Skriv ut  

Vilhelmina flygplats vill göra en Gibraltar

Notiser, Redaktionen, den 12 januari 2022
Förläng banan tvärs över den närbelägna vägen. Det är en idé som just nu studeras i Vilhelmina där banan är för kort.

En av de första flygplatserna i norra Sverige, i Nordmaling, som sedermera ersattes av Umeå, hade en väg tvärs över landningsbanan. Det var bomfällning varje gång en maskin skulle starta eller landa. Samma rutiner gäller än i dag på flygplatsen i Gibraltar. Den lilla brittiska enklaven på knappt sju kvadratkilometer har en flygplats som går tvärs över ön och över vägen till Spanien. Alltså stängs vägen av varje gång som flygtrafiken har företräde.

Nu kan Vilhelmina i Västerbotten vara på väg att sälla sig till de som har en väg tvärs över landningsbanan. South Lapland Airport har en av de kortaste banorna i landet för en kommersiell flygplats, 1 502 meter, och det ställer till problem, framför allt under vinterhalvåret. Att bygga helt nytt kostar minst 50 miljoner så varför inte förlänga den befintliga banan – tvärs över vägen till flygplatsen. Sedan är det bara att ställa dit bommarna.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flytta trafiken till Storuman
Skrivet av Nordpilen, 2022-01-14 22:07:19
Istället för att investera i Vilhelmina borde trafiken flyttas till Storuman några mil bort som har en mycket lång landningsbana. Trafikverket valde att satsa på upphandlad trafik till Vilhelmina istället för Storuman, trots att Storuman har bättre förutsättningar och ligger nära.
Anmäl inlägget
Dra om vägen
Skrivet av Johan, 2022-01-13 15:55:15
Problemet är att det kommer bli busåkning på flygplatsen nattetid. Gibraltar har vakter som bevakar flygplatsen hela tiden. Det blir svårt i Vilhelmina. Bättre att dra om vägen söder om flygplatsen.
Anmäl inlägget
Väg korsar rullbana
Skrivet av BLE , 2022-01-13 13:17:37
Fram till ca 1973 korsades banan i Borlänge ESSD av två vägar. Bommar fälldes ner av AFIS i Tornet. Ny väg byggdes väster om fältområdet och vägarna togs då bort.
Anmäl inlägget
Dra om vägen
Skrivet av Flyer, 2022-01-13 11:38:35
Varför inte dra om vägen lite istället, så att den går förbi det nya banslutet, verkar ju avsevärt enklare?
Anmäl inlägget
LSI
Skrivet av Hj, 2022-01-12 21:45:07
En annan bana som har en korsande väg är vana 09/27 på Sumburgh, Shetlandsöarna. EGPB/LSI.
En ganska väl trafikerad flygplats, men det funkar fint och såvitt jag förstår så kör det det en vakt när det ska startas eller landas.
Anmäl inlägget
Ja
Skrivet av Re ABC, 2022-01-12 15:09:24
Bromma må vara lika lång, men Bromma är bredare. Bredare bana gör en avsevärd skillnad på startvikt för en SAAB 340 tex vid hala banförhållanden. När det är halt och sidvind så påverkas startvikten negativt. Bara en av alla faktorer varför det inte går att jämföra banor sinsemellan.
Sen finns det terräng runtomkring som ska beaktas också.
Anmäl inlägget
Lite mer än bommar…
Skrivet av ABC, 2022-01-12 13:37:38
Avspärrningar, spikmattor, vakter, sopbilar som kollar att inga vägfordon tappat något.. kanske lite mer än en bom?

Banan är nästan lika lång som den på Bromma men däremot bara 30 meter bred, är inte det ett större problem?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn