Skriv ut  

De regionala flygplatserna får 100 miljoner – fem blir utan

Flygnyheter, Redaktionen, den 26 oktober 2020
Etthundra miljoner i statligt stöd till de regionala flygplatserna är välkommet och räddar sannolikt några från konkurs. Men fem flygplatser med linjetrafik får ingen ersättning.

Ett hundra miljoner. Det var kassan som de regionala flygplatserna vid sidan av Swedavia kunde söka pengar från. Ansökningarna översteg inte den summan och nu har pengarna fördelats och ska täcka en del av de förluster som uppstått när pandemin stoppat stora delar flyget på de aktuella flygplatserna. Vid sidan av de enskilda ansökningarna som varje flygplats skickat in där inkomstbortfallet beskrivs, var en förutsättning för att få ”corona-bidraget” att flygplatsen också haft del av det statliga driftstödet under 2019. Sammantaget 22 flygplatser delar nu på 100 miljoner kronor.

- Den första reaktionen är ”äntligen”. Vi har också haft en bra kontakt med Trafikverket under den här orocessen. Samtidigt ska 100 miljoner, som kommer att göra gott på de olika flygplatserna, jämföras med att LFV tidigare fått 900 miljoner och Swedavia tre miljarder, säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser, SRF. 

Bland de 22 flygplatser som varit med i fördelningen är det enbart en som kammat noll, Sveg. Det beror i första hand på att flygplatsen stod utan linjetrafik under 2019 och alltså inte har något bortfall på den punkten under coronakrisen.

Men ytterligare fem flygplatser saknas på listan nedan: Örebro, Västerås, Norrköping, Linköping, Ängelholm och Sälen. De fyra första är inte berättigade till statligt driftstöd eftersom de ligger för nära Stockholm och därför inte har flygtrafik dit. Ängelholm var under förra året en privatägd flygplats och kvalificerade sig därför inte heller för ett driftbidrag. Så också Scandinavian Mountains Airport, som är privarägd även den.

- Det hindrar inte att läget för de här flygplatserna är lika akut som för de andra. Örebro är dessutom den största hubben i landet för samhällsflyg och hanterar bland annat återkommande statliga hjälpflygningar. Att det inte är del i de 100 miljonerna är bekymmersamt och kan innebära att de trillar av pinn, fortsätter Peter Larsson.

I sig finns också ytterligare fem flygplatser som ingår i SRF som inte heller får del av de 100 miljonerna: Eskilstuna, Skövde, Storuman, Ljungbyhed och Säve. Där saknas linjetrafik men hindrar inte att flygplatserna fyller en funktion, bland annat för samhällsflyget. Sveriges Regionala Flygplatser har därför börjat agera för att även de tio som idag står utanför också de ska omfattas av det tillfälliga driftstödet. Frågan är också vad som sker nästa år när pandemin av allt att döma fortsätter att lamslå flygtrafiken.

- Regeringens budget innehåller inte några pengar för att täcka det. När vi påtalar för politikerna i Trafikutskottet att det är en rad flygplatser som står utan statligt stöd, är det en nyhet för dem. På det hela taget är behandlingen av de regionala flygplatserna ett exempel på hur högt, eller rättare sagt, lågt som flygfrågor idag ligger på den politiska dagordningen.


Här är listan över vilka flygplatser som fått hur mycket pengar:
ARVIDSJAUR: 4 480 000
BORLÄNGE: 1 424 000
GÄLLIVARE: 3 368 000 
HAGFORS: 434 000
HALMSTAD: 6 389 000
HEMAVAN: 417 000
JÖNKÖPING: 7 909 000
KALMAR: 13 376 000
KARLSTAD: 2 824 000
KRAMFORS: 1 702 000
KRISTIANSTAD: 1 639 000
LYCKSELE: 1 636 000
MORA: 379 000
PAJALA: 16 000
SKELLEFTEÅ: 12 821 000
SUNDSVALL:17 625
SVEG: 0
TORSBY: 339 000 
TROLLHÄTTAN: 2 667 000
VILHELMINA: 961 000
VÄXJÖ: 13 557 000 
ÖRNSKÖLDSVIK: 6 036 000



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Avstånd ARN?
Skrivet av Ali, 2020-10-30 09:06:54
Linköping är längre bort från Arlanda än Borlänge.

Den viktigaste besparingen borde vara att bara ha bemanning på flygplatserna när det kommersiella flyget kräver (och betalar för) det.
Anmäl inlägget
Offentliga flygplatser och Flygvapnet
Skrivet av Mr €, 2020-10-30 07:45:53
Man kan tycka att alla mindre ej privatägda flygplatser förs över till Flygvapnet och de tar fast betalt per landning, uppställning, tankning, ATC med vädertjänst och hangarplats för de kommersiella kunderna beroende på storlek och vikt som en sidoverksamhet från sitt militära verksamhet och inhysta räddningsverksamhet. Därmed avlastas kommunerna något de inte klarar av.
Anmäl inlägget
Nordens största flygplats
Skrivet av Jens, 2020-10-29 11:34:43
Konstigt att Kalmar och Växjö toppar mottagarelistan - flygplatser om har hyfsad goda kommunikationer till nordens största flygplats i Köpenhamn
Anmäl inlägget
Flög 2019
Skrivet av Pendlare, 2020-10-29 07:41:06
Jag pendlade mellan Sveg-Arlanda-Sveg under hela 2019, så visst hade Sveg trafik då :-)
Anmäl inlägget
Sveg??
Skrivet av EVG, 2020-10-26 23:22:48
Men Sveg har väl haft upphandlad trafik i många år, så där fanns väl trafik även 2019? Mora däremot har inte nån linjetrafik att skryta med på ett bra tag...
Anmäl inlägget
Granska djupare annars ge inte ut stöd alls
Skrivet av thomas, 2020-10-26 15:10:03
Trafikverkets utredning av fördelningen av stöden utgår inte från den lokala industrins företagens behov, man orkar inte göra en adekvat grundlig marknads undersökning.
Anmäl inlägget
Sundsvall?
Skrivet av fredrik, 2020-10-26 14:09:55
17625:- spontant väldigt lågt med tanke på storlek?
Anmäl inlägget
Snett
Skrivet av JE, 2020-10-26 14:03:11
I mina ögon känns det snedvridet att allt ska utgå från hur nära/långtifrån Stockholm det är? Snacka om självcentrering.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev