Skriv ut  

BRA: Snart är alla Avromaskiner sålda

Flygnyheter, Redaktionen, den 21 januari 2021
I mars förra året flögs de sista Avro RJ som flugit för BRA ut ur Sverige. Sedan dess har en efter en av de elva maskinerna funnit nya ägare.

BRA
Flygbolaget BRA
Kombinationen Malmö Aviation, Bromma flygplats och Avro är en framgångsrik del av det svenska inrikesflygets historia. Det blev inte riktigt 30 år i trafik runt om i Sverige, den första passagerarmaskinen togs i bruk 1992 och Avron gjorde sin sista flygning i mars i år.

- Jag tror inte att Malmö Aviation och BRA hade varit det flygbolag det är i dag utan den, sa Mikael Visonj var tidigare chefspilot på BRA till Flygtorget i april i år.

Då hade de sista fem, av ursprungligen elva flygplan i flottan, redan lämnat Sverige för gott sedan BRA övergått till en enhetlig ATR72-flotta. D
en 18 mars flög de ut från Bromma, Göteborg och Malmö och som en sista gest gjorde två av dem en lågflygning över Sturup i rote. Flygningen fick till Norwich i Storbritannien och efter de fem jetmaskinerna flög en ATR72-600 som sedan plockade upp de besättningar som avslutat Avroepoken i BRA.

Under det knappa år som flygplanen stått i Norwich har BRA arbetat ihärdigt på att sälja dem vidare till andra flygbolag. En inte helt enkel uppgift även bortsett från den pandemi som just nu tvingat ner flygbranschen på knä. I dagsläget finns bara ett fåtal flygbolag som flyger maskinen i passagerartrafik, istället är det frakt, brandbekämpning och andra specialuppdrag som sysselsätter de cirka 60 Avro RJ ännu är aktiva. Ytterligare ett trettiotal av föregångaren BAe 146 flyger även de.

Men BRA har successivt lyckats sälja av åtta av de elva som i början av förra året fasades ut ur flottan. Nyligen lämnade fyra och ytterligare en ska av allt att döma flygas till nya ägare i närtid. 
- Det finns ett tydligt intresse ute på marknaden som vi kunnat möta, säger Jimmie Bergqvist, operativ chef på BRA till Flygtorget.
De två senaste som lämnat har gått till Summit Air i Kanada, ett charterbolag som redan idag har fyra Avro RJ och nu bygger på med ytterligare två. De andra två till CFS Aero i Storbritannien och sedan tidigare har bland andra EJS i Storbritannien tagit emot två maskiner. Båda företagen ska använda BRA-maskinerna som reservdelsbank.

Vilka öden som maskinerna sedan går till mötes är oklart vid sidan av dem som ska tjänstgöra som reservdelsbank. Inledningsvis fanns tankar om att de skulle hamna hos någon av de brandbekämpningsföretag, främst i Kanada, som använder Avron som vattenbombare. Det har dock inte blivit verklighet.

- Men vi räknar med att gå i hamn med försäljningen av de kvarvarande inom ett par månader. 



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

sv Ägare
Skrivet av sv Ägare, 2021-01-22 23:48:40
Det är väl ytterst troligt att det kommer hamna i Pers fickor, via hans eget investmentbolag Braganza förstås. Har tyvärr väldigt svårt att tro att Per kommer att välja att lägga detta på BRA med tanke på hans tidigare kommentar om att lämna BMA och sikta mot ARN. Nej nu gäller det nog för PGB och hans kompanjoner att snabbt som ögat roffa åt sig det man kan från det sjunkande skeppet.
Anmäl inlägget
Trovärdighet
Skrivet av Göran, 2021-01-21 13:23:17
Ett sådan skrivfel som "i år" upptäcker vi alla. Kan vi däremot lita på annat som skrivs om vi inte är experter på?
Anmäl inlägget
Ägare
Skrivet av Johan, 2021-01-21 10:57:38
Braathens Aviation AS står som ägare på de 8 individer som fortfarande finns registrerade hos Transportstyrelsen. Är det någon som vet om pengarna för försäljningen tillfaller BRA och fordringsägarna eller om de hamnar direkt i Pers fickor?
Anmäl inlägget
Korrekturläsning
Skrivet av Erik, 2021-01-21 10:39:43
Som vanligt är korrekturläsningen obefintlig på Flygtorget.

"Avron gjorde sin sista flygning i mars i år."

Mig veterligen flög de sista flygning i Mars 2020 och det är 2021 i år.
Anmäl inlägget
Sälja flygplan
Skrivet av Entreprenör, 2021-01-21 09:28:00
Hatten av för säljarna, i dessa tider när en 13.000
flyg står på marken är det en stor prestation att sälja äldre 4 motor nästan obsoleta jets.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev