Skriv ut  

Beredskapen håller igång Sundsvalls flygplats

Flygnyheter, Redaktionen, den 27 november 2020
Ett par flygningar i veckan. Det är verkligheten på Sundsvall-Timrå Airport. Samtidigt ska flygplatsen kunna öppna när som helst under dygnet, 365 dagar om året. Det kräver beredskapssystemet.

Sundsvall-Timrå Airport har en vardag likt de flesta andra regionala flygplatserna i landet med en flygtrafik som inte på långa vägar kan jämföras med hur det såg ut i slutet av november förra året.
- Men just nu landade det en SAS-maskin. Det är nästan så att man får nypa sig i armen, säger flygplatschefen Frank Olofsson till Flygtorget. 

I mitten av augusti återupptog SAS trafiken mellan Arlanda och Sundsvall efter att den legat nere sedan innan sommaren. Läget ljusnade alltså en del. Men i och med att restriktionerna nu återigen hårdnar minskas de 10-12 flygningarna i veckan till tre, måndag, torsdag och fredag. Över de kommande storhelgerna ökar antalet rotationer något och vad som händer sedan går det bara att spekulera i.

- Som alla andra väntar vi på att vaccinet ska komma, fortsätter Frank Olofsson.
Traditionellt har Sundsvall haft två flygbolag på inrikessidan, SAS till Arlanda och BRA till Bromma. Till det upp mot 120 charteravgångar per år. Det har gett ett passagerarantal som legat tämligen stadigt på en bit över 250 000 per år, även om det blev en mindre dipp förra året. 

- Ja, vi hade en intensiv miljödebatt här uppe i slutet av 2019 och början av 2020 som jag tror påverkade oss. Den inspirerade också en del människor att byta till tåget för resor till Stockholm. Å andra sidan är cirka 65 procent av dem som flyger härifrån transitpassagerare och ska alltså vidare i Sverige eller utomlands. 

De sviktande resandeströmmarna kommer dock inte att stänga Sundsvall-Timrå Airport. Flygplatsen är sedan 2012 beredskapsflygplats och ska kunna ta emot ett landande flygplan inom en timme från avisering. Det gäller 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. I sig är det ett viktigt uppdrag, – ”vi bidrar till att rädda liv” enligt Frank Olofsson – men innebär också att den kommunalt ägda flygplatsen rent ekonomiskt stöttar det statliga systemet med beredskapsflygplatser. Det statliga driftbidraget till de nuvarande tio beredskapsflygplatserna är knappt tio miljoner och täcker inte de faktiska kostnaderna som flygplatserna har för att vara en del av systemet. När antalet nu ska utökas till 19 beredskapsflygplatser ska även bidraget av allt att döma höjas till sammanlagt 50 miljoner. Det är ändå i knappaste laget för att hålla hela infrastrukturen på en flygplats igång.
-       Särskilt i vintertid kan det kosta oss stora summor att ta en ankomst till exempel mitt i natten. Ett bättre system vore att staten köper en tjänst och sedan betalar för de kostnaderna. 



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

#kandidat
Skrivet av Börje, 2020-11-30 21:04:18
Herr/fröken Petra pilot. Om du kan redovisa vad SDATS fakturerar för RTC Sundsvall jämfört med vad ett annat konventionellt torn kostar idag så kanske någon vill ta upp diskussionen med dig. Men tills dess kan det vara klokt att inte komma med de påståenden du gör. För fakta återstår fortfarande att offentliggöras.
Anmäl inlägget
Trams
Skrivet av Gullet, 2020-11-29 12:05:39
Petrapilot måste vara Trump! :D
Om man inte kan eller vet något om ett system, varför fortsätter man då, in absurdum, att ha åsikter om det?!
Anmäl inlägget
Remote
Skrivet av Johan, 2020-11-28 15:44:13
Remote tower styrs väl från just denna flygplats. Har för mig att Sundsvall var först ut och att man byggde ett "remote tower center" som skulle styra alla flygplatser.
Anmäl inlägget
Re: Petrapilot
Skrivet av Jacob, 2020-11-28 11:41:01
"En klar kandidat för remote tower." Detta skriver Petra. Vet hon något som inte de fem flygplatscheferna vet, som tackade nej till just RTS i upphandlingen som gjordes nyligen?!
Ny teknik...?! Det är ju just det som det INTE är! Det är gammal teknik som sminkats upp för att framstå som ny.
Det blir lite Trumpism över det när man envisas att framföra en åsikt som gång på gång motbevisas.
Anmäl inlägget
@ PetraPilot
Skrivet av My, 2020-11-27 19:19:30
Det är redan remote tower på Sundsvall. Det krävs lika många flygledare för att hålla beredskap oavsett om arbetsplatsen är i tornet eller framför skärmar på markplan.
Ang besparingarna - se ovanstående mening
Anmäl inlägget
Staten har köpt en tjänst
Skrivet av Lisb, 2020-11-27 18:19:50
Så vitt jag kan se har staten köpt en tjänst och flygplatsen accepterat reglerna.

Flygplatsen hade kunnat begära ett högre pris för beredskapen och meddelat staten kraven för att hålla flygplatsen tillgänglig.

Ser inte att staten kan kräva av en fristående flygplats att hålla beredskap till ett visst pris.

Det är väl snarast flygplatsen som accepterat statens bud utan att tänka på vad som händer under en pandemi.

Anmäl inlägget
På tok för många
Skrivet av Bertil, 2020-11-27 16:17:48
Det kan inte vara motiverat med så många som 19 beredskapsflygplatser i Sverige. Det verkar vara ett nytt sätt med att tillskansa sig bidrag.
Anmäl inlägget
Kandidat
Skrivet av PetraPilot, 2020-11-27 10:56:09
En klar kandidat för remote tower.
Skulle spara massor av pengar för kunder och aktörer, hoppas verkligen att detta är en kandidat för ny spännande teknik.
Anmäl inlägget
SDL
Skrivet av thomas, 2020-11-27 09:58:17
Staten behöver betala vad det kostar, men flygplatsen bör även dra ner sina kostnader.
Det blir det nya, efter viruset.
Det är staten som ska ta ansvar för hela det regionala flyg nätet, flygtrafiken kommer tillbaka, så alla i branschen is i magen, men inte på rwy.
Anmäl inlägget
Inte många regionala flygplatser som får stöd
Skrivet av Mikael, 2020-11-27 09:32:38
Sundsvall ska vara tacksamma att de i huvudtaget får stöd för beredskap. De flesta flygplatser i Sverige, som inte ägs av staten, får inga stöd för att upprätthålla samhällsviktig infrastruktur. Fick höra från en C att de regionala flygplatserna har inte tappat lika mycket rörelser som statens flygplatser. De regionala fyller sin funktion under pandemitider och har tappat ca 10-15% jämfört med samma period 2019. Swedavia fått 3,2 miljarder i stöd av staten och de regionala 100 MSEK.....
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev