Skriv ut  

På darrande ben gör SAS ett försök till…

Flygnyheter, Anders Hasselbohm, den 3 februari 2009
SAS ska på egen hand försöka resa sig på sina darriga ben. Nåja, inte helt på egen hand, man ber nämligen sina ägare om 6 miljarder kronor!

SAS ska säga upp 3 000 anställda, sälja av dotterbolag och ägarandelar och ställa 14 flera flygplan på marken. Dessutom ska 40 flyglinjer läggas ned. Framöver ska SAS koncentrera sig på kärnverksamheten, att flyga passagerare och frakt till lönsamma destinationer.

SAS påpekar att 2008 var ett exeptionellt dåligt år för flyget. På kärnverksamheten i flygbolaget SAS gjordes en förlust på 395 Mkr under förra året, jämfört med en vinst på 1,2 miljarder kronor verksamhetsåret innan.

SAS upp liten

Själva kärnverksamheten, den som SAS ämnar behålla framöver, anser bolagets ledning själv vara ganska sund.

Fokus i den nya planen ligger, enligt SAS-chefen Mats Jansson, på de nordiska marknaderna.

Men det finns analytiker som tvivlar på att alla åtgärderna i den nya plan ”Core SAS”, och nyemissionen som ska ge SAS 6 friska miljarder kronor, inte kommer att räcka.

”SAS tar sista chansen för att överleva”, skriver Torbjörn Isacson i sin krönika på E24. ”Men frågan är om nyemissionen på 6 miljarder kronor räcker för att flygbolaget i längden ska klara sig på egen hand.”

Torbjörn Isacson fortsätter:

”När man ser siffrorna för sista kvartalet, och utsikterna för det här året, förstår man onekligen ledningens desperation. Bolaget befinner sig i närmast fritt fall, och marken är långt borta.”

”Att i dagens bistra finansiella klimat lyckas få till en nyemission på hela 6 miljarder kronor i en notorisk förlustmaskin som SAS är onekligen starkt. Men fler chanser än så här får bolaget knappast.”

För tillfället tycks det för övrigt stå klart, att det inte blir något samgående mellan SAS och Lufthansa, för övrigt inte heller med Finnair, vilket det ju då och då spekulerats om.

I dagens rapport nämns inget om ett samgående och under presentationen av rapporten sa SAS-chefen Mats Jansson:

”Nu ligger fokus på det här programmet och inte på att gå och drömma om ´The Big Deal´. Det finns i dagsläget inga förhandlingar i den här frågan.”


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev