Air France tillhör de flygbolag som satt de stora Airbus A380-maskinerna på backen som ett resultat av coronapandemin. Det är dessutom en parkering som av allt att döma är för evigt: Den 26 juni genomfördes en avskedsflygning runt delar av Frankrike, en flygning där platserna ombord var reserverade för personal inom Air France. Då hade flottan på tio maskiner stått på marken sedan slutet av mars och beskedet om ett ”adieu” till jätten var knappast oväntat.
Det är en relativt unga flotta med flygplan som nu försvinner från Air France där de började fasas in 2009. Under åren har maskinen använts på 16 destinationer i långlinjeprogrammet, New York naturligtvis men även bland annat Abidjan, Montreal och Atlanta. Det franska flygbolaget inredde A380:n med nio stolar i första klass, 80 business och 389 stolar i ekonomi, sammantaget 478 stolar. De byts nu, när de interkontinentala flygningarna så sakta återstartar, med Boeing 777-300ER. Det innebär en något lägre stolskapacitet, 381 i en vanlig kabin med tre klasser utan första klass eller 296 om det även ingår första klass ombord.
Emirates är det enda av 15 flygbolag som haft eller har A380 i flottan som med säkerhet sagt sig fortsätta att använda den även efter pandemin.