kvar in i det sista med sina kaffekannor.... Frågan är om det kommer vara gratis;)
Anmäl inlägget
Ligger egentlig SAS
Skrivet av pf, 2020-04-28 10:39:54
2 uker etter Norwegian i "prosessen" ?
Anmäl inlägget
Sorgsamt
Skrivet av Gullan Purser&Service expert, 2020-04-28 10:19:31
Tråkigt ,men väntat.
Vi kan ju inte vara kvar allihopa ,då vi inte flyger.
Huvudsaken är att SAS överlever. Kommer att bli ett nytt bolag, ny service och nya utmaningar,
Nedskärningarna blir på alla avdelningar.
Anmäl inlägget
Uppgradering av fleet
Skrivet av Janne, 2020-04-28 10:14:41
Det innebär att de 4 340 som finns kvar inte kommer i trafik mer i SAS färger. Troligtvis kommer ett antal 737:or också ersättas då Airbusen kommer in i Norge fortare.
Anmäl inlägget
Bara
Skrivet av @piper, 2020-04-28 09:52:47
i Sverige som det här gäller. Övriga länder har inte så idiotiska regler som här
Anmäl inlägget
Fakta
Skrivet av Julle, 2020-04-28 09:46:20
Flyger man inte kan man ju inte ha alla anställda kvar ju.
Logiskt!
Gäller ju alla företag!
Betalar inte ngn kund för varor eller tjänster
kan man ju inte ha anställda på lön utan arbete.....
Anmäl inlägget
Lång uppsägningstid!
Skrivet av Fd SAS'are, 2020-04-28 09:40:53
De flesta på SAS har väl 6 månaders uppsägningstid, dvs med full lön till sista Oktober....
Anmäl inlägget
Det var kul så länge det varade,,
Skrivet av CC, 2020-04-28 09:39:11
Då får jag lämna SAS.. Anställdes i höstas, kul så länge det varade.. :(
Anmäl inlägget
Verkligheten kommer alltid i kapp i allt och alla
Skrivet av thomas, 2020-04-28 09:25:15
Frakt i Sydamerika få tusen USD i mån, och nån skranglig dc3a
Anmäl inlägget
Räcker det?
Skrivet av Piper, 2020-04-28 08:50:43
Blir bara den äldre personalen kvar med högst löner!
Sist in, först ut regeln gäller!
Anmäl inlägget
Tråkigt...
Skrivet av SASare , 2020-04-28 08:39:57
Dags att hitta en ny bransch att jobba i alt. flyga frakt i Sydamerika.... :-(
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev