Skriv ut  

LAA första privata företag för flygledarutbildning

Flygnyheter, Anders Hasselbohm, den 27 januari 2009
Lappland Aviation Academy, LAA, har certifierats för utbildning av flygledare. LAA är därmed den första certifierade och godkända privata utbildningsenheten i Skandinavien.

Den första kursen vid LAA:s utbildningscenter i Arvidsjaur, en s k AFIS, utbildning i flygledarinformationstjänst, började redan igår, måndag.

Nästa etappmål för LAA i Arvidsjaur är alltså att kunna erbjuda flygledarkurser, något som branschen längtar efter, då det är stor brist på flygledare en lång tid framöver.

Lars Rörick, ACR
Lars Rörick, ACR

”Vi hoppas kunna komma igång i höst”, säger Lars Rörick. kvalitetschef på ACR, Aviation Capacity Resources AB, som är majoritetsägare i LAA ”Först ska LAA presentera en kursplan för Transportstyrelsen, som sedan ska godkänna den. Sedan är det bara att köra!”

Verksamhetens bedrivs i nya lokaler om ca 800 kvm i terminalbyggnaden på Arvidsjaurs flygplats. En ny torn- och radarsimulator för flygtrafikledningstjänster från det amerikanska simulatorföretaget UFA och annan nödvändig utbildningsutrustning finns redan på plats.

Närmaste grannen till LAA på samma våningsplan är Scandinavian Aviation Academy, SAA, som utbildar piloter.
 ”Utbyte och samarbete mellan skolorna med lån av lärare ingår i planerna”, säger Lars Rörick till Flygtorget.

I Sverige och övriga Europa fattas det enligt färska rapporter cirka 1 500 flygledare. ”Under våren 2007 drabbades det svenska flygplatssystemet av lönedrivande maskningar av vissa flygledare”, säger Lars Rörick. ”Detta resulterade i väldigt höga kostnader för branschen, förutom flygpassagerares förseningar till möten o liknande”.

Ralf Lundberg, flygplatschef i Arvidsjaur, och Wilhelm Wohlfahrt, t f VD ACR, tog våren 2007 kontakt med varandra för att diskutera en gemensam satsning inom flygledarutbildning.

På initiativ av Arvidsjaurs kommun hösten 2007 och erfarenheter från den gymnasiala pilotutbildningen gjorde det naturligt att be regeringen om att lätta på LFV:s monopol och öppna för konkurrens och privatisering.

Simulator LAA
Simulator LAA

Från förra året, den 1 januari 2008, togs Luftfartsverkets, LFV:s, monopol på utbildning av flygledare bort.

 ”Då satte vi full fart med projektet”, berättar Lars Rörick.

Intressenternas ”projekt” blev alltså LAA, där Aviation Capcity Resources AB, ACR, är majoritetsägare med 51 procent, men där Arvidsjaurs kommun, via sitt Arvidsjaur Test & Training AB, äger 39 procent. Anders Åkesson, med erfarenhet som kvalitetschef i flera flygbolag, äger 10 procent privat.

Anders Åkesson deltar själv och ämnar bedriva utbildningar i flygplatsmanagement, dvs utbilda ledningspersonal vid flygplatser. Bl a kurser i SMS, human factors och security kommer också att finnas vid LAA. I oktober tillträdde Carin Cassborg som skolchef.

Flygledningen i Sverige har Luftfartsverket, LFV, hittills haft monopol på.  Men nu blåser andra vindar och nu arbetas det för att även flygledning vid flygplatser ska konkurrensutsättas.
”Vi har väntat länge och kämpat hårt för detta”, säger Lars Rörick,

Men nu hägrar alltså möjligheten för ACR, att kunna få ta hand om flygledningen på olika svenska flygplatser, efter att förestående ändringar i Luftfartslagen godkänts av riksdagen. Ändringarna ska öppna för en avreglering och därmed möjlighet för andra än LFV att leverera flygtrafiktjänster.

”Vi tror och hoppas att det ska kunna ske i maj”, säger Lars Rörick. ”Och då ska vi vara beredda att lämna anbud till flygplatser".

”Väljs vi ut i en konkurrensupphandling på en flygplats ska Transportstyrelsen sedan ge sitt OK och fastställa det särskilda luftrumsblock som vi får arbeta inom”, säger Lars Rörick.

”Vi hoppas att nya leverantörer kan vara i drift senast januari 2010. Det blir dyrare för både flygplatser och flygbolag ju längre konkurrens saknas, ännu viktigare idag då den ekonomiska situationen tynger marknaden.”

I styrelsen för ACR, majoritetsägaren i LAA, sitter bl a tungviktare som Jan Carlzon, bl a tidigare SAS-chef, Erling Gustafsson, VD i Sjätte AP-fonden och Lars Wahlström, senast koncernchef i Proffice.


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev