Skriv ut  

Världens första kommersiella flyglinje med hållbart bränsle

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 december 2022
Koldioxidutsläppen minskar med 40 procent. Och det tjugo år innan EU:s kvotplikt kan bli verklighet. BRA har nu startat världens första kontinuerliga flyglinje med 50 procents inblandning av hållbart bränsle.

BRA
BRA ATR
 
Idag är 50 procent den högsta tillåtna inblandningen av SAF (sustainable aviation fuel) vid kommersiell trafik. Det har BRA tagit fasta på och flyger nu kontinuerligt mellan Göteborg och Lyon i Frankrike med den maximerade inblandningen. Trafiken sker i samarbete med Volvokoncernen och den nya linjen är därmed den mest hållbara bränsledrivna kommersiella flyglinjen i världen.

Det är inte första gången som BRA är långt framme när det gäller framtidens hållbara flyg. I juni i år genomfördes en flygning mellan Malmö och Bromma med 100 procent SAF i båda motorerna. Detta för att visa att det är möjligt och för att inspirera andra flygbolag att ställa om till ett hållbart sätt att resa. Sedan förra året driver också BRA ett projekt tillsammans med flygplanstillverkaren ATR och bränsleproducenten Neste för att skynda på certifiering av 100% inblandning för att möjliggöra helt fossilfria flygresor.

- Inom EU diskuteras just nu en kvotplikt för flyget, mandatet förväntas hamna mellan 38 och 54 procent för år 2045. På den här linjen mellan Göteborg och Lyon, kommer vi att uppnå en reducering av koldioxidutsläpp med minst 40 procent redan från dag ett. Vår förhoppning är att detta bara är början och att vi tillsammans med våra företagskunder ska hitta flera linjer med liknande lösningar för att ställa om till ett mer hållbart flygande med biobränsle, säger Martin Erkenborn, kommersiell chef på 
BRA.
Trafiken till Lyon flyg två gånger i veckan med en ATR72-600 och välkomnas även av Swedavia som arbetar med initiativet Fossilfritt Sverige med målet att inrikesflyget ska vara helt fossilfritt 2030. För utrikestrafiken ska alla plan som lyfter från Swedavias flygplatser vara fossilfria senast 2045.




Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Re: Harry
Skrivet av Calle, 2022-12-05 16:53:17
Japp, du har helt rätt. Icke desto mindre är det en viktig politisk markering att flyget kan vara hållbart så vi slipper flygskamdebatten och mer intrång i vår natur med onödiga räls (som f ö slukar råvaror).
Anmäl inlägget
Flyget är inte problemet
Skrivet av Harry, 2022-12-05 10:21:30
Även om flyget blir fosilfritt så är det en mycket liten del av det globala CO utsläppet. Det kommer inte att göra varken till eller från för klimatet om man nu tror det.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
SPUI
HDI
Pilotshop
Air-BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev