Air Leap har flugit på den norska flygplatsen Örland i västra Norge sedan 2018. Liksom på många andra mindre regionala linjer i Norge har trafiken varit reducerad. Därför har norska Samferdseldepartementet beslutat att linjen Oslo – Örland och även en annan mindre linje, Oslo – Stord ska upphandlas för att garantera trafiken.
I den upphandlingen segrade danska DAT på linjen till Stord medan Widerøe nu tar över trafiken på Örland. I första hand gäller uppdraget fram till 30 april men kan förlängas till den 30 juni. Det innebär i sin tur att så länge som den norska regeringen garanterar trafiken får inte Air Leap trafikera Örland, trots att det tidigare skett på kommersiella villkor.
Det finns 5 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Sv Göte
Skrivet av Sjukt, 2021-03-23 09:21:18
Tack för förtydligandet. Flygtorget, hur kan ni publicera sån här skit? Inte ett enda rätt i artikeln som bara sprider fake news?
|
|
Vad har hänt
Skrivet av Frågande, 2021-03-23 02:17:09
Kan det vara så att linjen gått dåligt för Air Leap och de avsett lägga ner/pausa och den då snabbt upphandlats?
Märkligt om man upphandlar en fungerande linje.
|
|
upphandlings myndighetens personal på proviision
Skrivet av thomas, 2021-03-22 23:59:52
fy faen att vara flygbolag i den här sörjan, operatörer byts ut som andra byter skjortor, hur driva flygbolag under dessa förutsättningar, jag lider med operatörerna. 0 långsiktighet både för paxen och bolagen Varför skriker inte media om detta? flygplan flygs tomma på upphandling kostar miljoner i månaden, till ingen som helst nytta för någon, inkompetensen är total.
|
|
Felaktiga fakta i artikeln
Skrivet av Göte Larsson, 2021-03-22 21:16:17
Artikeln innehåller flera faktafel. - För det första gäller upphandlingen från 1 april och kan förlängas till sista juni. -För det andra flyger Air Leap på som vanligt efter 1 april då man har ett 4-årigt biljettavtal med norska militären. -För det tredje finns det ingen exklusivitet för den som vann upphandlingen så de som vill kan fortsätta flyga på kommersiella grunder. Annars är det rätt.
|
|
Det var bland det konstigaste
Skrivet av Sjukt, 2021-03-22 19:49:50
Wow, snacka om skevt. I Sverige så upplöses ju upphandlingen om någon operatör går in och kör på kommersiella villkor. I Norge så stänger man ute alla andra?! Leap kör väl dit oftare idag än wideroe kommer att göra från 1a april?! Resenärerna får färre avgångar och staten får betala.
Stort grattis alla vinnare.
|
|