Skriv ut  

Karlstad utan linjetrafik – men ger inte upp

Flygnyheter, Redaktionen, den 20 maj 2020
Den regionala flygplatsen i Karlstad står nu helt utan reguljär trafik. Detta sedan Air Leap har meddelat att flygbolaget inte återupptar linjen till Stockholm.

Karlstad Airport
Karlstad Airport
 
De mörka molnen hopar sig för Karlstad Airport: Länge har politiker och ledningen för flygplatsen kämpat för att själva kunna hitta och finansiera en efterföljare till BMI och linjen till Frankfurt. Men hittills utan resultat.

I förra veckan kom också det beska beskedet att Air Leap inte återupptar trafiken mellan Arlanda och Karlstad efter det som fram till dess var ett temporärt uppehåll fram till augusti. Det kommersiella underlaget bedöms som alltför svagt och inte enbart beroende av coronakrisen. Därmed står flygplatsen helt utan kommersiell linjetrafik. Kvar finns endast samhällsflyget.
Trots det bekymmersamma läger tänker inte den nytillträdda flygplatschefen ge upp.

Enligt flygbolaget kan det vara möjligt att återstarta linjen till Stockholm om extern finansiering garanteras, antingen från näringslivet eller om regeringen väljer att upphandla flygningarna.

- Det är riktigt att vi fortsatt för diskussioner med Karlstad om att vi ska fortsätta att flyga till Arlanda också i framtiden, säger Emelie Ahlin, marknadschef på Air Leap till Flygtorget.
Faktum är att Karlstad var en av de destinationer som Nextjet hade kommersiella framgångar med, särskilt sedan antalet frekvenser ökats till upp mot fem rotationer per dag. Att åter få en fungerande inrikeslinje till Stockholm är därför högsta prioritet. I det fallet är det Arlanda som är första val. När Nextjet gick i konkurs var BRA ett tag inne på trafik till Bromma men det var inte kommersiellt gångbart eftersom en stor del av affärsresetrafiken behöver en hubb med ett internationellt linjenät. Det återuppväcker frågan om hur den framgångsrika linjen till Frankfurt som BMI flög fram till konkursen ska kunna återuppstå. Det är en fråga som nytillträde flygplatschefen Camilla Sperling, tidigare flygoperativ chef på BRA, har tagit över.

- Vi försöker få till en utländsk direktlinje antingen till Kastrup eller Frankfurt. Diskussioner pågår. Vi för en öppen och kontinuerlig dialog med alla. Det är ett allvarligt läge för branschen, men det är ändå inte uppgivet, säger hon till Nya Wemlands-Tidningen.
Nya flyglinjer är en förutsättning för flygplatsens fortlevnad även om samhällsflyget är utbrett och ambulanshelikoptrar som har en bas på flygplatsen. Men politiskt finns ett tydligt motstånd från i första hand Miljöpartiet och Vänstern som vill genomdriva en nedläggning. De som står bakom flygplatsen ser de problem som finns, underskottet är cirka 30 miljoner per år. En inte på något sätt unik situation för landets regionala flygplatser utanför swedaviasfären. Coronakrisen har därför gett bränsle till diskussionen om att staten måste ta ett större ansvar för den infrastruktur som landets regionala flygplatser utgör.

- Det krävs ett ökat stöd i form av ett driftbidrag i det här akuta läget, men även att man går in och tar ett större ansvar generellt. Det är inte rimligt att lägga allt på kommunerna och regionerna, säger hon till vf.se



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

ta sig till KSD
Skrivet av blubb, 2020-05-24 21:22:14
fortfarande allra största problemet är kommunikationer till flygplatsen.
för de finns inte!!! egen bil eller taxi som gäller.
Detta har varit det största problemet sedan flygplatsen byggdes , placera den mitt ute ingenmansland och sen inget smidigt sätt att ta sig dit.
Anmäl inlägget
Som USA
Skrivet av Ali, 2020-05-23 17:48:05
De regionala flygplatserna måste minimera sina kostnader. Ett sätt kan vara att titta på motsvarnade i USA. Tex i Colorado finns 47 flygplatser med instrumentflygprocedurer, ungefär som i Sverige. Endast 12 har trafikledning på plats på flygplatsen utan använder enbart CTAF/unicom. Ofta bränsleautomat och sen säsongsanställda för snöröjning.
Anmäl inlägget
Flyg
Skrivet av Anonym , 2020-05-23 07:49:30
Det räcker med Arlanda, Landvetter & Sturups flygplatser i Götaland & Svealand.
Anmäl inlägget
Sök andra jobb
Skrivet av thomas, 2020-05-21 11:57:00
Kommunerna går på knäna nu, de har att hantera fler socialbidrag, en åldrande befolkning, snabbt minskande skatteunderlag.
Sluta med tramset att stödja förlustflygplatser,
det är helt orealistiskt och ett gigantiskt slöseri med skatteintäkter..

Anmäl inlägget
Flygplatser
Skrivet av Bosse, 2020-05-21 06:15:19
Varför ska kommunens skattebetalare betala för flygplatser ingen använder? Lägg ned alla kommunala flygplatser.
Anmäl inlägget
Jämför med andra trafikslag
Skrivet av Värmland du sköna, 2020-05-20 16:39:38
Jag tycker att Sverige har för många flygplatser och att de därför blir olönsamma när de ska dela på passagerarunderlaget. Däremot så kan jag förstå att Karlstad/Värmland vill ha flygtrafik för att kunna behålla sina internationella bolag. Det Karlstad borde ha är flygtrafik till en stor hub. Läs CPH. Problemet är att det är mycket lättare att stötta busstrafik på marken än i luften. Jag tycker att Swedavia kunde ta tillbaka KSD. Den borde vara av riksintresse. Heja KSD
Anmäl inlägget
Karlstad Airport.
Skrivet av thomas, 2020-05-20 09:33:47
Stöd stöd stöd, vilka företag i det produktiva fria näringslivet skriker alltid efter stöd?
Hur hållbar är ekonomin om alla ska ha stöd.
Slutet blir då en total ekonomisk kollaps för alla.
som Sovjetunionens planekonomins fall.
Eller socialismens Venezuela. Nån annan ska betala allas kostnader.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev