Helsingfors tillhör de internationella flygplatser som drabbats hårt av den minskade flygtrafiken. Framför allt gäller det Finnairs hubb-trafik mellan Asien och Europa som nu till stora delar ligger nere. I september månad passerade bara 15 010 transitpassagerare flygplatsen, det är en nedgång med 95 procent. Men över huvud taget är all trafik nu nere på cirka 90 procent av normal kapacitet. Före coronapandemin, hanterade Helsingfors-Vandaa cirka 500 rörelser per dag, idag är det nere på 100 – 150 flygningar per dag. Risken finns att det reduceras ytterligare under den kommande vintersäsongen och det har gjort att ledningen för flygplatsen nu fattat de drastiska beslutet att helt stänga en av de tre banorna. Redan nästa vecka, den 1 november bommas bana 1 (04R/22L) igen och förblir stängd till den 30 april nästa år.
- Det är sorgligt att vi tvingas stänga en av våra banor för andra gången i år. Det är ytterligare ett bevis för hur allvarlig situationen för flyget och att det inte finns någon ljusning i sikte för branschen, säger Ulla Lettijeff, flygplatsdirektör i Finavia som äger samtliga flygplatser i Finland.
Det är alltså andra gången som Covid-19 tvingar fram en stängning av en av banorna på Finlands största flygplats. När pandemin slog till under våren stängdes banan 3 (04L/22R), alltså parallellbanan till nr 1 under perioden april till början av augusti. Den öppnades igen när flygtrafiken visade tecken på att återhämta sig under slutet av sommaren. Men när nu flygningarna än en gång minskar har alltså Finavia bestämt sig för att stänga en bana, denna gång bana 1. Den blir då huvudbana för hela flygplatsen med den tvärgående bana 2 (15/33) som alternativ.