Skriv ut  

Kastrup störst men Norge starkare när flyget växer

Flygnyheter, Redaktionen, den 20 oktober 2021
Ordningen är återställd. Kastrup är återigen största flygplats i Skandinavien. Men det är Norge som drar när flygtrafiken återhämtar. I dagsläget är sex av de tio största flygplatserna i Skandinavien är norska.

Gardermoen Airport
Gardermoen Airport
 
- Norge är vår största och viktigaste marknad
Det sa SAS nya vd och koncernchef Anko van der Werff i en intervju med dn.no nyligen. Innan pandemin flög SAS 400 inrikesflygningar varje dag i Norge och så har det varit i många år och lockar fler flygbolag att etablera sig där. Det märktes bland annat när Wizz Air försökte etablera sig med en lång rad inrikeslinjer i Norge. Tumultet kring kulturkrocken mellan lågkostnadsbolaget och de norska politikerna gjorde dock att Wizz drog sig ur med svansen mellan benen. 
 
Ytterligare ett bevis för att norsk inrikes är en lukrativ marknad, är det faktum att Norwegian återvände till rötterna och flygningarna inom landet när flygbolaget hukade under pandemin och den stora rekonstruktionen för att överleva. Likaså valde det helt nya flygbolaget Flyr att vid starten i juni i år lägga upp ett flygprogram med bara inrikestrafik. Det har sedan utökats med en rad säsongslinjer till södra Europa men det är inrikes som är grunden att vila mot. 

I de senast rapporterade siffrorna, från september i år, reste 2 767 000 passagerare till och från de norska flygplatserna. Av dem var 2 081 000 passagerare inrikes, en ökning med 12 procent jämfört med månaden innan och gör att den norska flygtrafiken nu återhämtat 55 procent av alla resenärer jämfört med hur det var innan pandemin. 

- Det är glädjande att passagerartalen fortsätter att öka och skyndar på en ökad aktivitet i norsk luftfart. Vi förväntar oss än större tillväxt de kommande månaderna i takt med att restriktionerna upphävs, sa Gaute Skallerud Riise, trafikdirektör i norska Avinor i en kommentar. 
Det kan jämföras med Sverige, där det råder omkastade förhållanden. I september reste drygt 1,4 miljoner passagerare på Swedavias tio flygplatser och av dem var andelen utrikespassagerare dubbelt så stor som de som reste inom landet, 970 000 gentemot 466 000. 

I Danmark är inrikestrafiken betydligt blygsammare och ligger på cirka tio procent av de samlade flygtrafiken. Istället är det navet Kastrup och den internationella trafiken som drar upp trafiksiffrorna och än en gång placerar flygplatsen i topp i Skandinavien. De regionala flygplatserna i Danmark har dock återhämtat sig även de.

Passagerarstatistiken för september i år visar att av de tio största flygplatserna i Skandinavien är sex norska. 

Kastrup: 1 219 161
Gardermoen: 1 213 924
Arlanda: 886 193
Bergen: 391 330
Landvetter: 246 916
Trondheim: 262 135
Stavanger: 216 610
Billund: 210 126
Tromsö: 168 158
Bodö: 135 138



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

ARN
Skrivet av Viking, 2021-10-24 14:10:55
Fortsätter att vara lillebror, föga förvånande egentligen.Flygskatt, flygskam etc. samt Swedavias oförmåga att utveckla flyget i Sverige, samtidigt som Bihar en ”regering ” som vill avveckla flyget betyder att ARN fortsätter vara en skamfläck.
Anmäl inlägget
RDB,
Skrivet av pf, 2021-10-23 10:42:28
det er overhode ikke snakk om løgn. Men, SAS har fjernet to årsredovisnerer i svensk tekst fra de siste 10 år. I en av de stod den oversikten jeg søker. Ble den for kompromitterende for SAS ?
Anmäl inlägget
ARN vs CPH vs OSL
Skrivet av Kalle Flygare, 2021-10-22 15:43:18
Nu utgörs väl i ärlighetens namn en hel del passagerare på ARN och OSL också av transfer...
Anmäl inlägget
Dubbelräkning
Skrivet av The Observer, 2021-10-21 17:25:45
Transferpassagerare räknas som både en ankommande och en avgående. Exempelvis en som reser ARN-CPH-LAX räknas som en passagerare på Arlanda och två på Kastrup, trots att personen inte har där att göra annat än att byta flygplan.

Och det mina damer och herrar.. är förklaringen till att Kastrup är "störst".
Anmäl inlägget
Dubbelräkning?
Skrivet av Matematik, 2021-10-20 15:29:50
Hur räknas transferpassagerare? 1 gång eller både in- och outbound? Hur hanteras det i denna statistik?
Anmäl inlägget
Störst och störst….
Skrivet av Karl, 2021-10-20 10:56:37
Kastrup har + 5.237 pax, vs Gardermoen.
Anmäl inlägget
PF - strunt och killgissning
Skrivet av RDG, 2021-10-20 09:49:30
Där har du helt fel och gissar eller ljuger. Totala försäljningen/omsättningen i Norge är ungefär lika stor som i Sverige - utan Danmark.
Anmäl inlägget
Flott
Skrivet av pf, 2021-10-20 09:39:45
at SAS's VD sier rett ut det vi andre vet. At de er norsk innenriks som er lokomotivet i SAS. I tillegg til stor reisevirksomhet til/fra Norge. I SAS er omsetningen i/til/fra Norge større enn Sveriges og Danmars til sammen.
Anmäl inlägget
Kastrup
Skrivet av Bjørn-E Engebretsen, 2021-10-20 09:17:24
Kastrup er størst så lenge SAS mater mye trafikk ut i verden derfra, og så lenge norske, men ikke minst svenske reisende benytter seg så mye av Kastrup. Uten norske og svenske passasjerer som flyr videre fra Kastrup, ville Kastrup ikke lengre vært nummer 1...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev