Skriv ut  

Flygbolaget BRA vill flyga elektriskt om fyra år

Flygnyheter, Redaktionen, den 24 januari 2022
Elflyg i BRA’s färger kan bli verklighet redan om fyra år. Flygbolaget har nära kontakter med Heart Aerospace och vill fasa in den kommande ES-19 i flottan så snart som möjligt.

Heart
 
Hösten 2019 genomförde BRA ”Den perfekta flygningen” mellan Halmstad och Bromma. Den gången var den fullastade ATR-maskinen tankad med 50 procent SAF, Sustainable Aviation Fuel vilket minskade utsläppet av CO2 med 46 procent. Nu pågår planeringen för att göra om en liknande flygning, denna gång med 100 procent SAF ombord.

- Vi räknar med att det ska ske under första kvartalet i år, säger vd Ulrika Matsgård till Flygtorget. 
Det är en del i det omfattande klimatarbete som BRA lagt fast och arbetar efter. I höstas presenterades ett samarbete med flygplanstillverkaren ATR och biobränsleproducenten Neste med ambitionen att inom tio år flyga på 100 procent förnybart bränsle. Vid sidan av det projektet har BRA sen länge en avsiktsförklaring med Heart Aerospace i Göteborg. Utvecklingen av den svenska elmaskinen för regionaltrafik går vidare enligt plan. En skalenlig modell har provflugit, nyligen testkördes den elmotor som ska driva flygplanet och Heart Aerospace räknar med att ES-19 ska flyga i kommersiell trafik 2026. Av allt att döma kommer det att ske också i BRA’s färger och redan nu har flygbolaget täta kontakter med Heart, bland annat för planläggning av hur maskinen ska sättas i kommersiell trafik på den svenska marknaden.

- Vi vill gärna ha den i flottan så fort som möjligt och där kommer den att bli ett bra komplement till ATR-maskinerna. Den kan flyga en del befintliga korta sträckor men öppnar också möjlighet att starta helt nya linjer, bland annat på tvären i Sverige.

- När den tas i drift blir den också ett bevis på att det går att utveckla elflyg för kommersiell passagerartrafik. Och att även mindre flygbolag kan vara med och driva på arbetet för ett mer hållbart flygande. Vi ska ju inte sluta flyga. 
Det fortsatta klimatarbetet inom flyget har ett signalvärde i återhämtningen efter pandemin. BRA återvände till marknaden den 12 maj förra året och har idag 14 linjer ut från Bromma och ytterligare tre linjer på tvären i Sverige, bland annat mellan Göteborg och Visby som samtliga flygs med ATR72-600. Det var en trafikstart som tajmade de minskade restriktionerna under sommaren med ett direkt lyft för resandet som följd. Under hösten accelererade det än mer och enligt Ulrika Matsgård gav det en kabinfaktor som vida översteg även de mest hoppfulla förväntningarna. 

- Sen har vi sett en inbromsning den senaste månaden. Flyget är så starkt kopplat till pandemin och följer helt kurvan för restriktioner och smittspridning. Å andra sidan har hösten visat oss att önskan och behovet av att resa fortsatt är starkt.
Det resandebehovet har idag flera flygbolag att välja på några av de tunga linjerna där BRA flyger. Ryanairs inträde på inrikesmarknaden ger konkurrens på fyra linjer från Stockholm, till Skellefteå, Visby, Malmö och Göteborg.

- Vi känner av den konkurrensen men ändå inte i någon större utsträckning. Ryanair har en helt annan produkt och vad vi ser är att marknaden har ökat något efter deras inträde. Sen får vi se hur länge det går att driva trafiken med den typ av prisbild och hållbarhetsprofil som de har. 



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vadå?
Skrivet av Carl, 2022-01-26 12:41:01
"...Ryanair har en helt annan produkt..." Har de? Vadå för annan produkt? Säljer de ballonger på gatan eller? Jag trodde att Ryanair erbjuder flygningar till Stockholm precis som BRA.
Anmäl inlägget
Vätgas-el / Batteri-el
Skrivet av Åsbjörn, 2022-01-26 11:43:56
El-flyg/ el-bil är ett stort JASÅ, man måste skilja på vilket bränsle som används när eldrift nämns..
Anmäl inlägget
Money talks
Skrivet av Stockholmare, 2022-01-26 06:23:05
Korkade och korkade - jag tror stockholms politiker följer pengarna. I praktiken har vi nog ett svar flera år tidigare från Stockholm så de som är verksamma har tid att avetablera sig…
Anmäl inlägget
kraftkälla ?
Skrivet av Kalle, 2022-01-25 22:35:02
Blir det med bränsleceller från PowerCell ? Dom ligger också i Göteborg nära och bra när man nyutvecklar. 25ton batterier lär väl knappast gå att lasta in i den kärran som tar 50tim att ladda.
Anmäl inlägget
sv Stockholmare
Skrivet av BMA, 2022-01-25 17:25:41
Stockholms kommun, behöver inte att vara lika korkade som dagens regering.

Fast regeringen 2038, kan ju ändå stänga Bromma bortom 2038, om de nu skulle ha majoritet.
Anmäl inlägget
@Henrik
Skrivet av Stockholmare, 2022-01-24 17:07:32
Avtal för BMA bortom 2038 är inte riksdagen som beslutar om BMA, utan det är Stockholm. Det är endast 16 år bort....

Anmäl inlägget
Elflyg är inte framtiden
Skrivet av Tommy, 2022-01-24 15:44:57
Tyvärr inte. Häftigt projekt, men hela denna sörjan handlar om PR. Batterier är tunga, kort livslängd och dyrt så in i h-vete.
Anmäl inlägget
Löften
Skrivet av Henrik, 2022-01-24 15:13:08
Tyvärr med BRA så släpper man sådana här pressmedeladen då och så med fagra löften om det ena och det andra som man i slutändan inte fullföljer. Jag ser detta som ännu ett utspel för att Bromma flygplats ska vara kvar. Det kommer inte ta länge innan politiker i risksdagen använder detta som argument för Bromma flygplats bevarande.
Anmäl inlägget
Räckvidd
Skrivet av Stockholmare, 2022-01-24 14:42:04
@Åke: tror jag läste att De kommer ha en praktisk räckvidd på 20-30mil så det är väl egentligen Visby som är det enda riktigt relevanta resmålet. Övrigt så är det enklare att ta sin halvkörande tesla och åka dörr till dörr, slippa allt krångel med flygplats.

Krävs nog rejält med lobbyingarbete för att lyckas förlänga BMAavtalet bortom 2038. Det är endast 16år bort…
Anmäl inlägget
Hur ska det här med el flyg fungera
Skrivet av Åke B, 2022-01-24 13:51:41
Någon som sett nått om range på planet från Heart ? och hur spelar det med gällande regler för planering av flygning med hold. och alternativ ?
Siktar man kallt med att vassare batterier kommer fram till 2026 ???
Anmäl inlägget
Elflyg
Skrivet av Elektrikern, 2022-01-24 13:43:54
En pipistrel kan idag flyga max 62 minuter med en person ombord för att ha något att jämföra med
Anmäl inlägget
Önsketänk av Heart Aerospace?
Skrivet av Undraren, 2022-01-24 13:26:32
Kul med ett nytt svenskt flygplan, men är det inte lite av ett önsketänk av Heart Aerospace att bygga och certifiera ett helt nytt flygplan på bara 4 år?? Med 737 Max / FAA skandalen i backspegeln så kommer luftfartsmyndigheterna att vrida och vända på varenda mutter som sitter i flygplanet...
Anmäl inlägget
Fin plan!
Skrivet av 737, 2022-01-24 09:59:14
Bra initiativ av BRA. Bromma behöver vara kvar för hela Sveriges utveckling. Elflyget är framtiden, och mindre citynära flygplatser som Bromma kan många storstäder bara drömma om att ha!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev