Malmö Sturup
Tvärtom ett komplement till den stora hubben och med ett tydligt eget uppdrag. Och gärna en egen linje till någon av de stora hubbarna i Europa. Det säger Karin Öhström Karin Öhrström, flygplatschef på Malmö Airport:
- Vi är en svensk flygplats som ingår i det svenska basutbudet och ska säkra flygtillgängligheten i södra Sverige för både passagerare, gods och det samhällsviktiga flyget. Det handlar bland annat om flygtrafiken till Stockholm. Inrikestrafiken utgör normalt sett hälften av vår trafik. Det gör vi med ett flertal flygbolag och upp emot 90 avgångar i veckan. Men vi har de senaste åren också haft en ökning av Europatrafiken, framförallt när det gäller Östeuropa. Självfallet kommer vi aldrig att kunna konkurrera med Kastrup om den interkontinental trafiken, det är Arlandas uppgift, säger Karin Öhrström.
Inga långlinjer, men väl ett brett linjenät till östra Europa, främst tack vare Wizz Air. Det är närmast unikt för en regional flygplats i Sverige.
- Ja, senast i augusti lanserade Wizz Air ytterligare en ny linje från Malmö, till Sarajevo. Wizz Air har stadigt ökat sitt utbud på Malmö Airport och faktum är att de har flugit till Malmö under hela pandemin utan avbrott. Drivkraften i deras flygprogram är främst familje- och vänresande. Många i Skåne har sina rötter i Östeuropa. Men vi har ett större uppptagningsområde än så, stora delar av södra Sverige. Vårt destinationsutbud attraherar också resenärer från andra sidan sundet. Även Ryanair har kommit tillbaka med ett par linjer österut, tillsammans med Eurowings som börjar flyga här för första gången, även de med en linje till Balkan. Det visar också att konkurrensen fungerar och skapar mer efterfrågan och mer trafik.
Inrikes och östra Europa, finns det fler marknader som kan vara en möjlighet för Sturup?
- Det tror jag. Pandemin har ju haft en väldigt kraftig påverkan på flygbranschen, men vi ser nu en återhämtning för efterfrågan på både inrikes- och utrikesresandet. För oss vore en linje till någon av de större hubbarna i Europa, som Amsterdam, Düsseldorf eller London en viktig utveckling.
För tio år sedan 2012 ville Trafikverket bygga ytterligare en bana på Sturup. Det skulle garantera infrastrukturen för flyget i södra Sverige. Det blev inget då. Är den frågan helt död?
- Frågan är inte alls är aktuell. Vi klarar oss mycket väl med den bana vi har. Även om det faktiskt finns ytterligare en bana här, en kort på 800 meter som används av allmänflyget. Däremot finns det ett område vid flygplatsen klassat som riksintresse med mark avsatt för en eventuell utbyggnad. Faktum är att det är den enda marken i hela södra Sverige och Danmark som är avsatt för just flyg. Så ska det någon gång byggas ytterligare en bana så är det här den hamnar.
Innan pandemin, 2019, hade Sturup 1 975 000 passagerare och det är kring tvåmiljonersstrecket som flygplatsen legat åren innan dess. Om och när kommer ni tillbaka till de volymerna?
- Det är omöjligt att svara på. Hittills har vi hämtat in cirka 40 procent av de siffrorna, så vi är fortfarande långt ifrån ett normalläge. Hittills är det fritidsresandet som driver på efterfrågan rent generellt. Samtidigt är jag övertygad om att vi kommer att behöva mötas också i jobbet, även om det finns frågetecken kring hur affärsresandet kommer att utvecklas på sikt. Efter sommaren har vi faktiskt sett att affärsresandet faktiskt har ökat från Malmö Airport och drivit återhämtningen.
Läs hela intervjun med Karin Öhrström i det senaste numret av Flygrevyn.