Flygbolaget BRA
Kombinationen Malmö Aviation, Bromma flygplats och Avro är en framgångsrik del av det svenska inrikesflygets historia. Det blev inte riktigt 30 år i trafik runt om i Sverige, den första passagerarmaskinen togs i bruk 1992 och Avron gjorde sin sista flygning i mars i år.
- Jag tror inte att Malmö Aviation och BRA hade varit det flygbolag det är i dag utan den, sa Mikael Visonj var tidigare chefspilot på BRA till Flygtorget i april i år.
Då hade de sista fem, av ursprungligen elva flygplan i flottan, redan lämnat Sverige för gott sedan BRA övergått till en enhetlig ATR72-flotta. D
en 18 mars flög de ut från Bromma, Göteborg och Malmö och som en sista gest gjorde två av dem en lågflygning över Sturup i rote. Flygningen fick till Norwich i Storbritannien och efter de fem jetmaskinerna flög en ATR72-600 som sedan plockade upp de besättningar som avslutat Avroepoken i BRA.
Under det knappa år som flygplanen stått i Norwich har BRA arbetat ihärdigt på att sälja dem vidare till andra flygbolag. En inte helt enkel uppgift även bortsett från den pandemi som just nu tvingat ner flygbranschen på knä. I dagsläget finns bara ett fåtal flygbolag som flyger maskinen i passagerartrafik, istället är det frakt, brandbekämpning och andra specialuppdrag som sysselsätter de cirka 60 Avro RJ ännu är aktiva. Ytterligare ett trettiotal av föregångaren BAe 146 flyger även de.
Men BRA har successivt lyckats sälja av åtta av de elva som i början av förra året fasades ut ur flottan. Nyligen lämnade fyra och ytterligare en ska av allt att döma flygas till nya ägare i närtid.
- Det finns ett tydligt intresse ute på marknaden som vi kunnat möta, säger Jimmie Bergqvist, operativ chef på BRA till Flygtorget.
De två senaste som lämnat har gått till Summit Air i Kanada, ett charterbolag som redan idag har fyra Avro RJ och nu bygger på med ytterligare två. De andra två till CFS Aero i Storbritannien och sedan tidigare har bland andra EJS i Storbritannien tagit emot två maskiner. Båda företagen ska använda BRA-maskinerna som reservdelsbank.
Vilka öden som maskinerna sedan går till mötes är oklart vid sidan av dem som ska tjänstgöra som reservdelsbank. Inledningsvis fanns tankar om att de skulle hamna hos någon av de brandbekämpningsföretag, främst i Kanada, som använder Avron som vattenbombare. Det har dock inte blivit verklighet.
- Men vi räknar med att gå i hamn med försäljningen av de kvarvarande inom ett par månader.