Skriv ut  

Chockuppsägningar väntar hos Lufthansa

Flygnyheter, Redaktionen, den 7 augusti 2020
Airbus A380 är nu historia i Lufthansa: de stora maskinerna pensioneras av allt att döma permanent. Samtidigt kommer chockbeskedet att upp till 22 000 anställda i hela flygplansgruppen han komma att mista jobbet.

Det är ett allt mindre Lufthansa Group som nu tar sikte på framtiden. Redan under första kvartalet i år var 8 300 personer tvungna att lämna flygbolagsgruppen som i dagsläget består av Swiss Airlines, Brussels Airlines, Austrian och Eurowings. 

Men det räcker inte. Det senaste kvartalet, april till juni. tappade gruppen 80 procent av intäkterna eller, 1 7 miljarder euro, alltså närmare 20 miljarder svenska kronor. Räknas hela första halvåret samman ligger förlusten på 3, 6 miljarder euro, alltså upp mot 40 miljarder svenska kronor. 

Sedan dess har det svindlande intäktsbortfallet minskat något i och med att flygbolagen i gruppen så sakta utökat respektive flygprogram med allt fler flygningar. Trots det förbereder sig ledningen för Lufthansa Group på att branschen inte återtar något slags normalläge förrän 2024. För att övervintra fram till dess kan det bli tal om att ytterligare 22 000 anställda måste gå. Tillsammans med de som lämnade i början av året motsvarar det cirka 23 procent av alla anställda inom Lufthansa Group. 

- Vår målsättning var att i möjligaste mån undvika uppsägningar. Men med den fortsatta utvecklingen på marknaden när det gäller den globala flygtrafiken som bakgrund, ser vi att det inte längre är en realistisk målsättning, skriver flygbolaget i ett pressmeddelande. 

Omställningsarbetet som nu pågår, ReNew, innebär även en hårdhänt översyn av flygplansflottan. De 14 A380 som Lufthansa flyger står sedan länge på marken. Sju av dem är pensionerade för gott och har flugits till Teruel i Spanien medan de resterande sju står kvar i Frankfurt, dock utan fastställda planer på om de över huvud taget ska återtas i trafik. Fem Boeing 747-400 och elva Airbus A320 har också fasats ut från den gemensamma flygplansflottan som bestod av 752 flygplan innan Covid-19. Den successiva ökningen av flygningar kommer att sysselsätta allt fler flygplan men minst 100 maskiner kommer att vara borta för alltid.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sök flygskola om några år istället
Skrivet av Optimist, 2020-08-08 20:10:02
Brukar normalt inte instämma i den negativa bild som ofta uppmålas på detta forum men jag kan vara beredd att tro att ni kan ha rätt angående framtiden för oerfarna styrmän.

Kommer man ut som ny pilot inom snar framtid får man troligen konkurrera med mycket erfarna piloter som kanske till och med jobbade för det bolag man söker på. Bolagen behöver troligen komma igång på samma nivå som innan krisen före det är aktuellt att titta på folk direkt från flygskolan.
Anmäl inlägget
Dessvärre helt rätt Maggan
Skrivet av I branschen, 2020-08-08 14:58:05
Det kommer att dröja länge innan det finns rekryteringsbehov för oerfarna styrmän.. Svenska staten gör bäst i att ställa in samtliga kurser i minst fem år framöver på de statliga utbildningarna. De piloterna får inte bygga någon erfarenhet åren som följer efter examen och därmed kommer de inlästa kunskaperna att gå förlorade. Karriären är över innan den ens börjat..
Anmäl inlägget
Fullt hus på flygskolorna!
Skrivet av Maggan, 2020-08-07 17:36:16
Nya piloter utbildas ständigt och åter nya optimister. Alla tror de sitter och spakar A350 eller B777 inom ett år som styrman och har en lön över 100.000 Skr!
Anmäl inlägget
Svårare
Skrivet av Röda Baronen , 2020-08-07 16:08:22
och väldigt dyrt att avskeda folk i Tyskland än i Sverige otroligt nog. Tyska fack har enorm makt.
Samtidigt somLH behöver bantas rejält, väldigt svår ekvation.
Betyder nog slutet för Eurowings som aldrig blev nån succé historia
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev