Skriv ut  

Flygförbudet kan tvinga SAS minska långlinjeflottan

Flygnyheter, Redaktionen, den 27 juni 2022
Upp till två timmars omväg när korridoren över Sibirien är stängd. Det påverkar kostnaderna för trafiken till Asien. Men den finns ljuspunkter, omvägen runt Ryssland kompenseras av de tidigare mycket höga överflygningsavgifterna.

Efterfrågan på flygresor mellan Europa och Asien ökar stadigt, det visar mätningar från IATA. Men det är en växande trafik som idag och under många år inte kommer att kunna flyga den kortare vägen över Sibirien.

Den bedömningen gör Willie Walsh, tidigare vd för British Airways och nu ledare för IATA.

Kriget i Ukraina och de internationella sanktionerna mot Ryssland har stängt det ryska luftrummet, liksom det europeiska luftrummet är stängt för rysk flygtrafik. Nu är det framför allt den japanska marknaden som växer snabbt, Kina är fortsatt pandemi-stängt till vissa delar och där räknar inte IATA med någon kraftigare återhämtning. Men en flygning till Tokyo eller övriga destinationer i Japan kräver minst två timmar extra i luften när rutten går söder om ryskt luftrum.

Men den nya situationen för de europeiska flygbolagen är inte enbart av ondo. De ryska myndigheterna har under åren krävt en mycket hög en-routeavgift för flygningar genom sibirienkorridoren, väl medvetna om fördelarna med en snabb överflygning till Asien. De kostnaderna är nu borta, samtidigt som flygbolagen kallt räknar med att det kommer att dröja många år innan det är aktuellt med flygtrafik över Ryssland.

- Pengarna vi betalar för att flyga över Ryssland är i princip desamma som extrakostnaderna för att flyga runt, konstaterade Carsten Spohr, vd för Lufthansa under IATA’s senaste toppmötet i Doha, rapporterar dn.no. 
SAS har i dagsläget bara en destination i Asien på flygprogrammet, Shanghai med en avgång i veckan som framför allt tillgodoser behovet av fraktkapacitet från Skandinavien till södra Kina. Nu planeras en återstart av trafiken till Tokyo, enligt SAS ska den vara bokningsbar från september men det slutliga beslutet om trafiken verkligen kommer igång är ännu inte fattat. De något dystra profetiorna från IATA om att det dröjer många år innan flygtrafiken mellan Asien och Europa återgår till ”normala” förhållanden, alltså med öppna flygvägar över Sibirien, påverkar också flottplaneringen i SAS. I dagsläget består långlinjeflottan av 14 maskiner, A330 och A350. Ska den utnyttjas till fullo kräver det betydligt fler linjer än vad som är fallet idag när i princip hela den interkontinentala trafiken går västerut till USA. Det gör i sin tur att SAS nu flaggar för att långlinjeflottan måste krympas.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

vart är kaffet
Skrivet av Raffe, 2022-06-28 10:39:23
Vart är gullan och hennes prillor som skall servera kalkvatten berikat kaffe? Blir det BA för de? Tea and biscuit?
Anmäl inlägget
No comment needed.......
Skrivet av SK, 2022-06-27 19:08:03
Och Airbus har aldrig haft några problem. Trots haveri med A320 på dess jungfrufärd. A320 som havererade i medelhavet under en alldeles normal delivery flight. Två A380 med allvarliga motor haverier. Qantas A330 som oförklarligt gick in i en dödsspiral etc. etc. Om EASA var lika mycket på tårna som FAA, är i daxsläget. Då blev många AIB plan på marken. Alla A350's som inte ens kan behålla lacken, inte bara på Qatar's plan, men på flera andra bolags A350's.

No comment needed.
Anmäl inlägget
Brist på fantasi..
Skrivet av LV, 2022-06-27 18:49:00
Snälla, försök inte att driva flygbolag. Vad vet man om SAS ekonomi, omkring A-350?
Det var just det brist på fantasi!
Anmäl inlägget
Håller med, Brist på fantasi..
Skrivet av ABC, 2022-06-27 15:02:13
Givetvis måste vissa ändringar göras men tack vare A350 har man inga som helst problem att flyga den längre rutten. Andelen stolar i de olika klasserna ombord kanske måste ändras och nya marknader måste sökas. Att ändra om några maskiner till endast economy och economy plus och jobba mer aktivt på den långväga chartermarknaden kan kanske vara en möjlighet?
Anmäl inlägget
Connect tar over longhaul
Skrivet av Pontus, 2022-06-27 12:59:05
@Kalle
Man legger ned en etter en langrute i SK. Så starter man opp en etter en langrute i Connect. Dessverre ikke noe å spare på det, men ledelsen er "hellbent" på å gjennomføre total krig mot alle egne ansatte.
Anmäl inlägget
Fegt EU
Skrivet av Rolf, 2022-06-27 11:53:44
EU bjuder verkligen på konkurrensfördelar genom att låta kinesiska bolag fritt härja in/ut ur EU.
Alla bolag som väljer ryskt territorium borde inte få tillgång till EU's motsvarighet.
Anmäl inlägget
Brist på fantasi?
Skrivet av Kalle, 2022-06-27 11:27:24
Varför öppnar man inte nya linjer istället, så samtliga maskiner kan behållas likt Finnair? Jag tänker mig exempelvis Seattle, Vancouver, Johannesburg, Kapstaden, New Delhi, Dubai, Sao Paulo, Buenos Aires, Santiago... Absolut inte dagliga avgångar, men någon/några gånger i veckan till en början. Att direkt kasta in handduken, dvs återlämna maskiner, ger inget stort förtroende.
Anmäl inlägget
No comment needed.
Skrivet av Erik Johansson, 2022-06-27 09:49:22
https://www.abc.net.au/news/2022-06-27/boeing-737-max-in-mid-air-emergencies-as-us-set-to-launch-probe/101175214

No comment needed.

Erik
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev