Region Gotland har krävt att regeringen måste lösa flygtrafiken mellan Visby och Arlanda i november och december, med hänvisning till att patientsäkerheten annars sänks. Men nu har regeringen svarat att när det gäller transporter som rör sjukvården är det upp till Region Gotland och SAS att lösa.
Bakgrunden är att SAS har ställt in merparten av flygen mellan Arlanda och Gotland i november och december; från två avgångar om dagen till en i veckan på söndagar.
– Det blir enorma problem och det hotar patientsäkerheten, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Marie Loob till P4 Gotland.
Marie Loob menar att sjukvården förlitar sig på flyget för att skicka och ta emot viktiga labbprover och blod och nu behöver man snabbt hitta en lösning.
SAS hänvisar till ett glapp mellan licensavtalen för flygplanen och att i januari börjar BRA flyga åt SAS, Arlanda-Visby:
– Vi lämnar inte gotlänningarna i sticket utan satsar stort på Gotland. I mars 2024 hade SAS nio flygningar i veckan till Visby. I mars 2025 kommer vi att ha 44 avgångar i veckan; en ökning med 389 procent, säger Pia Herrera, SAS presschef till SVT.
I ett brev till infrastrukturminister Andreas Carlson uttrycker Region Gotland sin oro för att Bromma flygplats skulle försvinna, särskilt utifrån den ökade belastning som nu kommer på Arlanda. Region Gotland hänvisar till utvecklingen av elflyg och att Bromma flygplats är utpekad som lämplig knutpunkt för det elektrifierade och gröna flyget:
– Vi tror att en utmärkt första elflyglinje är Visby–Bromma. Eftersom det talas om det elektrifierade flyget som framtidens kollektivtrafik blir det avgörande med attraktiva start- och landningstider samt korta ledtider både på flygplatsen och för att ta sig vidare in till centrala Stockholm. Vi hoppas att även staten ser denna möjlighet för Bromma flygplats, säger Andreas Unger (M), regionstyrelsens 1:e vice ordförande.
Det finns 7 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Statsägt, inte statsstöd
Skrivet av Eskil B, 2024-11-05 12:29:19
Vattenfall, Systembolaget är statsägt. EU hindrar inte statliga bolag, däremot hindras statsstöd till privata bolag. SAS hade ju delvis statligt ägande och detta var inte heller subventioner. Vi ska nog skilja på begreppen.
|
|
Statsflyg
Skrivet av Per, 2024-11-05 00:11:39
@Eskil B. Nej, det är inte nationell feghet och ynkedom som hindrar ett statskontrollerat inrikesflyg. Det är EU:s regler kring den fria marknaden och statsstöd.
|
|
Marknaden ?
Skrivet av DEF, 2024-11-04 12:22:08
Marknadsekonomi och fri konkurren i all ära, men detta löser inte alla behov, vilket några handelskammare fastslagit.
|
|
Statskontrolletat inrikesflyg
Skrivet av Eskil B, 2024-11-04 12:15:29
Ett evigt hattande från vilken Regering det än handlar om. Jag anser att vi behöver ETT (!) bolag med plikt att trafikera ALLA flygplatser som är av betydelse för HELA landet. Men, nationell feghet och ynkedom hindrar oss.
|
|
Elflygsoptimism
Skrivet av Airbus380, 2024-11-04 11:36:44
Ska vi låta 180 hektar värdefull mark i centrala Stockholm stå tom till 2030-talet i väntan på elflygen. Här kan byggas 16000 bostäder istället. Det tar 20 min från Arlanda till Stockholm C. Jag är säker på att det fungerar för de flesta medicinska prov.
|
|
Elflyg till Visby
Skrivet av Viking, 2024-11-04 08:16:42
Visby blir den optimala destinationen för elflyget.
|
|
Båt
Skrivet av Bengt, 2024-11-03 20:03:12
Det finns båt mellan Visby och Nynäshamn det räcker väl?
|
|