Skriv ut  

Fjärrstyrda flygledartorn snart verklighet

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 december 2010
Senast den 31 december 2012 räknar Luftfartsverket med att ha ett första fjärrstyrt flygledartorn godkänt och i drift. Nu installeras tekniken på Midlanda flygplats i Sundsvall för en slutlig utprovning.

Kostnadseffektivitet, ökad säkerhet och en räddning för de mindre flygplatserna, är några av argumenten. På sikt kan fyra centraler täcka merparten av landets små och medelstora flygplatser.

På Sundsvalls flygplats skall nu en fullskaletest av ROT, Remotely Operated Tower genomföras. I det som fram till 2005 var områdeskontrollcentralen finns de lokaler och den infrastruktur som behövs. Därmed tar arbetet med att utveckla fjärrstyrd flygledning ytterligare ett steg vidare och tidtabellen är ambitiös, senast den 31 december 2012 vill Luftfartsverket ha ett RTC, Remote Tower Centre driftsgodkänt för flygplatskontrolltjänst på Midlanda. Från 2013 ska det sedan vara möjligt att ge service till mer än en flygplats och också kunna erbjuda tjänsten till kunder runt om i landet.

- Under prövotiden skuggkör vi den nya tekniken med flygledningen på Sundsvall och Örnsköldsvik, det blir alltså både vanlig trafikledning och fjärrstyrning, säger Erik Bäckman, chef för flygledningen i Sundsvall, Örnsköldsvik och Östersund. Vi låter inte tekniken ta över förrän den är hundraprocentigt säker.

Tekniken har testats en första gång, med personal på Sturup och ROT på Ängelholms flygplats. Det visade på en del brister, bland annat bildkvalitet och uppdateringsfrekvens. Göran Lindqvist är projektledare för utveckling av RTC i Sverige och Europa:

- Vi har bland annat säkrat kommunikationen och ökat överföringshastigheten, bilden uppdateras över 20 gånger per sekund. Dessutom lagt in radar, mer information, varje rörligt föremål på skärmen får en egen etikett, flygplanen får bolagslogo o s v. Flygledare i ett RTC får en välutvecklad arbetsposition med all information väl samlad på bildskärmar. Det är ett oerhört tekniksprång, ett paradigmskifte i en arbetsmiljö där det skett mycket begränsad metodutveckling sedan 1950-talet. Vi skriver ju faktiskt fortfarande papperstripar i de flesta tornen i Sverige.

Tanken på att kunna fjärrstyra trafiken har funnits tidigare men det är först nu som den digitala tekniken och överföringshastigheten gör det möjligt i verkligheten. Samtidigt är de ekonomiska realiteterna en stark drivkraft i utvecklingen. Kostnaderna för att driva en liten eller medelstor flygplats är till största delen personalrelaterade, skriver SAAB, som står för teknikutvecklingen av ROT, i ett informationsmaterial. Dessutom minskar behovet av att bygga om och modernisera många av de befintliga flygledartornen i landet.

- Naturligtvis finns det affärsmässiga skäl i botten, säger Göran Lindqvist. Sveriges flygplatskarta driver på utvecklingen och många flygplatser har väldigt begränsad kommersiell linjetrafik i förhållande till den bemanning som krävs. Det gör att varje landning blir förhållandevis dyr att hantera.

Sverige ligger i framkant i världen när det gäller utvecklingen av ROT och arbetar bland annat inom ramen för det Europeiska flygledningssamarbetet Sesar. I ett framtidsscenario skissar Luftfartsverket på fyra RTC, till exempel i Luleå, Sundsvall, Västerås och Göteborg som ska kunna fjärrstyra trafiken på merparten av landets flygplatser. Arlanda, Bromma, Landvetter och Sturup, tillsammans med någon av de mest flygintensiva flottiljerna läggs troligen utanför och fortsätter att hantera verksamheten själva.

- Å andra sidan är man i USA mer intresserad av att införa RTC på de trafiktätaste flygplatserna eftersom den tunga passagerartrafiken är så förutsägbar, säger Göran Lindqvist.

Både Erik Bäckman och Göra Lindqvist är medveten om att inställningen bland landets flygledare till att fjärrstyra kanske två eller tre flygplatser är kluven.

- Det finns naturligtvis en avvaktan och en tanke om att den nya tekniken ska ersätta mig och mitt jobb, säger Erik Bäckman.

- Men hur kul är det egentligen att sitta ensam i ett torn med tio rörelser under en dag, säger Göran Lindqvist. I ett RTC kan lagkänslan bli en tillgång, det finns möjligheter till yrkes- och karriärsutveckling på ett nytt sätt och den nya tekniken ökar flygledarens situation awareness och därmed kvaliteten och säkerheten i arbetet. Jag ser riktigt stora potentialer med det här.




Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Till Anders Carlsson:
Skrivet av Vem har du kontaktat?, 2010-12-10 14:18:04
Intressant vem du pratat med om detta när du skrivit artikeln. Kluven flygledarkår? Mer en VÄLDIGT icke kluven utan enad flygledarkår som tycker detta är helt förkasteligt.

Detta RTC är ur flygsäkerhetssynpunkt galet. En flygledare som kan först på morgonen jobba för en flygplats och använda deras separationer och senare på eftermiddagen arbeta på en ny flygplats med helt nya separationer. Risk för att man blandar ihop saker?
Anmäl inlägget
FLYGSÄKERHET / EKONOMI.
Skrivet av Flygchef / Luftfartsinspektör., 2010-12-09 13:11:56
Det största motstandet mot Flygsäkerheten i dag
är EKONOMIEN.
Selv ville jag i ICAO lägga in följande när 2000FT
seperation skulle minskas till 1000FT separetioon; - vid att man skulle flyga "OFF-SET" d.v.s. med jälp av FMS flyga 3NM L or R off Centreline. DET BLEV NEI. Derav koliderade en B737 med en Business Jet Head ON på 37.000FT över Brasil.
Anmäl inlägget
Re: Ökad tillgänglighet på flygplatser
Skrivet av N!cklas, 2010-12-08 09:43:02
Det blir inte fler flygplatser som kan hållas öppna samtidigt, snarare tvärtom. Om jag förstått saken rätt så ska 1 FL ansvara för 1 flygplats samtidigt. Vad det kommer leda till är att flygbolagen får slottar även på riktigt små flygplatser för sin start resp landning. Flexibilitet pga förseningar blir svårt eftersom det tar lite tid att öppna resp stänga ett luftrum. Det finns idag dessutom rekommendationer (regler?) att ett luftrum inte ska öppnas mer än 3 ggr per dygn.
Anmäl inlägget
Ökad tillgänglighet på flygplatser
Skrivet av Carl, 2010-12-08 08:36:21
Detta är lysande, det blir enklare att flyga IFR då fler flygplaster kan hållas öppna samtidigt. Fler flygledare kan jobba tillsammans vilket förbättrar kommunikation och standard mellan dem. Sverige är utmärkt för en lösning med ROT.
Anmäl inlägget
Nu är det nog!
Skrivet av LFV utan ledning, 2010-12-07 21:24:10
Stolleprov på stolleprov! Inte nog med att vår GD har kört LFVs ekonomi i botten och tycker att personalen ska betala detta genom försämrade avtal - nu ska han även via sin tidigare arbetsgivare äventyra flygsäkerheten och sänka kapaciteten vid våra flygplatser genom detta!

Nu är det dags att vi säger ifrån! Ingen mer smidighet och lojalitet med en ledning som ser sina medarbetare som en belastning! Ingen övertid, ingen flyttning av lagda arbetspass!
Anmäl inlägget
Inte särskilt kluven
Skrivet av FL, 2010-12-07 20:20:00
inställningen är inte alls särskilt kluven bland landets flygledare. Snarare tror 99% inte på idén om ökad säkerhet, utan ser ROT som ännu ett projekt som kostar en hisklig massa pengar innan det självdör. Rädsla för att bli ersatt existerar inte i någon större utsträckning, däremot oro för tekniska fel, igenimmade kameralinser och allt annat som kan gå fel och där man 100 mil bort inte har någon möjlighet att agera snabbt. Den sista 1% som tror på projektet är projektledarena och GD´s stab.
Anmäl inlägget
Pengarna eller livet!
Skrivet av What?, 2010-12-07 20:12:36
Flygsäkerhet och kostnadsbesparingar går sällan hand i hand. Man bör då och då stanna upp och fråga sig vad som är viktigast då spelet sker med rätt så höga insatser.
Anmäl inlägget
Billigare, men vad får man för pengarna?
Skrivet av What?, 2010-12-07 20:11:03
Ställer mig frågande till inledningen av artikeln där det står att det genom RTC skall bli säkrare.

Hur?

Det är ju fortfarande Flygledaren som löser eventuella konflikter och inte systemet. I stället borde det ju bli osäkrare då man nu får ytterligare ett system som inte får fallera. Tyvärr finns inga system som är driftsäkra till 100%.
Anmäl inlägget
GD; tidigare jobb...
Skrivet av FL, 2010-12-07 19:33:47
Är inte svaret på hela detta projekts existens att vår käre GD;s tidigare arbetsplats var SAAB? Alltså det företag som driver detta projekt. Aktieinnehav?
De flesta är ganska frågande till att flygledarutbildningen hamnat i LiU. Vem sitter i LiU;s styrelse? Inte vår käre GD väl?!
Anmäl inlägget
Undrande
Skrivet av Re: fjärr?, 2010-12-07 19:27:35
Men vad har man då vunnit på att låta Arlanda TWR skötas från någon annanstans?
Finns det pengar att spara på att låta Arlanda-flygledarna flytta upp till exempelvis Sundsvall och jobba därifrån? Blir det säkrare? Blir det bättre?

Förlåt, men jag förstår verkligen inte vad man vinner på att låta en stor flygplats drivas på distans.
Anmäl inlägget
usa
Skrivet av fjärr?, 2010-12-07 14:50:32
Tycker att det verkar mest logiskt att Arlanda och Landvetter styrs av RTC då de som USA anser har mest förutsägbar trafik som inte kräver så mycket alternativa separationer. Om detta införs på en del flygplatser tror jag det blir döden för deras allmänflyg.
Anmäl inlägget
Typ av flygplats
Skrivet av ?, 2010-12-07 09:25:03
Kommer de här flygplatserna ingå i en ny typ/klass av flygplats?
Anmäl inlägget
Människan
Skrivet av Intresserad, 2010-12-07 09:22:58
Finns det någonting man kan ifrågasätta ur säkerhetsperspektiv med de nya fjärrstyrda tornen?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev