Skriv ut   Tipsa en vän  

Nötter blir flygbränsle

Flygnyheter, Mats Palmgren, den 25 september 2008
Snart kan flygplan tankas med bränsle som innehåller olja från purgerbuskens frön. Det tror SAS och nio andra flygbolag som nu går samman med flygplanstillverkaren Boeing och bränsleutvecklaren Honeywell UOP för att skynda på utvecklingen av förnyelsebara flygbränslen.

Jatropha Curcas - purgerbusken - har frön som är rika på olja som kan användas för att producera biobränsle. Liksom olja från alger kan det bli en av de viktigaste komponenterna i framtidens förnyelsebara flygbränsle.

Utsläppen av växthusgaser från sådant bränsle analyseras nu av forskare på Yale-universitetet i USA i ett projekt som har initierats av den nya gruppen för hållbart flygbränsle - "the Sustainable Aviation Fuel User Group".

Förhoppningen är att nya och förnyelsebara flygbränslen ska fungera minst lika bra som dagens fossila flybränslen. Initiativet backas av Världsnaturfonden, WWF, och den New York-baserade miljögruppen Natural Resources Defense Council, NRDC.

I gruppen finns tio flygbolag som tillsammans står för omkring 15 procent av det kommersiella flygets bränsleförbrukning:

Air France, Air New Zealand, All Nippon Airways, Cargolux, Continental Airlines, Gulf Air, Japan Airlines, KLM, SAS och Virgin Atlantic Airways.

Deras syfte är att skynda på utvecklingen och kommersialiseringen av långsiktigt hållbara flygbränslen. På så vis ska utsläppen av växthusgaser reduceras och beroendet av fossila flygbränslen minska.

För att vara hållbara måste de förnyelsebara flygbränslenas livscykel ha betydligt lägre växthusgasutsläpp än i dag och en minimal inverkan på eko-systemet.

En annan förutsättning är att produktionen sker på ett sätt som säkrar långsiktig social och ekonomisk hållbarhet.

- I praktiken innebär detta att bränsleproduktionen inte skall konkurrera med matproduktion, använda så lite landareal, vatten och energi som möjligt, samt inte använda sig av dricksvatten, säger SAS miljöchef, Niels Eirik Nertun.

SAS vill vara ett av de första flygbolagen som använder förnyelsebara flygbränslen i kommersiella flygningar och har som mål att halvera utsläppen av växthusgaser per passagerarkilometer år 2020.

- Vi har under flera års tid deltagit i en rad utvecklingsprojekt. Vi tar med oss alla erfarenheter och fokuserar på att tillsammans finna lösningar för en hållbar framtid.

I februari flög Virgin Atlantic för första gången en jumbojet över atlanten med en biobränsleblandning planets tankar.

Efter testflygningen sa flygbolagets grundare, Richard Branson, att han tror att Virgin kan använda biobränsle på alla kommersiella flygningar inom sex år.

Boeings projektchef för alternativa bränslen, Dave Bagget, var inte lika optimistisk: Han sade att de nya bränsletyperna inte kommer att vara tillåtna innan år 2013.

jatropha_curcas

Fakta: Jatropha-plantan kommer ursprungligen från Centralamerika men växer nu också i Afrika och Asien. Den är resistent och behöver inte mycket vatten. Växten innehåller 30-40 procent olja, vilket är fyra gånger mer olja per odlad hektar än sojabönor och tio gånger mer än majs. Flera länder planerar storskalig odling av Jatropha-frön för att utvinna olja, bland annat Indien och Burma. Brasilien planerar odlingar som i storlek motsvarar Sverige och Norges yta. I Kina kommer växten att odlas på en yta som motsvarar Englands storlek. Källa: Wikipedia.

Bild: Jathropa Curcas, frön från purgerbusken. Källa:  WikiCommons, CC Share Alike.

 




   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev