Skriv ut  

Nu är dragkampen i gång mellan Star Alliance och SkyTeam

Flygnyheter, Redaktionen, den 3 september 2024
I samband med att SAS nu är officiell medlem av SkyTeam så försöker Star Alliance hålla hårt i sina medlemmar med erbjudanden. Nu är det upp till SAS att övertyga sina gamla medlemmar att hänga på i den nya alliansen. ”SkyTeam betjänar nu både de sydligaste och nordligaste kommersiella flygplatserna”, heter det i reklamen.

SAS SkyTeam
SAS SkyTEAM
 
I samband med SAS inträde i SkyTeam så lanserar Star Alliance exklusiv lojalitetsstatus för SAS EuroBonus-medlemmar i Skandinavien. Berättigade medlemmar kan nu begära motsvarande status hos utvalda Star Alliance-medlemsflygbolag, inklusive Air Canada, Lufthansa, Turkish Airlines och United.
 
Star Alliances kampanj lanseras i kölvattnet av SAS flytt från Star Till SkyTeam. Enligt marknadsföringen ska deltagandet vara gratis för de före detta Star Alliance-bonuskunderna.
 
Samtidigt jobbar SAS hårt för att presentera alla fördelar med SkyTeam vad gäller globala anslutningar. Enligt SAS ska det nya partnerskapet ge tillgång till drygt tusen destinationer över hela världen, inklusive förbättrade anslutningsmöjligheter i Afrika, Latinamerika och Karibien. ”SkyTeam betjänar nu både de sydligaste och nordligaste kommersiella flygplatserna” sägs det i reklamen. Och det stämmer faktiskt; med SAS som medlem blir SkyTeam den enda flygbolagsalliansen som förbinder Ushuaia i Argentina, betjänad av SkyTeams Aerolíneas Argentinas och Svalbard i Norge som betjänas av SAS.
 
SAS nya medlemskap blev officiellt 1 september, efter att flygbolaget slutfört sin omstrukturering och avslutat konkursskyddet under Chapter 11. Även om SAS var en av grundarna av Star Alliance, har SAS uttryckt att det inte fanns några möjligheter till djupare integration eller att initiera ett joint venture med andra alliansmedlemmar i Star Alliance.



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

För och nackdelar
Skrivet av Per, 2024-09-06 08:09:57
Det är ju ganska självklart att SAS skulle byta till Skyteam när AF/KLM gick in som delägare och räddade bolaget från konkurs. Tycker som många andra här att det är ett nedköp men kommer förmodligen fortsätta flyga med SAS och deras nya kollegor inom Skyteam även om Lufthansa/Swiss passar mitt resemönster bättre
Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av johnny , 2024-09-04 17:16:54
att SAS kom ut ur Star Alliance
LH och UA har länge sett till att SAS inget inflytande fick i SA.
I Skyteam finns möjligheter för SAS.
Anmäl inlägget
LH och SGH
Skrivet av Robodan, 2024-09-04 13:32:18
Har inte LH/Austrian/Swiss slutat med SGH och bytt? Man checkar ju inte in hos SAS sen förra sommaren. Har för mig dom har Aviator? Eller är jag fel ute?
Anmäl inlägget
Star Alliance
Skrivet av S-A, 2024-09-04 13:25:39
Det vore maxat om Norwegian gick med i Star Alliance och blev Lufthansas förlängda arm i Skandinavien och skötte linjerna från Arlanda, Oslo och Köpenhamn nu när SAS lämnat.
De har även ett bra nätverk med Wideröe för att nå de mindre Norska flygplatserna.
Anmäl inlägget
@Peter
Skrivet av Jajemån, 2024-09-04 13:11:34
Sedan drygt ett år tillbaka har LHG avtal med Aviator!
Anmäl inlägget
T5 eller T2
Skrivet av Fredrik, 2024-09-04 09:36:21
Vi har en resa bokat med SAS-KLM, UME-AMS-YYC i februari. Där anges KLM avgå från T5. SAS har T5 som huvudterminal och ryms inte i T2.
Anmäl inlägget
Hur menar du?
Skrivet av Andreas, 2024-09-03 17:45:45
klas:
Kan du förklara hur du menar med att "ingen vill åka via AMS/CDG för att åka Virgin"? Man flyger väl med SAS från Skandinavien till LHR eller MAN och vidare med Virgin Atlantic därifrån? Det är väl ingen koppling till AMS eller CDG?

Och varför blir alliansbytet sämre för skandinaver som vill till Spanien? Där finns ju Air Europa som ny allianskollega till SAS.
Anmäl inlägget
Ground Handling
Skrivet av Peter, 2024-09-03 16:52:39
Är resterande Star Alliance bolag i Skandinavien smarta, så säger de upp sina avtal med SGH, och väljer Menzies/Aviator istället. Alla pengar de lägger ner på nuvarande avtal, kommer direkt gynna SAS/Skyteam nu. För närvarande har LH, Thai och Air China avtal med SGH på ARN, säkerligen även i CPH och OSL. Vet dock inte vilka ANA valt.

Ska bli intressant att se om DY kommer få en inbjudan till Star, då Star numera saknar inrikesflyg i Skandinavien
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Uffe, 2024-09-03 16:11:08
SAS kommer inte att flytta till Terminal 2 på Arlanda…däremot kommer nog AF och KL flytta till Terminal 5. SAS trafik får inte plats på Terminal 2.
Anmäl inlägget
Madrid
Skrivet av mengretadå, 2024-09-03 15:36:52
Finns det möjlighet till bättre förbindelser och konkurrens mellan ARN och MAD, där Iberia idag har monopol. Tänker att SAS kan väl mata pax till Air Europas Syd- och centralamerikaflyg?
Anmäl inlägget
resande
Skrivet av astrid, 2024-09-03 10:30:03
Inte det bästa beslutet från SAS att lämna Star Alliance som fungerat bra. Ett billigt beslut för KLM att köpa en del av SAS och flytta över dem i SkyTeam. Tyvärr inga förbättringar för Skandinaviska resenärer.
Anmäl inlägget
PAX - Vilka "kioskvältare"!
Skrivet av klas, 2024-09-03 10:08:30
De flesta helt ointressanta för skandinaviska kunder. Delta är en av fyra stora i USA men är betydligt sämre än United och American och Asien är en katastrof. Virgin Atlantic är bra men alltför fokuserade på UK och ingen vill åka via AMS/CDG för att åka Virgin. Star har Singapore, ANA, Thai, Asiana, Turkish m.fl. bolag som utklassar Sky Team. Enda möjliga undantaget är Korean.
Anmäl inlägget
SAS tvingas flyta till Terminal 2 på Arlanda.
Skrivet av AI, 2024-09-03 10:07:46
SAS måste flyta sin verksamhet till Terminal 2 på Arlanada då. Annars det blir kaotiskt för Sky teams resenärerna att hitta samtliga members på flera olika terminaler runt hela Arlanda. Hoppas att man hitta en bättre och smart lösning för att göra om Arlandas dagens osammanhängande terminals ordningen nu efter SAS har lämnat Star Alliansen.
Anmäl inlägget
Skyteam members
Skrivet av PAX, 2024-09-03 09:34:15
Flygbolag anslutna till Skyteam:

Aeroflot (Avstängda)
Aerolíneas Argentinas
Aeromexico
Air Europa
Air France
China Airlines
China Eastern
Czech Airlines
Delta Air Lines
Garuda Indonesia
ITA Airways
Kenya Airways
KLM
Korean Air
Middle East Airlines
SAS
Saudia
TAROM
Vietnam Airlines
Virgin Atlantic
XiamenAir
Anmäl inlägget
En nødvendig beslutning
Skrivet av Daniel, 2024-09-03 09:21:27
Star Alliance har intet positivt gjort for SAS de sidste mange år - tværtimod har Lufthansa gjort alt hvad det var muligt for at gøre tingene så besværlige som muligt for SAS, og kun været interesseret i at få al trafik ned gennem Frankfurt og Munchen.

For nogen er Star Alliance en bedre alliance en Skyteam og omvendt, men de passagerer man mister får man igen gennem samarbejdet med AF/KL som har en interesse i et stærkt SAS, modsat Lufthansa som har været fløjtende ligeglade med SAS.
Anmäl inlägget
Kämpar.
Skrivet av Gullan Purser&AlliansExpert, 2024-09-03 08:57:33
Jag tar upp det på mina briefingar nu med flickorna & mina stewards att verkligen kämpa för att detta skall bli bra, Nya annonceringar , pins på uniformen, och verkligen göra reklam för SkyTeam och alla fördelar. Detta måste lyckas.
Anmäl inlägget
Fel allians
Skrivet av klas, 2024-09-03 08:32:10
För de skandinaviska ländernas affärsresenärer och semesterfirare (Spanien/Portugal/grekland/Turkiet) är bytet ett nerköp. Skandinavien har starka affärsrelationer med Tyskland och Star Alliance närvaro i Asien är överlägset Sky Team. Inget lyft för SAS.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev