Xiamen Airlines överraskade med sin beställning av 40 Airbus A320neo i september 2022. I början av året levererades den första från fabriken i Tyskland. Flygplanet lämnade Hamburg Finkenwerder Airport och anlände till Xiamen Gaoqi International Airport efter ett bränslestopp på Tashkent International Airport, i Uzbekistan.
Leveransen av Airbus A321neo förväntas vara den första av många, eftersom Airbus fortsätter att utöka produktionen i sin fabrik i Kina.
Tidigare hade Xiamen Airlines uteslutande en Boeing-flotta. Flygbolaget har 150 Boeing 737 (inklusive 22 parkerade 737 MAX-8) och 12 Boeing 787 flygplan. Ytterligare 25 Boeing 737 MAX väntar på leverans till det kinesiska flygbolaget.
Flygmarknaden i Kina har gjort en gradvis återhämtning och Xiamen utökar sin flotta i takt med att efterfrågan på resor ökar. Även mängden internationella flygresenärer förväntas öka när Kinas stränga restriktioner nu upphör.
Final Assembly Line i Tianjian, som invigdes 2008, var Airbus första monteringsfabrik för kommersiella flygplan utanför Europa, men det var först i november som man började monteringen av A321. Tidigare kunde fabriken bara bygga de mindre varianterna av A320-familjen, inklusive A320, A319 och A318. Airbus siktar på att bygga 75 A320 globalt per månad till 2025. Förutom Kina har Airbus monteringsanläggningar i Frankrike, Tyskland och USA och alla fyra fabrikerna kan nu montera A321.
Efterfrågan på Airbus narrowbodies har ökat i Kina. I slutet av oktober levererade Airbus mer än 90 flygplan till kinesiska flygbolag, vilket stod för över 20 % av de globala leveranserna, och minst 60 % av dessa tillverkades i Tianjin. Airbus hoppas att fabriken i Tianjin ska kunna öka leveranstakten på A321.
Den första Airbus A321 bör lämna fabriken i Tianjin i början av 2023 och kommer sannolikt att levereras till ett kinesiskt flygbolag.