Skriv ut  

Ska piloterna i SAS flyga både kort- och långdistans?

Flygnyheter, Redaktionen, den 26 oktober 2021
Flyga en eller två flygplanstyper? I Norge har en diskussion startat om att piloterna i SAS i framtiden ska flyga både kort- och långdistans och att det kan gå ut över flygsäkerheten. Något som SAS bestämt tillbakavisar.

Kabinpersonalen i SAS har inte sällan tjänstgöring ombord på två olika flygplanstyper. Så även en del piloter som exempelvis flugit både A330 och A340. Nu vill flygbolaget öka möjligheten till så kallad MFF, ”Mixed Fleet Flying” vilket då innebär till exempel att en pilot flyger A320 på kort- och medeldistans och A330 eller A350 på långdistans. Det är ett system som är godkänt av bland annat EASA och svenska Transportstyrelsen och något som Finnairs piloter haft en tid. 

Men Norske Flygerforbund ser med oro på att det nu, efter att ha testats, av allt att döma ska införas permanent inom SAS och har brevväxlat med Transportstyrelsen som har det överordnade regleringsansvaret för SAS. Det rapporterar norska media. 

Den främsta invändningen från det Norske Flygerforbundet är att en tjänstgöring som blandar kort- och långdistans ökar utmattningen och tröttheten hos piloterna och i förlängningen av det kan äventyra flygsäkerheten. Det tillbakavisas dock av SAS som hävdar att flygbolaget har ett välfungerande träningssystem för piloter som ska flyga MFF. Det gäller bland annat kombinationen av de senaste versionerna av A320neo och nya A350 som till stora delar bygger på att en pilot ska kunna flyga båda versionerna. 

Flygtorget har talat med piloter i Sverige som menar att om det blir ett förnuftigt och väl genomtänkt system så kan MFF fungera. Det kan till exempel handla om att inte mixa flygplanstyperna under samma tjänstgöringsblock. Inte heller ska två MFF-piloter tjänstgöra på samma långlinjeflygning. 

Bakom det fortsatta arbetet på MFF ligger bland annat det faktum att pandemin har medfört ett överskott av långlinjepiloter inom SAS. Ett antal av dem har nu övergått till att flyga kort- och medeldistans. 



Kommentera artikeln
Det finns 21 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Teorin
Skrivet av Laban, 2021-10-29 14:57:35
Att flyga mixed fleet låter bra i teorin. Det är nått flygplantstillverkarna pushar och jag kan förstå att ekonomerna gillar det. I verkligheten är det rätt så komplicerat och öppnar upp för en ny rad problem. Med andra ord, inte bra för flygsäkerheten.

Ta en titt på vilka som faktiskt flyger mixed fleet. Det är inte många och det är av en anledning. Titta tex på vilka som flyger mixed fleet med B787 och B777 som är samma type rating. Finns det en enda operatör som gör det i dagsläget?
Anmäl inlägget
Exakt
Skrivet av @ErikL, 2021-10-27 15:00:49
Så är Många äldre SAS piloter, dvs flertalet kvarvarande piloter på SAS tycker att bolaget är till för dom mer än för kunderna. Allt som ledningen vill göra för att effektivisera är man per automatik helt emot, Det vore klädsamt om dessa herrar och damer insåg att SAS är ett privat företag som behöver tjäna pengar, inte nåt statligt sysselsättnings projekt
Anmäl inlägget
Har inte med flygsäkerhet att göra
Skrivet av Erik L, 2021-10-27 11:39:16
SAS fackliga pilotföreningar har historiskt ALLTID åberopat det känsliga ordet ”Flygsäkerhet” när det i verkligheten handlar om ledigheter och löner. Självklart inga verkliga problem att blanda A320 och A350. Boeing 757 och Boeing 767 har ju även de gemensam rating. Ska SAS vara kvar får SAS anställda piloter och deras fackliga organisa anpassa sig till verkligheten på marknaden och inse att den skyddande monopoltiden är över.
Anmäl inlägget
Airbus mixed narrow/widebody flygningar
Skrivet av Mr €, 2021-10-27 09:43:21
Lite som att byta mellan Volvo FE och FH lastbilar. Får man lön efter MTOW så vill man inte byta bort sin FH så länge bolaget finns kvar, blir det omstart så får man ta den lediga lastbilen...
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Björn, 2021-10-27 01:04:12
Snälla, kan alla som inte är piloter sluta spekulera i vad SAS-piloter skulle tycka om en eventuell mixed fleet?

De enda piloterna som skulle ogilla mixed fleet är de piloter som redan sitter på långlinjen. Long haul på SAS är lugnt arbete med många fridagar. Det finns en anledning till att många styrmän på SAS tackar nej till en kaptensposition på kortlinjen till förmån för att få fortsätta flyga långt som styrman, trots lägre lön.
Anmäl inlägget

Skrivet av …, 2021-10-26 22:27:48
Man måste ha rätt ingångsvärden, det ska spara pengar med bibehållen flygsäkerhet samtidigt som det är hållbart för personalen. T.ex. är det orimligt att blanda in även A350. Tyvärr har SAS ledning sedan många år tillbaka kört one man show och totalt skitit i allt förutom det ekonomerna säger. Det finns noll och inget förtroende för att man skulle vilja köra MFF på något annat sätt eftersom man än en gång stängt ute de anställda när konceptet tagits fram.
Anmäl inlägget
Kärlek
Skrivet av Jesus, 2021-10-26 19:07:15
VKG, du är inte initierad även om du tror väl.
Anmäl inlägget
Varför!!
Skrivet av Op, 2021-10-26 17:32:23
Är det någon som 2021 fortfarande vill vara i flygbranschen?
Ett sämre jobb med sämre arbetsgivare får man leta efter. O en sämre arbetstrygghet o arbetstider får man också leta länge efter….
Snälla ni som fortfarande går i tankar att plöja ner en miljon i detta fundera en gång till (eller 10)
Anmäl inlägget
Att: VKG
Skrivet av Mmm, 2021-10-26 16:45:30
Haha, det är du som inte är pilot hör jag. men tro vad du vill... Sen kanske branschen ska fundera på vilket ben de ska stå på, är pilotyrket att klassa som ett vanligt skrivbordsjobb, där man kan vara lite hängig och förkyld på jobbet, eller hur ska de ha det? men du kanske menar att alla är hemma från jobbet när de känner sig trötta och lätt förkylda?
Anmäl inlägget
Skillnad mellan Sunclass och SAS
Skrivet av Leif, 2021-10-26 16:20:39
På Sunclass (varifrån flera som kommenterat här kommer ifrån) är det säkert inte problem då de kan schemalägga bra. SAS kommer däremot utnyttja MFF fullt ut med långa slingor på både SH och LH som kommer skapa rejäl fatigue som resultat, tro inget annat.

Se bara hur de kör slut på befintlig flygande personal enl regelverk
Anmäl inlägget
X-ray
Skrivet av VKG, 2021-10-26 15:44:59
Om en pilot känner som du beskriver. Då är piloten inte "Fit for Flight", och visar upp ett särdeles dåligt omdöme om hen tänker att flyga.
Förmodar att du inte är pilot, med de tankarna du har.
Anmäl inlägget
SE
Skrivet av mm, 2021-10-26 13:06:47
Det är SAS som har satt standard för i princip allt kommersiellt flyg i Sverige och transportstyrelsen följer bara flygbolagets rekommendationer.
Hur ställer sig Transportstyrelsen till alla de förslag som bara handlar om ett snävare system för piloten att utföra sitt jobb på ett proffesionellt sätt när man som pilot ska jobba längre, mer och på ett mer krävande sätt.
Finns det någon gräns?
Anmäl inlägget
Rekrytering
Skrivet av Acer, 2021-10-26 12:04:45
Klarar man inte det som andra klarar kanske man har rekryterat fel piloter
Anmäl inlägget
INGA PROBLEM
Skrivet av Arild, 2021-10-26 12:02:22
Vilket hitte på problem från facken! Detta har jag gjort i många år 320/330 så varför kan inte också SAS piloter göra det som reseten av världen gör.
Detta är bara en politiskt påtryckning av föreningar som tror att dom styr bolagen!
Anmäl inlägget
Nääää
Skrivet av X-ray, 2021-10-26 11:50:50
Lägg på lite fatigue, trött pilot 05:30 med en lätt förkylning och sömnbrist.
Näää, det är ingen skillnad i säkerhet att hoppa mellan typer. Det är bara å kör, full patte bara.

Är det säkrare att hålla sig till en typ och bygga kunskap, erfarenhet och utvecklas med den specifika individen?

Förstår inte piloterna själva att de bara blir utnyttjade i ett ekonomiskt system?
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Nyfiken, 2021-10-26 11:36:12
Träning, okej, vad skulle kunna gå fel utan träning?

Lastning, vikt och balans, prestanda, manövrar? Finns det något som skulle kunna gå fel p.g.a. att man blandar ihop det man lärt sig?
Anmäl inlägget
MFF
Skrivet av VKG, 2021-10-26 11:26:13
Mina erfarenheter av MFF är mycket goda.
Med rätt träning och inställning, är det inga problem.
Anmäl inlägget
Åhh, berätta mer..
Skrivet av 19L, 2021-10-26 11:05:26
Hur menar du nonsens med flygsäkerheten? Hur enkelt menar du att det är att hoppa mellan två olika flygplansindivider med olika viktklass och prestanda mm.?

Bara nyfiken på din erfarenhet och kunskap i att flyga flera individer?
Anmäl inlägget
MFF
Skrivet av VKG, 2021-10-26 10:50:04
Självklart så motsätter sig de norska piloterna MFF.
Att flyga MFF är inget nytt. Det har vi gjort länge.
Att tro att flygsäkerheten blir hotad är nonsens.
Anmäl inlägget
Ansvar
Skrivet av Piloten, 2021-10-26 09:48:23
Att flyga A320 och A350 låter som hål i huvudet! De är två helt olika flygplan. A320 och A330 däremot kan funka men det ska såklart inte ske i samma arbetsblock. Helt klart står flygsäkerhet vs. en eventuell kostnadsbesparing här. Det krävs en enormt ansvarstagande flygavdelning för att detta ska kunna ske med bibehållen nivå av flygsäkerhet.
Anmäl inlägget
Toppen
Skrivet av Gullan Purser&TypExpert, 2021-10-26 09:41:39
Det där kommer att bli toppen, vi i kabinen har ju flygit så i många år, ibland blir man lite yr i pottan av att hålla isär flygplanstyperna och destinationerna, men det går, bara man läser på och är fokuserad. Detta har ju varit en anncenitets sak i SAS att flyga långt, men skönt att den eran är över, vi måste bli mer effektiva nu och hjälpas åt för ett lönsamt SAS.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev