Skriv ut  

Finnair åter störst på långlinjer från Arlanda

Flygnyheter, Redaktionen, den 23 maj 2022
I sommar har Finnair flugit två långlinjer ut från Arlanda. I vinter återkommer de tre till Thailand och USA vilket gör att Finnair åter blir det största långlinjebolaget på Arlanda.

Finnair
Finnair
 
Det var i juli förra året, mitt under pandemin som Finnair något otippat drog igång med långlinjer från Arlanda till Miami, Bangkok och Phuket. Med ledig flygkapacitet och närmast obefintlig konkurrens gick det att etablera trafiken som snart utökades med linjer till New York och Los Angeles. Med fem långlinjer på flygprogrammet gjorde det Finnair till det största långlinjebolaget på Arlanda.

Under den innevarande sommarsäsongen har Thailand och Miami plockats bort medan New York har daglig trafik och Los Angeles har tre avgångar i veckan. När den säsongen går över i vintertidtabell är dock alla tre linjerna tillbaka och därmed är Finnair åter det största långlinjebolaget på Arlanda med fem destinationer.

- Thailand är ju en av de stora vinterdestinationerna och att restriktionerna har lättat underlättar beslutet att återstarta trafiken dit, säger Robert Lönnblad, Finnairs Skandinavienchef till Flygtorget.
 
Det blir två avgångar i veckan till vardera Phuket och Bangkok med en tidtabell som med all sannolikhet gör att det går att använda en maskin för alla fyra rotationerna. Finnair har satt inA350-900 på merparten av långlinjeflygningarna från Arlanda och där trafiken till New York går med en maskin utrustad med den nya businesskabinen. Finnair har alltså hållit igång närvaron på Arlanda trots att beläggningen har varit pressad. Det visar statistiken, som inte särredovisar flygningarna från Stockholm, men där kabinfaktorn på samtliga avgångar till USA legat på cirka 30 procent.

- Visst har det varit en tuff vinter. Som tur är har frakten varit på en bra nivå och det hjälper till när vi närmar oss nivåerna som gällde 2019. Nu ser vi också att de svenska resenärerna hittat oss som ett bra alternativ på flygningar från Sverige till USA, fortsätter Robert Lönnblad.

Om satsningen på interkontflygningar från Arlanda, som alltså ligger kvar kommande vintersäsong, lockar till fler destinationer, är oklart. Beskedet är att ”Finnair funderar på olika alternativ”. Samtidigt är det viktigt att återställa det stora flygprogrammet på Asien ut från Helsingfors. Finnair har trots flygförbudet över Ryssland, trafik till i stort sett alla de destinationer som fanns med innan pandemin. Det kräver helt nya flygrutter, bland annat flygs Tokyo och Seoul den södra vägen dit och den norra, över Nordpolen på vägen tillbaka.

- Vi överväger hela tiden tid och kostnader för flygningen i förhållande till betydelsen av att hålla igång trafiken.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Saltkammargutten
Skrivet av Saltkammargutten, 2022-05-24 15:24:28
Du har helt fel i att ARN bara kan ha underlag att mata till nav i Europa. Vi har haft en proaktiv antiflyg anda som inte gagnat ARN. Långlinjer med SAS som flyttat ner till en ännu mer haltande verksamhet på Kastrup. Sorry men ditt påstående har inte den verklighetsförankring du påstår.
Anmäl inlägget
Ja, vi har mycket att tacka
Skrivet av @thomas, 2022-05-24 12:35:26
Finland för, utan Finland hade inte självgoda svenska sossar haft vett att söka om Nato medlemsskap.
Tror dock inte att Finnair är intresserade av att ta över getingboet SAS.
Enda chansen för SAS är en rekonstruktion.
Anmäl inlägget
Den dagen det går
Skrivet av The Viking, 2022-05-24 12:30:37
för Finnair att starta Asientrafiken för fullt igen, kommer Finnair långlinjerna från ARN att försvinna.
Anmäl inlägget
Vilket flygbolag
Skrivet av @Saltkammargubben, 2022-05-24 12:28:03
ska “satsa” på ARN?
Det verkar inte vara nån kö av långlinjeflyg bolag som är sugna på att flyga direkt lång linjer från ARN
Du och flera andra här på FT borde inse att ARN är, och förblir, en matarflygplats till olika hubs runt om i Europa
Anmäl inlägget
Bestående
Skrivet av Saltkammargutten, 2022-05-24 08:48:57
Finnair har kapacitet och Arlanda har efterfrågan och behov. Bar äktenskap. Men Finnairs närvaro av denna grad måste ju vara tillfällig. De kommer att sörja för Helsingfors behov främst. Arlanda behöver en aktör som satsar på Arlanda. För SAS gör det inte.
Anmäl inlägget
Thailand
Skrivet av Ole Jensen , 2022-05-24 07:35:44
Har flugit två ggr denna vinter med finnair, rena och fräscha flyg, bra service, trevlig personal.
Kan varmt rekommendera finnair
Anmäl inlägget
Easy
Skrivet av GG, 2022-05-23 14:28:34
Når finske skattebetalere finansierer, er det ikke mycket svårt med slike operasjoner.
Anmäl inlägget
Grannsamverkan
Skrivet av thomas, 2022-05-23 13:41:01
Hatten av för Finnair, våra duktiga grannar
Det är inte SAS som dka köpa Finnair det är tvärtom om de ens är intresserade
Fiinnarna var först med att fatta att natoanslutning nu är ett måste, de har alltid hållit upp garden mot Ryssland, vi har nedrustat, "finns inget hot". Bara att konstatera " die dumme schweden"
Ödmjuka Er och lär av vårt broderfolk, Sveige skulle må bra av att visa ödmjukhet.
Anmäl inlägget
Tack
Skrivet av Bengt M, 2022-05-23 11:13:02
Tack till såväl Finnair och Finland för att ni agerar intelligent storebror åt oss svenskar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev