Skriv ut  

Norwegian planerar för att återstarta långlinjetrafiken

Flygnyheter, Redaktionen, den 27 oktober 2020
Trafiken till USA har legat nere sedan i våras. Men nu planerar Norwegian för att återstarta långlinjer till åtta destinationer i USA.

Norwegian har länge tvekat om när de egna långlinjerna ska kunna komma igång igen. Ett första besked var att de skulle kunna återstartas redan i december i år, innan helgerna kring jul- och nyår. Det sköts sedan upp till slutet av mars och inledningen på sommartidtabellen men också det har visat sig vara orealistiskt i skenet av den svaga återhämtningen på marknaden. 

Samtidigt har Norwegian brottats med en fortsatt vacklande ekonomi och en fortsatt låg efterfrågan. I september flög 319 370 resenärer med flygbolaget vilket är en fortsatt nedgång med 90 procent jämfört med samma månad förra året. Det har i sin tur gjort att diskussionerna om en minskning av flygplansflottan åter är aktuell. Ett tiotal B737-800 och två Dreamliners har redan lämnat och allt pekar på att ytterligare långlinjemaskiner ska säljas, i dag finns 35 B787 i Norwegians färger och de ska av allt att döma minskas till 16 – 17 flygplan. 

Men nu har Norwegian trots allt tagit ett steg mot att dra igång interkonttrafiken igen. I en uppdatering gjord i dagarna finns Åtta destinationer i USA inlagda i flygprogrammet från Gatwick tillsammans med sex destinationer från Paris CDG. Något överraskande startar ett antal avgångar som tidigare meddelats i slutet av mars. Samtliga linjer är i ett första skede igång enbart över sommarsäsongen och bokningsbara fram till september/oktober. 

Om planerna håller innebär det att Norwegian redan i slutet av mars är uppe i 59 flygningar i veckan över Atlanten. Antalet ökar sedan successivt under sommaren och är som mest uppe i 87 rotationer i veckan till de amerikanska destinationerna.

Trafikstart 28 mars
London Gatwick – Boston: 4 avgångar i veckan, sju från 22 maj 
London Gatwick – Los Angeles: 6 avgångar i veckan, 10 från 4 maj 
London Gatwick – Miami: 7 avgångar i veckan, 6 från 21 maj    
London Gatwick – New York JFK: 16 avgångar i veckan, 19 från 24 maj   
London Gatwick – Orlando: 7 avgångar i veckan, 6 från 21 maj   
London Gatwick – San Francisco: 4 avgångar i veckan, 7 från 22 maj 
London Gatwick – Denver: 3 avgångar i veckan, 4 från 23 maj
Paris CDG – Los Angeles: 6 avgångar i veckan, 7 från 22 maj    
Paris CDG – New York JFK: 6 avgångar i veckan, 7 från 23 maj  

Trafikstart 21 och 22 maj
London Gatwick – Austin: 3 avgångar i veckan 
Paris CDG – Austin: 3 avgångar i veckan   
Paris CDG – Boston: 3 avgångar i veckan 
Paris CDG – Denver: 3 avgångar i veckan
Paris CDG – Orlando: 2 avgångar i veckan  
Flygningarna från Gatwick flygs av Norwegian Air UK med den franska trafiken flygs av Norwegian Air Shuttle.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fantasier
Skrivet av Röda Baronen, 2020-10-28 12:46:44
Det här är ingenting man kan vara säker på händer i verkligheten. Det är klart att Norwegian måste planera, att man sen kommer att säga, sorry det kommer inte att hända är nästan helt säkert.
Anmäl inlägget
Boka, aldrig
Skrivet av Bengt M, 2020-10-28 11:56:25
Hur kan man ens tänka sig boka resa med detta bolag? Jagad av kronofogden, dumpar personal och dragkamp om att få tillbaka pengar
Anmäl inlägget
Ekonomi?
Skrivet av ABC, 2020-10-27 18:41:55
Har Norwegian någon ekonomi för att sälja en enda biljett och kommer kreditkortsbolagen behålla inbetalda belopp fram till dess att resorna kan genomföras?
Anmäl inlägget
Great
Skrivet av Ehrmantrout, 2020-10-27 18:22:35
Hoppas dom överlever med norska statens hjälp ! Och att man lyckas bli av med överblivna flygplan !
Anmäl inlägget
men hallå
Skrivet av Acke, 2020-10-27 13:09:35
Ironiskt att det bolag som hade stora problem innan Covid och agerade naivt nu gör samma sak igen. Tänka positivt är bra men realistiskt är mycket bättre!
Anmäl inlägget
@Tim
Skrivet av Ulf, 2020-10-27 11:36:24
Man kan inte som bolag bara lägga sig ner och dö, även fast framtiden är oviss så måste det ju planeras. Sen får vi se vad som händer med bolagen runt om i europa.
Anmäl inlägget
Kul!
Skrivet av Tim, 2020-10-27 10:37:22
Oväntat men kul att de är optimistiska. Dock finns ju frågetecken kring Corona-läget så samt om DY som bolag ens är kvar då.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev