– Den svenska regeringen har korrekt fastställt att flygskatter inte gör något för att främja hållbart flyg och faktiskt bara tjänar till att skada ekonomisk tillväxt, turism och sysselsättning, samtidigt som det begränsar lågprisflyget för svenska medborgare. Det säger Ryanair i ett uttalande.
Man menar att som ett land i Europas periferi är Sverige starkt beroende av lågprisflyg för att komma åt centrala Europa. Trots detta är Sverige ett av få europeiska länder som har misslyckats med att återhämta flygtrafiken, och opererar på under 80 procent av nivåerna före Covid tillsammans med Frankrike, Tyskland och Norge, som alla delar det gemensamma temat regressiva flygskatter.
Ryanair slutför för närvarande sitt schema för sommaren 2025 där de bestämmer var de ska placera sina nya flygplan som ska levereras under nästa år och där kan svenska marknaden nu bli prioriterad.
Eddie Wilson menar att Ryanair enkelt skulle kunna dubbla sin svenska flotta, som i dag består av sex plan:
– Vi har 50 nya plan som levereras nästa år, det är egentligen bara att ta sex av dem och ställa i Sverige så kan vi öka antalet passagerare från 4,5 miljoner till 9–10 miljoner, sa han till DN i slutet av augusti.