Skriv ut  

Vem blir ny ägare av Air Portugal/TAP?

Flygnyheter, Redaktionen, den 26 augusti 2024
Nu har spelplanen ändrats igen vad gäller uppköp av flygbolag i den heta Medelhavsregionen. Efter två försök fick IAG-koncernen ge upp planen på att ta över spanska Air Europa. Så hur ska det nu gå med Air Portugal/TAP? Det frågar sig Jan Olsson i en analys av ryktena kring försäljningen av Air Portugal.

Till slut fick IAG ge upp planen på att förvärva spanska Air Europa. IAG:s sista bud var att ge upp 52 procent av Air Europas slottider och flera hungriga konkurrenter hade gjort upp planer. Men EU:s konkurrensmyndigheter krävde 58 procent och affären slutade med att IAG tackade för sig, med en avskedsgåva i form av handpenningen på 50 miljoner euro. Air Europa måste dock ta in 108 miljoner USD i nytt kapital. IAG kommer i stället att hårdsatsa på att rusta Iberia till tänderna från Madrid Barajas. Men IAG har dessutom kvar 20 procent minoritetsägande i Air Europa! Och historien slutar inte där – det finns nya spekulanter på Air Europa i form av Air France/KLM!
 
Nu frågar sig alla hur det då ska gå med Air Portugal/TAP, den hetaste affären av dem alla som ska upp på bordet, senare i år, eller inte, i portugisisk politik är det inte lätt att veta. Starka politiska krafter vill gärna åt kapital utifrån, men varken släppa majoritetsägandet eller minska antalet anställda. Så vad är det Lufthansa, IAG och Air France/KLM ska buda på? Ingen vet. Men alla vill.
 
Lufthansa borde nu ha minst chans, sedan de till sist fick köpa in sig i italienska ITA. elaka tungor säger det gick vägen först sedan Italiens premiärminister Meloni, hotat med att rösta emot Ursula van der Lankens återval som EU president. EU:s konkurrensmyndighet förnekar bestämt att så var fallet.
 
IAG:s chanser på Air Portugal kan ha ökat. Detta i strid med Air France/KLM som knappast kan få igenom både Air Europa och Air Portugal samtidigt med ökat ägande i SAS. Det kommer i alla händelser kosta betydligt mer i uppgivna slots här och var. Att SAS skulle gå helt under radarn i EU är nog uteslutet om Air France/KLM får fler napp.
 
Air Portugal är en magnifik såpopera i sig. Premiärminister Luis Rodrigues säger att privatiseringen ska påbörjas Q4 2024, men att han är “öppen för alla scenarier”. Det senare betyder att det kan bli under 50 procent som ska säljas; en förändring som inte skulle höja budgivningen direkt.
 
Air Portugal hade annars moderniserats och klätts till brud med mycket modern flotta, på ett helt annat sätt än SAS hade innan Air France/KLM dök upp. Det gjordes av dess förre vd Christina Oumieres-Widener. Som tack för det fick hon sparken. Nyligen läckta ljudfiler visar att hon avskedades på helt politiska grunder, med ett för högt avgångsvederlag till en motsträvig styrelseledamot som “dålig ursäkt”. Höga politiska hörs till exempel yttra “om det blir ett helvete, är det hon eller oss”, på inspelningarna. Den avskedade styrelsemedlemmen har sedan dess fått ett mycket guldkantat nytt myndighetsjobb i Portugal. 2023 hade Air Portugal annars vallat väl för en god budgivning, med en vinst på 177,3 miljoner euro. Oumieres-Widener som idag är vd på French Bee har stämt Air Portugal på 5,9 miljoner euro. Allt fler är övertygade om att hon gjorde ett utmärkt jobb. Hennes tidigare bakgrund i Air France kan ha legat henne i fatet.
 
Tittar man på budgivarna blir det inte lättare, inte heller för EU:s konkurrensmyndighet. Skulle Air France/KLM köpa skulle de få 29 procent av marknaden på Sydatlanten. Skulle IAG ta över får de 38 procent. Air Europa var dock en joker i leken. Lufthansagruppen skulle dock bara få 7%, även med ITA blir det bara 9%.
 
Sedan kan det komma bud från Avianca (Staralliansen) eller LATAM (Skyteamalliansen); de två största bolagen i Sydamerika. Majoritetsägare i Avianca och brasilianska GOL är Germán Efromovich, en skrupelfri affärsman av oligarksnitt, i olja och flyg, med pass i Brasilien, Colombia och Polen, det senare i EU, från familjebakgrunden som polskjudisk, började med två tomma händer. Han talar förstås portugisiska. Många av hans företag finns i Bermuda, Cypern och Panama. Huvudverktyget är investmentbolaget Abra Group. Antalet domstolsfall har varit många. Han har mäktiga vänner, som Lula da Silva, Brasiliens president. Han är huvudägare av växande Aeroitalia, som gärna vill profitera på vad ITA måhända måste ge upp efter Lufthansas entré. Efromovich äger också Air Connect i Rumänien, men är på gång med “en strategisk investering” i spanska Wamos Air, (ex-Pullmantur Air) som med elva Airbus A330 främst är en spansk wet-lease aktör, åtminstone just nu. Lustigt nog har Wamos flugit mycket för just Avianca det senaste året Så blir det inte TAP för Efromovich kan det ändå bli en match.
 
SAS vd Anko van der Werff, med sin bakgrund i såväl KLM som Avianca, har säkert goda skäl att föreslå en SAS-linje till Sydamerika, som åter är på tapeten.
 
Affären Air Portugal kommer att bli en färgstark och rafflande show om en mycket lönsam marknad. Kan Lissabon dessutom lyckas bygga sin nya planerade flygplats blir den förstås ännu intressantare, även för Afrikamarknaden, där Air Portugal är en spelare med potential.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

TAP is doing all right.
Skrivet av Erik Johansson, 2024-08-29 19:14:13
TAP ended the first half of 2024 with a positive net profit of 400 thousand euros.
Anmäl inlägget
Alliance
Skrivet av Uffe , 2024-08-26 18:27:46
Det lär väl bli lite alliance-flyttar i Europa i framtiden! ITA borde väl snart lämna SkyTeam och gå över till Star m Lufthansa. SAS lämnar Star och går till SkyTeam. Beroende på vem som får ta över TAP så blir det väl ett byte till SkyTeam eller OneWorld.
Anmäl inlägget
De går med
Skrivet av pf, 2024-08-26 16:26:45
tap. (Tap, på norsk, er forlust på svensk)
Anmäl inlägget
Förlustaffär?
Skrivet av Hepp, 2024-08-26 09:25:55
Hur går TAP ekonomiskt?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
MFK
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev