Skriv ut  

Flyg London – New York på en timme

Flygnyheter, Redaktionen, den 18 oktober 2024
Det amerikanska företaget Venus Aerospace har lanserat en jetmotor som ska driva världens första hypersoniska flygplan. Målet är att göra kommersiella flygresor i överljudsfart till verklighet med en motor som kan uppnå Mach 6. En resa London – New York skulle ta en knapp timme.

Stargazer
Stargazer - Venus Aerospace
 
Venus Aerospace menar att deras jetmotor VDR2 ska kunna gå så snabbt som Mach 6, cirka 7350 kilometer i timmen. Framtida kommersiella flygresor skulle göras i Mach 4 på resor upp till 8046 kilometer. Jetmotorn visades upp på Up.Summit, en sammankomst i den amerikanska delstaten Arkansas för investerare och branschledare inom transportsektorn.
 
Hypersonisk teknologi är inget nytt fenomen – den har använts i ballistiska missiler, rymdexpeditioner, såväl som Nasas experimentella X-plan. Och man kan inte annat än klappa händerna när ett nytt företag vågar sig på en ny variant av kommersiellt överljudsflyg; den första sedan Concorde som slutade flyga 2003. Concorde kunde flyga i över 2 100 km/h, vilket satte det nära Mach 2; nästan dubbelt så snabbt som ljudets hastighet. 
 
De senaste åren har det mest talats om amerikanska Boom när det gäller överljudsflygplan. Men nu dyker alltså en ny aktör upp på marknaden, Venus Aerospace, som siktar på ännu högre hastigheter, så kallad hypersonisk hastighet. Överljudshastighet är alla hastigheter över ljudhastigheten, medan hastigheter som är större än fem gånger ljudet kallas hypersoniska.  
 
Än så länge finns det inte några flygplan, inte ens militära, som kan nå hypersoniska hastigheter. Det största problemet är inte motorerna, utan att hitta material som kan motstå de temperaturer som skapas vid extremt höga hastigheter. Men ändå är ingenjörerna på Venus Aerospace säkra på att kunna producera ett hypersoniskt plan för tolv passagerare.
 
Biljettpriserna kommer givetvis bli enorma med tanke på den framdrivningsenergi som krävs för hypersonisk flygning. Flygplanet ska heta Venus Stargazer och de första testflygningarna med den nya motorn är planerade till första kvartalet nästa år, med hjälp av en drönare. Målet är att kunna starta produktion 2030.
 
Om projektet lyckas kommer den 5567 mil långa flygningen mellan London och New York som tar i genomsnitt åtta timmar kunna flygas på mindre än en timme i Mach 6-hastigheter.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Roffe
Skrivet av Mackan igen, 2024-10-21 00:49:59
Det finns ju trots allt transponder på flygplan som identifierar de.
Anmäl inlägget
vas kostar kerosinet 2025?
Skrivet av thomas , 2024-10-20 20:06:57
Problemet är fuel förbrukningen i allt överljudsflyg , speciellt kostnaden om ett storkrig bryter ut i mellanöstern
Anmäl inlägget
Enterprise
Skrivet av Captain Picard, 2024-10-20 17:48:23
Roffe, det är inte warp speed vi pratar om, så varför skulle det vara ett problem? Man behöver inte trycka plattan i botten.
Anmäl inlägget
Det värre problemet
Skrivet av En Roffe, 2024-10-20 15:31:47
Det finns ett värre problem. När jag var ung så drömde alla om "postraketen kl 06:00 mellan London och New York". Nu så kommer knapptryckarkillen i bergrummet att svettas med problemet "är det en interkontinental kärnvapenrobot eller en 'postraket'". Tungt ansvar.
Anmäl inlägget
Accellerationen är gränssättande
Skrivet av En Roffe, 2024-10-20 15:03:10
Om uppgiften i artikeln stämmer så är det accellerationen (gasa och bromsa) som är gränssättande.
Man måste gasa och bromsa som fasen för att klara den tidtabellen, och nånstans finns en gräns där kroppen inte klarar det, utan behöver accellerationsdräkt för att uthärda.
Om jungfruflajten blir år 2030 så är jag nog vid liv, men jag kommer antagligen inte att få gå ombord...
Anmäl inlägget
Framdrivningsenergi
Skrivet av Arne, 2024-10-19 23:05:45
"Biljettpriserna kommer givetvis bli enorma med tanke på den framdrivningsenergi som krävs för hypersonisk flygning." Knappast vad flygbranschen behöver i en hårdnande miljödebatt. Inte passagerarna heller.
Anmäl inlägget
Felskrivning!
Skrivet av US, 2024-10-18 19:12:13
2003, inte 2023!
Anmäl inlägget
Fel fakta
Skrivet av Viktiga Petter, 2024-10-18 16:57:59
Avståndet Heathrow-JFK är ca 5550 km dvs 555 mil, och flygtiden ligger väl snarare på 7 timmar (åtminstone med en modern widebody såsom B787 eller A350. /Viktigpetter
Anmäl inlägget
Den som….
Skrivet av Bo Henriksson, 2024-10-18 15:05:52
Den som lever får se.

Och det är varken du eller jag!
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Mackan, 2024-10-18 12:29:17
Världen går fortare och fortare, flyget behöver hänga med. Äntligen ett slut på dötråkiga långflygningar!
Anmäl inlägget
Meningslöst tidsvinst
Skrivet av Jens, 2024-10-18 11:19:35
Cabin crew lär få skynda på utdelning och återtagning av brickor.
Vi passagerare får "halsa" champagnen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev